CR 111M, Gävle.

Startat av Kent Skoog, 14 april 2009, 17:10:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kent Skoog

Bilder från Peter Ödén.

Buss 31 på linje 7 lämnar Andersbergs Centrum.

Buss 35 på linje 7 har lämnat Fridstaplan och ska svänga in på Runebergsvägen.

Buss 36 står vid Rådhuset och inväntar som extrabuss på linje 7. F.ö. första trafikdagen för denna vagn 1 april 1978.

yuåiteru

Ojoj... vilken nostalgi. Jag är uppfödd med likadana bussar i Malmö

Än idag kan jag höra det väldigt speciella ljudet av dörrarna

Anders Noren

Citat från: Kent Skoog skrivet 14 april 2009, 17:10:42 PM
Buss 35 på linje 7 har lämant Fridstaplan och ska svänga in på Runebergsvägen.

Oj. Gick 7:an genom Villastaden? Vilken sträckning hade den?

Anders

Mattias

Mumma! ;D

Notera den för CR 111 ovanliga instrumentpanelen, som egentligen tillhörde nästa generation CR, CR 112.

//M
http://youtu.be/bPaGkHZBeEw
---------------------
Klicka gärna vidare till min Facebookgrupp: Scania CR Bussar.
https://www.facebook.com/groups/350135515662755/?ref=group_header

Janne Rickman

Så har ser Gävle 111:a ut med CR112:an instrumentpanel.

/Janne

chbuss82

Citat från: Anders Noren skrivet 14 april 2009, 19:03:12 PM
Oj. Gick 7:an genom Villastaden? Vilken sträckning hade den?

Anders

Trevlig din gamla bild, Gamla bussar är bättre.

// Christian

Niklas Bygdestam

Citat från: yupiteru skrivet 14 april 2009, 18:56:21 PM
Ojoj... vilken nostalgi. Jag är uppfödd med likadana bussar i Malmö

Än idag kan jag höra det väldigt speciella ljudet av dörrarna

För att inte tala om vi som är uppväxta med likadana bussar i Uppsala och sett dessa på Stora torget :D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Niklas Bygdestam

Citat från: Janne Rickman skrivet 15 april 2009, 12:35:07 PM

Så har ser Gävle 111:a ut med CR112:an instrumentpanel.

/Janne

Jag tror faktiskt att Gävle var helt ensamma om att köpa in CR 111 med förarplats som ser ut som i en CR 112. Jag har aldrig förstått anledningen. Kan det vara Scania själva som lät Gävle vara någon sorts försökskaniner till ny förarplats? Eller kan det vara så att Scania redan utvecklat denna intrumentbräda och att man i Gävle inte var nöjda med den vanliga som fanns i CR 111 och då bestämde att det skulle vara så här?

Tyvärr finns väl ingen av dessa CR 111 i detta utförande i livet längre? Alla är väl skrotade?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Peter Öden

Hej !

Gävle var som sagt ensamma med nämnda instrumentpanel på CR 111M.
Denna panel fanns redan 1976 på ett par prototyper av CR 112 !

Mvh Peter Ö

yngrot

Vilket trevligt bildsvep detta var.. :)  gillade instrumentbrädan...  bättre än de nya här ser man ju alla symboler tydligt ..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

yuåiteru

Jag kan inte riktigt påminna mig exakt hur förarplatsen såg ut i dessa (med originalinstrumenten alltså) Någon som har bild?

Karsten

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 15 april 2009, 19:02:50 PM
För att inte tala om vi som är uppväxta med likadana bussar i Uppsala och sett dessa på Stora torget :D

Eller vi som är uppväxta i Stockholm och sett dessa bussar vid Slussen :D

Jeppe Hagelbäck

Citat från: Karsten skrivet 16 april 2009, 08:39:15 AM
Eller vi som är uppväxta i Stockholm och sett dessa bussar vid Slussen :D

För att inte tala om oss som är uppväxta i Helsingborg!
Jaja vi hade bara 4 stycken, men ändå :)  ;)

Fredde

Gävle var väll en av dom sista städerna med Scania CR111 i trafik med? Karlstad slutade med dessa i princip hösten 1992 men någon kunde synas våren 1993 när det var vagnsbrist (har jag för mig) sedan när sommartrafiken kom 1993 var dessa borta ur normal trafik (i övrigt så rullade dessa mycket sällan under sommrarna redan fr 1990 då det räckte i trafiken med övriga bussar då!) I Gävle ska sista har rullat så sent som våren 1995, har för mig att herr BussMicke ska ha en bild från hållplatsen utanför dåvarande nattklubben "38 grader" Som numera heter Blue Moon bar!

Peter Ö kanske har koll på detta när sista Scania CR 111 rullade i Gävle?

Jag flyttade till Gävle Dec 1995 & ibland kunde man då se någon CR112 med klaverdörr på skolturer i vanlig trafik gick dom iaf inte när jag åkte! Men det var en del äldre Ajokki (Volvo) i trafik ofta... Det fanns även en Scania Ajokki med dörr 1x2x0 av äldre modell, men denna gick sällan i regulgär trafik... Sedan fanns ju en drös med Scania Ajokki 8000 å dessa var mycket sköna att åka med, vissa var renoverade, dessa även med sjusegmetskyltar, övriga som ej var renoverade & hade rullband siffror! Om jag inte minns fel så inreddes GTAB 155 med kaffemaskin & gick i trafiken som gjordes speciellt när Gävle firade 550år.. Det var många turer till bla Furuvik då!

Kommer även ihåg när jag var upp på anst interjuv i början av Dec 95 så fick man åka med Scania MaxCi för första gången, dessa fanns då inte i Karlstad.. Kan även tillägga att det var "Gävle Tomten" som körde den turen jag åkte ut med då fr Gävle Centrum....  När sattes första Scania MaxCI i trafik i Gävle ?

Tack Peter för fina bilder med :)

Peter Öden

Hej !

Jeppe, har du någon bild på Helsingsborgs CR 111 som
blev ombyggda med en annan typ av bakdörrar ??

Mvh Peter Ö