Huvudmeny

Scalorna som ramlar...

Startat av Mange_buss, 14 april 2009, 20:19:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mange_buss

...in i Visby har börjat komma nu  ;D

Fem bussar av Scania Lathi Scala stod idag vid Ind.omr. Österby i Visby... Nu kommer de nog allihopa börja ramla in. 24 st ska det tydligen bli i slutändan...
Lacken på gotlandsbuss har ju diskuterats lite här, och vad jag kunde se så blir lacken nästan identisk med den skånegula.

AO

Trevligt! Blir det några bilder snart?

bjalle

Niklas Bygdestam

Citat från: Mange_buss skrivet 14 april 2009, 20:19:42 PM

Lacken på gotlandsbuss har ju diskuterats lite här, och vad jag kunde se så blir lacken nästan identisk med den skånegula.

Gult igen? Märkligt att ingen kommer på något nytt? Såg du om de mest liknade de mörkare mer senapsliknande Skånegula? Eller liknade de mer de ljusare UL-gula?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bussmicke

Och jag som trodde det skulle bli OmniLink...
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 april 2009, 20:33:35 PM
Gult igen? Märkligt att ingen kommer på något nytt?

Om det blir gult på fler ställen i landet lär det ju underlätta framtida förflyttningar... men samtidigt är det ju rätt tråkigt att alla kör på nästan exakt samma färgtema.

Niklas Bygdestam

Citat från: Lars Ödlund skrivet 15 april 2009, 14:47:40 PM

Citat från: Verspieder skrivet 15 april 2009, 06:49:40 AM
Om det blir gult på fler ställen i landet lär det ju underlätta framtida förflyttningar... men samtidigt är det ju rätt tråkigt att alla kör på nästan exakt samma färgtema.

Men det här i mitt tycke tjatiga med gult upplever jag inte ens som något som underlättar förflyttning. Skånegult är senapsfärgat och skiljer sig trots allt en hel del mot den klarare och ljusare UL-gula. Bilder här i Buss snack visar inte alltid skillnaden riktigt rättvist då fototeknik och ljus och annat inte riktigt visar färgnyanser rättvist. Men en Skånegul buss som förflyttas till UL brukar vanligtvis lackas om till den ljusare färgen. Omlack kostar pengar. Och det är knappast billigare att lacka om en buss från mörkgult till ljusgult än att lacka om från t ex rött till ljusgult. Om man hade eftersträvat en gul enhetslack så borde alla då enats om samma färgnyans men det har man alltså inte gjort här. Jag kan inte förstå denna envishet till gult som så många nu satsat på om jag ser färgnyansen rätt så ser bussen mer Skånegul ut än UL-gul. Skulle den förflyttas till Skåne kanske skåningarna nöjer sig med att sätta dit sina dekaler på den. Men man vet aldrig, de verkar väldigt angelägna om sin enhetlighet där så de kanske lackar om den helt ändå?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

yngrot

I alla fall ser de rätt snygga ut och Scala är en rätt trevlig buss att köra...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

737

I Skåne sätter man på en dekal som upplyser om att bussen är gul även om den inte är rätt gula nyans.

Lite skoj med tanke på att det de facto excisterar två gröna skånefärger på stadsbussarna.

Niklas Bygdestam

Citat från: 737 skrivet 23 april 2009, 22:42:10 PM
I Skåne sätter man på en dekal som upplyser om att bussen är gul även om den inte är rätt gula nyans.

Lite skoj med tanke på att det de facto excisterar två gröna skånefärger på stadsbussarna.

Menar du då att Landskronas trådbussar är en aning mörkare gröna?

Simon Bertilsson

Man vet inte om man ska skratta eller gråta när det kommer en Kalmarbuss, med en dekal som ordagrannt lyder:
"Här kommer en gul buss!".
Snacka om att idiotförklara sina kunder... Hade man åtminstone använt dekalen med "Här kommer en vikariebuss" så hade det varit en sak.

Niklas Bygdestam

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 april 2009, 23:31:49 PM
Man vet inte om man ska skratta eller gråta när det kommer en Kalmarbuss, med en dekal som ordagrannt lyder:
Snacka om att idiotförklara sina kunder...

Ja Skånetrafiken har en förmåga att minst sagt överdriva... :-\

737

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 23 april 2009, 23:25:03 PM
Menar du då att Landskronas trådbussar är en aning mörkare gröna?

På Arriva i Malmö finns det minst två olika gröna målningar. Den mörkare har också betydligt större kontrast mellan lack och pilmönster.

737

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 23 april 2009, 23:31:49 PM
Snacka om att idiotförklara sina kunder... Hade man åtminstone använt dekalen med "Här kommer en vikariebuss" så hade det varit en sak.

Just så. Och de jag känner som inte är som vi, nördiga eller i branschen, har också uttryckt att de känner sig halvt idiotförklarad när de ser denna buss, eller de Movia-gula med samma dekal. Och när jag då förklarar, då tycker man bara det är löjligt.

Mange_buss

Bussarna kommer, av en utav bilderna på hemsidan, att ha dioder istället för matris på destinationsskylten...

http://www.gotlandsbussab.se/