Lagen om offentlig upphandling

Startat av Svemicke, 31 juli 2007, 21:53:01 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Svemicke

Jag har hört att lagen om offentlig upphandling inte gäller för privata bussbolag som vill köpa in nya bussar. Stämmer detta? Kan privata bussbolag köpa vad de vill utan att behöva motivera detta?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

bjalle

De borde de kunna eftersom det då inte handlar om tex skattepengar utan bara företagets egna pengar.

Svemicke

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 31 juli 2007, 21:53:55 PM
De borde de kunna eftersom det då inte handlar om tex skattepengar utan bara företagets egna pengar.
Man tycker ju det. Någon som vet mer?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jo

JA precis så är det.

Dessutom gäller den inte privatpersoner. Så du kan även i fortsättningen lungt inhandla din mjölk på konsum utan att Ica eller Axfood kan överklaga beslut till val av mjölkaffär.

Staffan Sävenfjord

Å andra sidan kan inte ett privat bussbolag gå till kommunen eller staten och begära extra tillskott när de har lagt ett medvetet för lågt anbud för att slå ut en konkurrent.
Så länge de kommunala och statliga bolagen handlar för mina pengar - det vill säga skattepengar - så vill jag nog kunna lite på att åtminstone upphandlingarna av fordon går rätt till.

Svemicke

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 juli 2007, 22:46:19 PM
Å andra sidan kan inte ett privat bussbolag gå till kommunen eller staten och begära extra tillskott när de har lagt ett medvetet för lågt anbud för att slå ut en konkurrent.
Så länge de kommunala och statliga bolagen handlar för mina pengar - det vill säga skattepengar - så vill jag nog kunna lite på att åtminstone upphandlingarna av fordon går rätt till.

I fallet Borås Lokaltrafik tycker inhte jag att Svenska Neoplan gick rätt tillväga. Det beslutades att köpa in Scania eftersom man på Borås Lokaltrafik ville köpa buss efter chaufförernas önskemål. Vi blev glada ända fram tills att vi fick reda på att Neoplan överklagat beslutet. Majoriteten av förarna vill inte köra MAN. Då ska det väl inte köpas in fler bara för att tillverkaren vill det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

yngrot

Det handlade även om att Scania var billigare än MAN. Inte "bara" om vad förarna tycker.
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: yngrot skrivet 01 augusti 2007, 23:57:11 PM
Det handlade även om att Scania var billigare än MAN. Inte "bara" om vad förarna tycker.
Det var den redogörelsen jag läst att VD:n hade sagt då han förklarade valet av Scania.

Jag bara hoppas att Scania ändå vinner anbudet för att ge MAN på fingrarna rejält.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -