Huvudmeny

GUB 548 och 629

Startat av chbuss82, 23 april 2009, 11:37:25 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

chbuss82

Blev mycket bra bilder av digital kamera.

// Christian

Ersa

Det verkar finnas väldigt gott om fotografer i Uppsala. Landets bussfotograftätaste stad i förhållande till folkmängden?

Rickson

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2009, 11:56:16 AM
Det verkar finnas väldigt gott om fotografer i Uppsala. Landets bussfotograftätaste stad i förhållande till folkmängden?

Det är onekligen något andaktsfullt med GUB, ett bussbolag inte likt något annat i sverige!

chbuss82

Citat från: Rickson skrivet 23 april 2009, 13:35:28 PM
Det är onekligen något andaktsfullt med GUB, ett bussbolag inte likt något annat i sverige!

Precis.

// Christian

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 23 april 2009, 11:56:16 AM

Det kanske är den stad som har tätast med bussintresserade i Sverige i förhållande till folkmängden? :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Simon A

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 april 2009, 17:35:25 PM
Det kanske är den stad som har tätast med bussintresserade i Sverige i förhållande till folkmängden? :)
Och ändå har passagerarantalet i Uppsala minskat med 50%, hur går det ihop? :o

//Simon

chbuss82

Det har göra med att folk har sluta åka buss p.g.a finns inte plats och jobbigt att vänta nästa buss.

GUB lovde så mycket att ska blir förbättra och fler avgångstider.

Visst tiden går inte åka med p.g.a fullt.

// Christian

Rickson

Citat från: Simon A skrivet 24 april 2009, 12:52:34 PM
Och ändå har passagerarantalet i Uppsala minskat med 50%, hur går det ihop? :o

//Simon

Om jag får gissa så tror jag att det beror på följande: 1. Uppsala är en studentstad, studenter har som de säger ont om pengar och cykeln är ju helt gratis transport. 2. I och med att priserna är fasta så kan fler tycka det är onödigt att åka, man vill ogärna betala 30 kronor för att åka tre hållplatser till exempel, däri tar fler personer cykeln, eller bilen om de åker en mindre bit. Zonavgift tror jag skulle öka antalet resande. 3. Avsaknaden av A/C och på de äldre bussarna även sidofönster gör det olidligt att åka sommartid, de har monterat A/C på 140-161 vad jag hört så det är alltid ett steg åt rätt håll. 4. Vintertid är det många förseningar på grund av avåkningar och annat kul, bättre däckservice på ledbussarnas mittaxel och alla bussarnas bakaxel skulle inte vara helt fel vid den årstiden. Har sett väldigt obehagligt slitna däck på vissa bussar. Olyckan vid Sivia torg för ett antal år sen till exempel hade kunnat undvikas eller i alla fall blivit mindre omfattande om man hade haft bättre däck skulle jag tro.

chbuss82

Citat från: Rickson skrivet 24 april 2009, 13:47:55 PM
Om jag får gissa så tror jag att det beror på följande: 1. Uppsala är en studentstad, studenter har som de säger ont om pengar och cykeln är ju helt gratis transport. 2. I och med att priserna är fasta så kan fler tycka det är onödigt att åka, man vill ogärna betala 30 kronor för att åka tre hållplatser till exempel, däri tar fler personer cykeln, eller bilen om de åker en mindre bit. Zonavgift tror jag skulle öka antalet resande. 3. Avsaknaden av A/C och på de äldre bussarna även sidofönster gör det olidligt att åka sommartid, de har monterat A/C på 140-161 vad jag hört så det är alltid ett steg åt rätt håll. 4. Vintertid är det många förseningar på grund av avåkningar och annat kul, bättre däckservice på ledbussarnas mittaxel och alla bussarnas bakaxel skulle inte vara helt fel vid den årstiden. Har sett väldigt obehagligt slitna däck på vissa bussar. Olyckan vid Sivia torg för ett antal år sen till exempel hade kunnat undvikas eller i alla fall blivit mindre omfattande om man hade haft bättre däck skulle jag tro.

Dom kunna ta SMS biljett och endast 20kr för SMS biljett.
Ombord ska inte ha så mycket pengar p.g.a rån.

Alla bussbolag och tåg är lika dyrt överallt.

Bussdäck så slitna? Nä dom kör så mycket, lika med alla bussbolag.

Olyckan är mesta av UL än stadsbussar.

// Christian

Rickson

Citat från: chbuss82 skrivet 24 april 2009, 14:02:27 PM
Dom kunna ta SMS biljett och endast 20kr för SMS biljett.
Ombord ska inte ha så mycket pengar p.g.a rån.

Alla bussbolag och tåg är lika dyrt överallt.

Bussdäck så slitna? Nä dom kör så mycket, lika med alla bussbolag.

Olyckan är mesta av UL än stadsbussar.

// Christian
Visst, jag vet att man kan köpa SMS-biljett, jag tog 30 kronor som exempel. Men det är ändå tror jag bättre, nu när staden faktiskt växer och man kanske så småning om behöver utöka linjenätet att det är bättre med zonavgift. De har ju till och med zonavgift i Gävle.

Slitna däck är samma med alla bolag, det är helt rätt men bättre däckservice är inte mindre viktigt för det.

Fast den största boven tror jag är att det är dåliga samarbeten mellan UL och GUB, om de åtminstone kunde ha samma typ av färdbevis så skulle det ske stora förändringar bara där.

I Skåne län till exempel, där kan du, om du är i Malmö till exempel köpa biljett hela vägen upp till Örkelljunga på en stadsbuss, och sen gäller den både på tåg till Helsingborg och sen gul buss ut till Örkelljunga, utan krångel.

Björn Ax

Citat från: Rickson skrivet 24 april 2009, 14:07:16 PM
Fast den största boven tror jag är att det är dåliga samarbeten mellan UL och GUB, om de åtminstone kunde ha samma typ av färdbevis så skulle det ske stora förändringar bara där.

I Skåne län till exempel, där kan du, om du är i Malmö till exempel köpa biljett hela vägen upp till Örkelljunga på en stadsbuss, och sen gäller den både på tåg till Helsingborg och sen gul buss ut till Örkelljunga, utan krångel.

Detta är på gång iom BIMS. Då ska man kunna köpa biljett hela vägen man ska på vilken buss som helst. Iaf inom mälardalen.

det är endast monterat AC på buss 153 än så länge. Det är på prov så man vet om det fungerar bra.

förseningar vintertid är nästan sånt man måste tåla. bättre däck hjälper inte så värst mycket.
Då alla våra ledbussar är bakhjulsdrivna så är det svårt att köra på vintern. Man måste vara mycket försiktig.
Vet inte om dubbdäck skulle hjälpa så  mycket heller men kanske.

Peter Öden

Hej !

Är GUB 548 en blivande "museibuss" ??

Mvh Peter Ö

Ersa

Niklas Bygdestam

Citat från: Verspieder skrivet 24 april 2009, 22:44:46 PM
Man kan alltid hoppas! :)

Just nu verkar det inte som om den håller på att fasas ut. Istället verkar det mest som om GUB bara tillfälligt flyttat på den för att få plats med annat. Troligen kommer den att behållas i alla fall ett tag till. Bussen används som en övningsbuss numera och kommer nog att bli kvar som det ett tag till. Däremot är SSS Uppsalaavdelning intresserade av bussen den dag den ska fasas ut
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

JB

Citat från: Björn Ax skrivet 24 april 2009, 15:51:39 PM
förseningar vintertid är nästan sånt man måste tåla.

Varför det? Lägg en realistisk tidtabell istället.

/Jonas