Små bussar i Borås december 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 16 april 2009, 16:26:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Borås Lokaltrafik köpte Neoplan Unibus för att köra en citylinje i Borås. Denna gick Södra torget-Västerlånggatan-Yxhammarsgatan-Allégatan-Södra torget. Omloppstiden var 15 minuter inklusive cirka 3 minuter för tidsreglering vid Södra torget. Bussarna gick var femte minut och det kostade en krona att åka med dem. Denna lades i en bössa hos föraren så det var alltså inget trassel med att stämpla biljetter. Inga övergångsbiljetter gällde och gick man av bussen fick man betala på nytt om man ville fortsätta med nästa buss. Kanske inte så konstigt att den här linjen inte blev någon succé, i synnerhet inte om man betänker att gå till fots runt hela linjesträckning ledigt gick på en halvtimme. Att då "kasta bôtt e heler krona på å åka buss" tilltalade knappast boråsarnas ekonomiska sinnelag. Bussen fick därför snabbt namnet "Nykteristen" - ingen hade sett den full.
Citylinjen blev således inte särskilt långvarig men bussarna hade man ju och då kom någon på att använda dem för att köra mellan centrum och penisonärstäta områden förbi så många vårdcentraler som möjligt. Servicelinjerna var födda. Detta hände alltså första gången i vårt land i Borås. Utländska motsvarigheter till citybussarna fanns men så vitt jag vet inte till servicelinjerna. Vissa avgångar på servicelinjerna blev väldigt populära och man borde kanske börjat kalla bussarna för "Fylleristen" i stället. I synnerhet vid lunchtid på tisdagar, när det serverades bruna bönor och fläsk på boråspensionärernas bästa restaurang, Duvan, blev det överfullt på bussarna som gick förbi där. Och sedan lika mycket på hemvägen. Det var även under normala förhållandena en rätt konstig lukt i de här bussarna...
Unibus visade sig snart för liten och ersattes därför av Orion II, senare namnbytta till Ontario II. Men det är en helt annan historia.
Här några bilder på servicelinjer medan Neoplan Unibus ännu användes:

Jag passar också på att visa några bilder på färdtjänstbussar från denna tid. Man hade tydligen svårt att bestämma sig för vilket fabrikat man skulle satsa på.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

yngrot

Ja usch får jag lust att säga dessa Unibus var ju ingen hit att köra precis.. växelspaken bakom föraren och kalla var de oxå.. när man hade fullt lass och körde runt vid centralen kunde det hända att underredet slog i backen...bäst var att aldrig sänka dem för då kunde man bli stående ...En dag fick jag till och med beröm av vår dåvarande trafikchef för mitt mjuka körsätt på dessa bussar.. :D  och då ska alla veta att han inte var känd för att dela ut beröm..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina