Scania Irizar fångtransport??

Startat av Jobergg, 18 april 2009, 20:11:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jobergg

Jag har sista tiden sett en brons/guldfärgad Scania Irizar åka runt i Sörmland och Stockholms län, det konstiga med bussen är att den har ett gallernät med en dörr i tycker jag det ser ut som, monterad mellan förarplatsen och passagerarutrymmet! När jag sett den har den alltid varit tom på passagerare/interner or what ever...

Är det någon som vet något om denna buss?
Tyvärr har jag ingen bild eller regnr på den, men den är helt ostripad, bara lackad i nån brons-guld aktig färg.

Esbjörn

Det låter som den här - CBU083.
Bussen är en av Scanias provvagnar och på bilden syns anledningen till att den har ett galler monterat i passagerarutrymmet.
För att vikten ska motsvara en fullsatt buss är den försedd med testpassagerare i form av fyllda vattendunkar och gallret är ett lastförskjutningsskydd.

Foto vid Scandic Nord i Sundsvall den 11 juni 2008.

Jobergg

Ja så såg bussen ut, dock såg jag inte dom där vattendunkarna som är på bilden!
Men tack för infon, då vet jag vad det är för buss. :)

Peter Öden

Hej !

Körs den på grönplåtar då den anges som avställd ?

Mvh Peter Ö

Niklas Bygdestam

Citat från: Esbjörn skrivet 19 april 2009, 03:53:41 AM
Det låter som den här - CBU083.
Bussen är en av Scanias provvagnar och på bilden syns anledningen till att den har ett galler monterat i passagerarutrymmet.
För att vikten ska motsvara en fullsatt buss är den försedd med testpassagerare i form av fyllda vattendunkar och gallret är ett lastförskjutningsskydd.

Foto vid Scandic Nord i Sundsvall den 11 juni 2008.

Vad är det som man provar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.