Huvudmeny

En Setra och 2 bussar..

Startat av Bussmicke, 31 juli 2007, 23:40:13 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan Nilsson

En Setra och 2 bussar? Går Setran i en egen kategori?  :)

Bussmicke

De andra två är inte snygga.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jan Nilsson

Vad anses generellt om kvalitet och komfort hos nutida bussar av de här fabrikaten? Det är väl väldigt subjektivt, men ändå.

Niklas Bygdestam

Jag tycker att både Setran och Citylinern är fina. Den tredje bussen tycker jag däremot är ful
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Frippe Fribas

Citat från: Jan Nilsson skrivet 01 augusti 2007, 01:00:25 AM
Vad anses generellt om kvalitet och komfort hos nutida bussar av de här fabrikaten? Det är väl väldigt subjektivt, men ändå.

Generellt kan man väl säga att de är ganska likvärdiga komfortmässigt, konkurrensen är ganska hård mellan tillverkarna idag.
Setran på första bilden är av något enklare modell, men förmodligen lika robust byggd som sina större syskon i Setrafamilijen.
Neoplanen på andra bilden är en ny version av en gammal modell och bör således bli bra den också om man väntar ett tag, de flesta nya bussar brukar tyvärr dras med en del "barnsjukdomar".
Tredje bilden var intressant, Gladö lämnade nämligen tillbaka den första bussen de fick av denna modell eftersom de inte var nöjda med bussens driftsäkerhet och detaljarbete (det var väl den bussen som stod utställd på Persontrafik i höstas?)
Men det är med den som med de flesta nya bussar, ger man de något år eller två så har de flesta barnsjukdomarna rättats till.
Det är väl med bussar som med vissa personbilar, man bör inte köpa första årsmodellen av en ny serie utan vänta något år...
Generellt har dock Volvo ett grundmurat pålitligt rykte vilket också återspeglas i deras dominans på den svenska bussmarknaden.
//Fredrik

Staffan Sävenfjord

Jag åkte med Orusttrafikens nya Volvo 9700 New Look i dag mellan Göteborg och Mölnlycke, där den gick som tågersättning. Bussen gav ett mycket gediget intryck. Inget skrammel och bra gångegenskaper. Dessutom lyckades bussföraren hålla takten med personbilarna i Kallebäcksbacken. Det är inte ofta det lyckas.

Jan Nilsson

Jag har trots mina grunda, eller närmast obefintliga, kunskaper förstått att konkurrensen är knivskarp och att skillnaderna mellan märkena inte är så stor. Två bussmekaniker i min bekantskapskrets har förvånat mig med sin öppna attityd till konkurrentmärken och sina väldigt generösa och obundna rekommentadioner när man frågat dem till råds om lämpliga bussköp för vår förening. I bilvärlden tycker jag märkesprestigen är mer påtaglig. Men mina vänner är kanske undantag från regeln i bussvärlden också.
Sen har jag svårt för att tycka att Volvon är ful. Neoplanen känns för mig som den novis jag är som bussvärldens Citroen. Ofta futuristisk, lätt spejsad, men är den riktigt pålitlig?... undrar min reptilhjärna.....