Nya Buss Bilder Ifrån E6an i April24 del3.

Startat av Möllers, 27 april 2009, 23:18:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Bussmicke

Det där fotostället verkar ju vara rena guldgruvan
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

NZZ

Berkvarabuss dubbeldäckare är nr 282 titta på nummerplåten!!
281 har samma fenomen!!

Staffan Sävenfjord

Citat från: Mattias Möller. skrivet 27 april 2009, 23:18:26 PM



Ramnareds Busstrafik har tydligen hottat upp lackeringen på sin nya trotjänare. Om jag inte ser alldeles fel är det den yngre av ägarebröderna, Helge, som sitter vid ratten.

Sundås

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 11:36:40 AM
Ramnareds Busstrafik har tydligen hottat upp lackeringen på sin nya trotjänare. Om jag inte ser alldeles fel är det den yngre av ägarebröderna, Helge, som sitter vid ratten.


Jaså, hur såg den ut tidigare?

Har bild på den från i september i fjol men då såg den likadan ut.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 11:36:40 AM
Ramnareds Busstrafik har tydligen hottat upp lackeringen på sin nya trotjänare. Om jag inte ser alldeles fel är det den yngre av ägarebröderna, Helge, som sitter vid ratten.

Bör väl vara han som rattade bussen under vår sällskapsresa i Halland för snart två år sedan.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 april 2009, 11:36:40 AM
Ramnareds Busstrafik har tydligen hottat upp lackeringen på sin nya trotjänare. Om jag inte ser alldeles fel är det den yngre av ägarebröderna, Helge, som sitter vid ratten.


Ramnared! De var ju de som hade den gamla Setran från 1982 som gick väldigt länge. Någon som vet vad som ska hända med den gamla Setran? Enligt bilregistret verkar den fortfarande vara i livet i alla fall
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 april 2009, 22:58:17 PM
Ramnared! De var ju de som hade den gamla Setran från 1982 som gick väldigt länge. Någon som vet vad som ska hända med den gamla Setran? Enligt bilregistret verkar den fortfarande vara i livet i alla fall

Sista belagda uppgift jag har är att den såldes till Dafo Brand för att användas vid brandprov. Dock inte eldas upp. Sedan har jag en obekräftad uppgift om att den exporterats till Finland. Det kan vara så ibland trots att det ser ut som om bussen är kvar enligt fordonsregistret.


Staffan Sävenfjord

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 28 april 2009, 22:47:35 PM
Bör väl vara han som rattade bussen under vår sällskapsresa i Halland för snart två år sedan.

Ja, det stämmer bra. Helge rattade bussen medan storebror Folke guidade oss. Sällskapsresan gick mellan Falkenberg och Fegen i Ramnareds gamla Setra S215HR från 1982 och var arrangerad med anledning av dess sista tur. Det var också sista dagen linjen gick. I Fegen bjöd bussbolaget oss utsocknes på kaffe och kaka. Dessutom tillämpades nolltaxa.
Alla bussnackare var inbjudna att delta i resan, som varade knappt en timme, men det var bara Martin och jag som hörsammade inbjudan.

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 april 2009, 11:51:53 AM
Sista belagda uppgift jag har är att den såldes till Dafo Brand för att användas vid brandprov. Dock inte eldas upp. Sedan har jag en obekräftad uppgift om att den exporterats till Finland. Det kan vara så ibland trots att det ser ut som om bussen är kvar enligt fordonsregistret.



Vad ska bussen göra i Finland? Reservdelar till andra gamla Setror som kanske finns där? Jag vet att de tydligen har en hel del begagnat från bland annat Sverige där som de nöter på men jag trodde inte de köpte så pass gamla bussar för att nöta ut dessa. Det gick ett tag rykten att bussen skulle säljas till Tyskland till några entusiaster. Det hade nog varit ett betydligt bättre öde för den bussen för då hade den troligen vårdats fint
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.