60-tals-60

Startat av Mr G, 19 april 2009, 21:36:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G

1969 svängde denna buss in på Drottningtorget. Ingen aning var den kom ifrån eller vart den var på väg.
吉先生

yngrot

Mumma vilken härlig bild fylld av nostalgi... :)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

Hade gärna kviterat ut en sådan buss på 60:an idag  8)

Niklas Bygdestam

Trevligt med en Scania CR 76 :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Mr G

Men vart var bussen på väg? Kanske var det samma linjesträckning nu som då?
吉先生

Niklas Bygdestam

Citat från: Mr G skrivet 19 april 2009, 21:36:11 PM

1969 svängde denna buss in på Drottningtorget. Ingen aning var den kom ifrån eller vart den var på väg.

Ursäkta om jag är lite OT nu. Men jag måste säga att telefonkiosken är en ovanlig modell för att vara i Sverige
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

AL

Nja, det undrar jag!  Vilken sträckning 60:an hade när bilden togs vet jag inte, men det borde väl i hög grad stämma med den sträckning den hade fram till nedläggningen av linje 85, d v s Redbergsplatsen-Fredriksdal.  När linje 85 lades ned övertogs sträckningen till Masthugget av linje 60, samtidigt som någon eller några 4X-linjer övertog Fredriksdalsdelen i avvaktan på stombussinförandet, d v s linjerna 18 och 19.

Gunnar

Citat från: AL skrivet 20 april 2009, 19:09:13 PM
Nja, det undrar jag!  Vilken sträckning 60:an hade när bilden togs vet jag inte, men det borde väl i hög grad stämma med den sträckning den hade fram till nedläggningen av linje 85, d v s Redbergsplatsen-Fredriksdal.  När linje 85 lades ned övertogs sträckningen till Masthugget av linje 60, samtidigt som någon eller några 4X-linjer övertog Fredriksdalsdelen i avvaktan på stombussinförandet, d v s linjerna 18 och 19.

Vid denna tiden gick linje 60 mellan Redbergsplatsen och Centralstationen. Bussen är på väg in till sin hållplats=ändstation. Först 6 oktober 1975 drogs linjen vidare till Fredriksdal, då dock ej via Centralstationen utan via Kungsportsplatsen. Sträckningen via Centralstationen (samma sträckning på linjen som sen varade fram till förändringen när linje 60 fick ny väg till Masthugget) fick den 14 januari 1980.

Carl W

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 april 2009, 19:08:13 PM
Ursäkta om jag är lite OT nu. Men jag måste säga att telefonkiosken är en ovanlig modell för att vara i Sverige

Vill minnas att det fanns en del sådana i Stockholms innerstad.