Scania Metropol,Capitol.

Startat av Jan-Peter, 21 april 2009, 08:28:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan-Peter

Hej.
Jag undrar om någon minns hur det var att köra SS och SL bussar av typ:H19,H23 och H24.Bland det bästa att köra när man som mest slet med
Büssing.Vore skoj att höra.Dom Scania Metropol,Capitol är kanske för gamla.Men dom torde snurrat många varv runt jorden under sin trafik tid.
Fd 8612 i Hornsberg frågar.

HJP

#1
Citat från: Jan-Peter skrivet 21 april 2009, 08:28:32 AM
Hej.
Jag undrar om någon minns hur det var att köra SS och SL bussar av typ:H19,H23 och H24.Bland det bästa att köra när man som mest slet med
Büssing.Vore skoj att höra.Dom Scania Metropol,Capitol är kanske för gamla.Men dom torde snurrat många varv runt jorden under sin trafik tid.
Fd 8612 i Hornsberg frågar.
****
Jag började köra buss för SL 1970, och vi hade, i Hornsbergshallen, såväl Capitolerna H23, H24 och H30, som Büssing H25, H26, H27, H31, H32 och H33. Varav H31 och H33 var dubbeldäckare.
Jag körde ibland också Leyland H34 och H35, vid utlåning till Söderhallen, eller Hammarbyhallen.

Kanske lite svårt att beskriva hur det är att köra ett fordon, för en som inte har gjort det, men alla var lättkörda. Capitolerna var "pansarvagnar" i förhållande till de övriga. Mycket kraftiga, men lättstyrda bussar, med relativt lånt axelavstånd, och korta överhäng fram och bak. De var mycket pigga, som jag minns dem.
Büssing var lite trögare än både Capitol och Leyland, men ändå lättkörda. De kändes som de bra att köra.

Gissar att du kanske har kört SCANIA 112 och 113? De gamla bussarna var i stort sett lika lättkörda, men Bûssing och Leyland hade längre överhäng, och kortare axelavstånd. Det tycker jag var bättre i stadstrafiken, där det ofta är trångt.

HJP F.d. 7819 Hornsberg, Nyboda och Söderhallen.

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 21 april 2009, 09:49:04 AM
****
Jag började köra buss för SL 1970, och vi hade, i Hornsbergshallen, såväl Capitolerna H23, H24 och H30, som Büssing H25, H26, H27, H31, H32 och H33. Varav H31 och H33 var dubbeldäckare.
Jag körde ibland också Leyland H34 och H35, vid utlåning till Söderhallen, eller Hammarbyhallen.

Kanske lite svårt att beskriva hur det är att köra ett fordon, för en som inte har gjort det, men alla var lättkörda. Capitolerna var "pansarvagnar" i förhållande till de övriga. Mycket kraftiga, men lättstyrda bussar, med relativt lånt axelavstånd, och korta överhäng fram och bak. De var mycket pigga, som jag minns dem.
Büssing var lite trögare än både Capitol och Leyland, men ändå lättkörda. De kändes som de bra att köra.

Gissar att du kanske har kört SCANIA 112 och 113? De gamla bussarna var i stort sett lika lättkörda, men Bûssing och Leyland hade längre överhäng, och kortare axelavstånd. Det tycker jag var bättre i stadstrafiken, där det ofta är trångt.

HJP F.d. 7819 Hornsberg, Nyboda och Söderhallen.


Hej Hans,

Jag har i och för sig inte kört någon av SS Capitoler, bara SJs Capitoler, "järnspett" (manuell låda), men min minnesbild är långt överhäng fram (två dörrar framför framaxeln) och kort överhäng bak. Stor ratt och kraftfull servostyrning gjorde dem mycket lättstyrda.

M v h
Ingwar, f d 8342 Söderhallen och Nyboda.

HJP

#3
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 21 april 2009, 15:09:06 PM

Hej Hans,

Jag har i och för sig inte kört någon av SS Capitoler, bara SJs Capitoler, "järnspett" (manuell låda), men min minnesbild är långt överhäng fram (två dörrar framför framaxeln) och kort överhäng bak. Stor ratt och kraftfull servostyrning gjorde dem mycket lättstyrda.

M v h
Ingwar, f d 8342 Söderhallen och Nyboda.
****
Hej Ingwar.

