Modellbygge Ritning SJ Volvo B58 60T Hägglunds??

Startat av mrl, 23 april 2009, 10:41:43 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mrl

Jag ska tillverka gjutform (f. Resin plast) för modellbygge i skala HO (1:87) av klassiska SJ-bussen B58 60T med Hägglundskaross. (Hoppas att beteckningen är korrekt) men behöver ritningsmaterial på denna buss!

Är det nagon som har tillgång till detta och kan lägga ut, skicka, eller vet var man kan hitta det?

Även ledbuss-varianten är intressant.

Länkar till bilder på aktuella modeller (som hittades här på omnibuss.se) :
http://medlem.spray.se/mikaelsbussar/hpbimg/SJ-Buss_0616_garage_Soderhamn_1980-tal.jpg
http://www.omnibuss.se/med-b58-led.jpg    (ledbussen)

Tacksam för svar.
mvh Mrl

Björn Forslund

Hej

Trevligt!
SvOf har just dessa bussar, både tvåaxlig och ledvagn (den bild som du länkade till)

OBS att SJ-bussen du länkar till är en Scania, den skiljer sig lite mot Volvo med samma kaross, bl a genom att Volvon har större vindrutor. Vad gäller ledvagnarna så var SJ:s kortare, 16m, medan den på bilden är 18 m.
Sidovyer finns på SJ:s vagnförteckningsblad.

Björn

mrl

Hej igen.
Tack for det snabba svaret!
(Jag sitter just nu utomlands och har inga prickar over a och o, och orkar inte sitta och klistra igen... Hoppas att det ar ok?)

Jag ar ute efter VOLVO varianten i forsta hand, och nar det galler ledbussen, den kortare SJ versionen.

Nar du namner skillnaden mellan Volvo och Scania sa kommer jag ihag att nar jag som liten akte med dessa bussar sa fanns det tva olika varianter. En med "uppstickande" motor hos chafforen (var det Scania-versionen) och en med mer elegant "nedsankt" motor (Volvo?) Jag minns ocksa att hos SJ bussarna i Malmo sa hade alla med "uppstickande motor" gra front-grill, och de ovriga gul-begie) Stammer detta?

En fraga till. Ursakta en nyborjare har pa forumet... Var hittar jag "SJs fordonsblad?

1000 tack.
mvh Mrl

Björn Forslund

Hej

Alltid kul att vara till hjälp när det gäller framtagande av nya svenska modeller!
Vad gäller Scania/Volvo så är Scanian du länkar till  en frontmotorbuss med motorhuv invändigt. Volvo B58 har liggande mittmotor under golvet, och alltså ingen motorhuv alls.
SJ:s vagnförteckningsblad finns hos bussentusiasterna, kan scanna ett par o mejla till dig när jag får tid.
Bilder på SvOf:s B58 med Hägglunds kaross finns här på vårt forum.

/Björn

Staffan Sävenfjord

Citat från: mrl skrivet 23 april 2009, 11:41:48 AM
1000 tack!
:)

Vi kan ju ta jämförande bilder mellan Scania-Vabis och Volvo med Hägglunds-kaross. Observera att Scanian är samma som du länkade till och den tillhör i dag Magnus Knutsson, Jönköping. Volvon tillhörde när bilden togs Jan Sjöberg men ägs i dag av SvOf.

Observera att Scanian är från 1966 och Volvon från 1970.

mrl

Tack for de fina bilderna.

Dar fick jag verifierat en sak till som jag trodde mig minnas, namligen att den aldre scanian hade hogre kaross/frigang an Volvo versionen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: mrl skrivet 23 april 2009, 11:59:02 AM
Tack for de fina bilderna.

Dar fick jag verifierat en sak till som jag trodde mig minnas, namligen att den aldre scanian hade hogre kaross/frigang an Volvo versionen.

Det verkar onekligen så. Åtmnstone mellan framaxeln och mittdörren samt bakom bakaxeln.
Jag har haft förmånen att åka i båda dessa Volvon är onekligen bekvämare alldeles frånsett att den går tystare och stadigare tack vare mittmotorn.
Därmed inte sagt att Scanian skulle vara särskilt obekväm. Jag har åkt med denna till Halle och Wernigerode i Tyskland, till Molde i Norge, till Diepenbeek i Belgien och till Luleå bland annat. Även om det finns det som är något bättre så håller Hägglunds-bussarna än i dag även för långresor. Magnus Knutsson har också en Scania-Vabis med BF-chassi av samma årsmodell med SKV-kaross. Den är betydligt sämre att åka i.