Expressbussar i Jönköping Annandag påsk del 3 (10 bilder)

Startat av Staffan Sävenfjord, 19 april 2009, 17:49:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Klockan 14.30 linje 777 till Göteborg med en ordinariebuss och en förstärkningsbuss:

Förstärkningsbussen körd av en förare som man är van att se bakom ratten i betydligt äldre bussar.

Klockan 15.40 linje 832 till Malmö-Köpenhamn med en ordinariebuss och två förstärkningsbussar:

Ordinariebussen var fullsatt enligt skyltningen men körde in till Jönköping för att ge resenärerna tillfälle till en bensträckare. Sannolikt förarbyte också.

Samtidigt, alltså klockan 15.40 också linje 830 till Göteborg med en ordinariebuss och en förstärkningsbuss:  

Klockan 16.15 linje 832 till Stockholm med en ordinariebuss och två förstärkningsbussar:

Niclas Rosenius

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 19 april 2009, 17:49:24 PM

Klockan 15.40 linje 832 till Malmö-Köpenhamn med en ordinariebuss och två förstärkningsbussar:

Ordinariebussen var fullsatt enligt skyltningen men körde in till Jönköping för att ge resenärerna tillfälle till en bensträckare. Sannolikt förarbyte också.

Skulle tro att det var förarbyte på denna buss. Bussen har Uppsala som hemmabas och går normalt på sträckan Uppsala-Stockholm på linje 899 sen vidare till Malmö/Köpenhamn och tillbaks tillsammans med sina syskon bussar 6804 och 6805, även 6802 gick på denna linjesträckning innan olyckan men den kommer strax tillbaks här i slutet av april/början av maj efter rep i Finland.

//Niclas

Walter

Påskhelgen är alltid en upplevelse på busstationen i Jönköping. Minns för ca 15 år sedan då man själv stod och betraktade alla ovanliga förstärkningar som då kunde skådas. Swebus körde då mer av förstärkningen med egna bussar.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Niklas Bygdestam

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 19 april 2009, 22:20:20 PM
   Skulle tro att det var förarbyte på denna buss. Bussen har Uppsala som hemmabas och går normalt på sträckan Uppsala-Stockholm på linje 899 sen vidare till Malmö/Köpenhamn och tillbaks tillsammans med sina syskon bussar 6804 och 6805, även 6802 gick på denna linjesträckning innan olyckan men den kommer strax tillbaks här i slutet av april/början av maj efter rep i Finland.

//Niclas

Men det är väl ingen Uppsalaförare som kör så långt ner? De kör väl inte längre än till Stockholm?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Martin Maltkvist

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 april 2009, 11:14:21 AM
Men det är väl ingen Uppsalaförare som kör så långt ner? De kör väl inte längre än till Stockholm?
Mötte i Eskilstuna en Uppsalaförare som skulle gå av i Örebro och sedan återvända någonstams, troligen åt Uppsala.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Niclas Rosenius

Vad jag har för mig så byter dom i Linköping på vissa turer.

//Niclas

Ersa

Uppsalaförarna kör visserligen ofta 899 till Stockholm, men där ändrar man nog linjenummer och fortsätter till andra orter, där man har lunchrast inför hemfärd. Du får ju inte ihop några bra heltidstjänster enbart på tidtabellen för 899. Körtidsmässigt torde Linköping, Norrköping, Västerås och Örebro ligga rätt bra till för lunchrast, om man jämför med linjekartan.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 20 april 2009, 14:23:12 PM
   Vad jag har för mig så byter dom i Linköping på vissa turer.

//Niclas

Fast om det byts förare i Linköping så brukar man byta i Jönköping också. Vad jag vet finns det inga bytesplatser mellan Jönköping och Malmö som ligger bra till.

yngrot

Har för mig att det varit förarbyte i Mjölby på 830 på den tiden jag åkte lite då och då..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 20 april 2009, 23:24:26 PM
Har för mig att det varit förarbyte i Mjölby på 830 på den tiden jag åkte lite då och då..

Av riktigt gammalt var förarbytet i Sjögestad i samband med att bussarna och resenärerna tog rast där. Då fanns väl också en del expressbussförare stationerade i Mjölby. Men så vitt jag vet så är dessa numera stationerade i Linköping. Några av dem bor dock kvar i Mjölby och det är väl inte otroligt att om det råkar vara Mjölby-förare som avlöser Mjölby-förare och bussen skall gå in där de fortfarande gör bytet i Mjölby.

Marc

Den (dagliga) 832an körs mycket riktigt av Uppsalaförare till Linköping, sedan åter förarbyte i Jönköping där Skåneföraren tar vid.
Tidiga "helg-832an" samt de 777 som utgår från Stockholm bemannas av Interbus sträckan Stockholm-Jönköping.