Minnet kan svika. Det var 34 år sedan jag slutade köra dessa bussar för SL (körde aldrig för SS). Men det kan ha varit längre axelavstånd, som gör att mitt minne säger mig att man måste gå fram längre i kurvor, än med t.ex. Büssing och Leyland. Tycker att det blev detsamma, ungefär, med Scania 112 och 113 (körde extra 1990-1996), trots att de har långt överhäng fram. Dessa har ju längre axelavstånd än Büssing och Leyland. Eller hur?
Mycket kraftfull servo minns jag iallafall att Capitolerna hade. Lättstyrda som tusan. Roliga att köra. Dock inte "spett"-växlad manuell låda, utan tvåstegs automatlåda.

HJP

PS
Ser nu i min vangförteckning, att det skiljer lite olika mycket, mellan olika Capitoler, Liksom mellan olika Büssing.
H23, som jag körde mest, av Capitolerna, har ett främre överhäng på 2300 mm, och axelavstånd 6120 mm. Den för mig, vanligaste Büssingen, var H32. Den ha ett främre överhäng på 2920 mm, och ett axelavstånd på 5400 mm. Därav mina minnesbilder, troligan.
DS

Niklas Bygdestam

Var det någon skillnad att köra Metropolbussar mot Capitol? Då tänker jag främst på äldre och i mitt tycke snyggare Capitoler med Metropolfront
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ingwar Åfeldt

Citat från: HJP skrivet 21 april 2009, 15:34:19 PM
****
Hej Ingwar.

Minnet kan svika. Det var 34 år sedan jag slutade köra dessa bussar för SL (körde aldrig för SS). Men det kan ha varit längre axelavstånd, som gör att mitt minne säger mig att man måste gå fram längre i kurvor, än med t.ex. Büssing och Leyland. Tycker att det blev detsamma, ungefär, med Scania 112 och 113 (körde extra 1990-1996), trots att de har långt överhäng fram. Dessa har ju längre axelavstånd än Büssing och Leyland. Eller hur?
Mycket kraftfull servo minns jag iallafall att Capitolerna hade. Lättstyrda som tusan. Roliga att köra. Dock inte "spett"-växlad manuell låda, utan tvåstegs automatlåda.

HJP

PS
Ser nu i min vangförteckning, att det skiljer lite olika mycket, mellan olika Capitoler, Liksom mellan olika Büssing.
H23, som jag körde mest, av Capitolerna, har ett främre överhäng på 2300 mm, och axelavstånd 6120 mm. Den för mig, vanligaste Büssingen, var H32. Den ha ett främre överhäng på 2920 mm, och ett axelavstånd på 5400 mm. Därav mina minnesbilder, troligan.
DS


Det där med att man måste gå längre fram i kurvor innan man svängde kommer jag ihåg, men det berodde väl på att det var så kort överhäng bak. Hur långt överhäng var det fram på H21-22? H23 hade väl bara en dörr framför framaxeln? Scania 112 och 113s axelavstånd känner jag tyvärr inte till. Mitt busskörande upphörde i Januari 75, några dagar innan vi träffades!

M v h
Ingwar

HJP

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 21 april 2009, 16:24:39 PM

Det där med att man måste gå längre fram i kurvor innan man svängde kommer jag ihåg, men det berodde väl på att det var så kort överhäng bak. Hur långt överhäng var det fram på H21-22? H23 hade väl bara en dörr framför framaxeln? Scania 112 och 113s axelavstånd känner jag tyvärr inte till. Mitt busskörande upphörde i Januari 75, några dagar innan vi träffades!

M v h
Ingwar
****
       Fr överhäng  Bakre överhäng  Axelavstånd  Dörrar
H21    2500            2065                6120          2+2
H22    2500            2065                6120          2+2
H23    2300            2065                6120          1+2
H24    2300            2065                6120          1+2

Har inga vagnförteckningar för senare Scanior. 112 och 113 har jag uppgifter om, men har dem på något s.k. "bra ställe", så jag kan inte ange deras uppgifter nu.

Vi slutade väl att köra buss samtidigt, för att påbörja lokbiträdesutbildningen vid SJ. Jag körde dock som X0:a 1990-1996 i Nybodahallen. Då blev det lite modernare bussar, äcen ledvagnar.

HJP

Jan-Peter

Tack alla som har provat dessa Pärlor.Büssing var väldigt smidig men typiskt Tysk förarbås med platt ratt som inte gick att justera varke lutning eller längt med.
Jag flyttade till umeå 1976,då fanns det CR76,110,111 samt Volvo B58 med Wilson låda.CR bussarna var bra både att köra och slippa frysa i.
Vi är nog gamla kolegor från HB.Kallades även för Elaka Eriksson.Men det är en annan historia.
Mvh Jan-Peter.