Huvudmeny

Busslink 6645...

Startat av JW, 25 april 2009, 18:58:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JW

...har tydligen blivit blå.

Jonas Strömblad

Det är ganska länge sedan den blev blå. 6616 är den andra som blivit blå.
/J

Ersa

Finns det några inredningskrav för att få lacka en blå buss röd? Nu tänker jag inte främst på takmatta, utan mestadels på saker som AC, gardiner och bälten på alla stolar.
Det är rätt förvirrande att vissa långa röda linjer har krav på "stomlinjenivå" på utrustningen. Än mer förvirrad blir man av att de blå Vegorna inte har bälten på alla stolar, medan många röda B9S utan passagerar-AC har bälten...

JW

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 26 april 2009, 11:36:04 AM
Det är ganska länge sedan den blev blå. 6616 är den andra som blivit blå.
/J
Nu när jag sökte i forumet hittade jag ett gammalt inlägg från i höstas där den nyligen blivit blå. Nåväl, då var det inte så nytt då.

Måns Johannesson

Citat från: Verspieder skrivet 26 april 2009, 14:39:40 PM
Finns det några inredningskrav för att få lacka en blå buss röd? Nu tänker jag inte främst på takmatta, utan mestadels på saker som AC, gardiner och bälten på alla stolar.
Det är rätt förvirrande att vissa långa röda linjer har krav på "stomlinjenivå" på utrustningen. Än mer förvirrad blir man av att de blå Vegorna inte har bälten på alla stolar, medan många röda B9S utan passagerar-AC har bälten...

Samtliga blå linjer (uom i innerstan) har krav på regionalstandard, dvs höga stolar, gardiner och läslampor. Dessutom finns det en hel den andra (röda) linjer som också har regionalkrav. AC tror jag inte SL har några krav på men det finns på en del bussar ändå, exempel på detta är de bussar som köptes till trängselförsöket (6645 är en sådan), de ursprungliga blåbussarna i innerstan (OmniCity-lederna) samt Söderorts blå OmniLink-leder för 173. När det gäller bälten är det helt enkelt så att alla nyare bussar för förorter/landsbyggd har (eller åtminstone är förbereda för det) varesig de är blå eller röda eller har regionalstandard eller inte medan äldre vagnar (t.ex. Vegorna för 676) inte har det.

/Måns