Huvudmeny

Snipen idag (GS 214)

Startat av olasand, 22 april 2009, 19:28:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

olasand

Idag fick jag köra GS 214 för första gången, en av Kruthusgatans tre högolvsbussar (de andra är 210 & 212).








Bussen gick väldigt bra, och utsikten kunde man ju verkligen inte klaga på. Kanske var den något högljud från motorn, men det kan jag stå ut med. Dörrbromsen släppte mycket mjukt och med ett lagom högt pysande. Kort sagt: Trevlig buss att köra som omväxling!

yngrot

Hinner du överhuvudtaget att köra denna buss??  Så många olika "burkar" runt hela instrumentbrädan att hålla koll ser ju rätt rörigt ut milt sagt...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Citat från: olasand skrivet 22 april 2009, 19:28:21 PM
en av Kruthusgatans tre högolvsbussar

Nja.... normalgolv är det väl? ;)

olasand

Citat från: yngrot skrivet 22 april 2009, 19:58:51 PM
Hinner du överhuvudtaget att köra denna buss??  Så många olika "burkar" runt hela instrumentbrädan att hålla koll ser ju rätt rörigt ut milt sagt...

Försöker ignorera dem, det brukar gå bra  ;)

Citat från: Verspieder skrivet 22 april 2009, 20:04:50 PM
Nja.... normalgolv är det väl? ;)

Nja, i så fall är normalgolv högst onormalt på Kruthusgatan...  :)

Zella

Höggolv är väl med bagageutrymme på sidorna...

Simon Bertilsson

Citat från: yngrot skrivet 22 april 2009, 19:58:51 PM
Hinner du överhuvudtaget att köra denna buss??  Så många olika "burkar" runt hela instrumentbrädan att hålla koll ser ju rätt rörigt ut milt sagt...

Det var en rackarns massa instrument och knappar ja. :)
Hur kommer det sig förresten att man har instrumenten från FL7/FL10 när dessa försvann redan 97-98 från lastbilssidan (bussen är från 00)? Redan två år efter bussens tillverkande kom förresten nästa generations instrumentbräda från Volvo.

Matte

#6
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 april 2009, 22:30:18 PM
Hur kommer det sig förresten att man har instrumenten från FL7/FL10 när dessa försvann redan 97-98 från lastbilssidan (bussen är från 00)? Redan två år efter bussens tillverkande kom förresten nästa generations instrumentbräda från Volvo.

Jo men så där har det väll alltid vart för buss sidan... Den panelen fanns nog ända med till 01 har jag för mig kanske tom 02. Dom braiga saker som funnits på lastbilar sedan länge kommer flera år efter på bussar. Tycker iallafall att det känns så. Det som iallafall är bra med denna typ av buss och några årsmodeller senare är att man kan göra mycket av säkerhetskontrollen via C90 displayen. Självklart inte kontrolera däcken och dörrar och sånt utan belysning runt bussen. Men det spar tid. Det saknar jag på Scania och senare Volvobussar som finns hos oss.

Nupski

Så du trivdes med riktig buss  ;D gott vrål från maskinrummet och mer kraft än vad du behöver  ;D. Teknikprylar är från vänster Tetra, Mobitex skrivare, Mobitex lur samt iTid skärm under iTiden sitter den hederliga C90 panelen med knappsats. Lite onödig info bussen har haft två ;D C90 enheter  ;D.

Ersa

Citat från: Tomas Fransson skrivet 22 april 2009, 21:53:00 PM
Höggolv är väl med bagageutrymme på sidorna...

"Höggolv" är en svår term då det inte finns några regler för begreppen. För mig börjar höggolvare vid turistbussar typ Carrus Star 602 och Volvo 9900, där mitt/bakdörren inte ens når upp till sidorutorna. Och sedan vidare till Neoplan Spaceliner (dvs en dubbeldäckare med enbart bagagerum på hela nedervåningen).
En vanlig linjevagn (turistbuss i Svealand/Götaland) typ Carrus Fifty, Carrus Star 502 och Volvo 9700 räknar då jag som normalgolv.

Men att kalla GS 214 för höggolv är ju inte "fel" i ordets mening. :)

yngrot

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 22 april 2009, 22:30:18 PM
Det var en rackarns massa instrument och knappar ja. :)
Hur kommer det sig förresten att man har instrumenten från FL7/FL10 när dessa försvann redan 97-98 från lastbilssidan (bussen är från 00)? Redan två år efter bussens tillverkande kom förresten nästa generations instrumentbräda från Volvo.


Jag har för mig att det gick att välja denna äldre eller den nya till 01 modellen. Kjellgrensbuss exvis har den nya på sina 01  Borås lokaltrafik har oxå den äldre vilken jag tycker funkar bra. Kansek inte så snygg men funktionell och det är nog så viktigt många gånger  ser det snyggt ut men inte så bra att använda..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Nupski

Citat från: yngrot skrivet 23 april 2009, 08:22:56 AM

Jag har för mig att det gick att välja denna äldre eller den nya till 01 modellen. Kjellgrensbuss exvis har den nya på sina 01  Borås lokaltrafik har oxå den äldre vilken jag tycker funkar bra. Kansek inte så snygg men funktionell och det är nog så viktigt många gånger  ser det snyggt ut men inte så bra att använda..

GS 167, 168 årsmodell '01 samt 235-241 årsmodell '02 har alla den gamla hederliga legoklotsen.

olasand

Citat från: Tomas skrivet 23 april 2009, 00:38:27 AM
Så du trivdes med riktig buss  ;D

Jajjamensan! Nu hoppas jag på att få köra 212:an också, då har jag återigen kört alla på depån närvarnde modeller!

Angående golvdebatten så kommer jag nog, för min egen del, att fortsätta kalla alla bussar med trappsteg för högglovsbussar... (för så har jag alltid tänkt på dem  ;))