KistaPendeln

Startat av Janne Rickman, 09 april 2009, 11:58:56 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Janne Rickman

1 februari 1988 startade Gamla Uppsala Buss (då ett dotterbolag till Uppsalabuss) KistaPendeln. Busslinje gick från Uppsala till Kista via Knivsta. Busslinje lades ner redan i maj samma år om jag minns rätt.
De gick åt fyra bussar för linjen. De var vagnar bl.a. vagnar 712-714 som köptes in till denna linje. Jag vet inte om även 711 gick på den linje eftersom de var samma busstyp som de andra.
Volvo B10M65 med Jonckheere Neuilly P35 karosser.
Bussen fick senare nytt inv.nr Uppsalabuss 383-385

Uppsalabuss 383 (f.d. GUB 712)

Uppsalabuss 385 (f.d GUB 714)

/Janne

Muk

Intressant, Jag hade för mig att Kistapendeln var helt integrerad i den vanliga trafiken, men i tidtabellen ser det inte ut som att man kunde åka enbart Knivsta-Uppsala. Sedan blir jag lite förvirrad av hållplatsen i Knivsta. Det har funnits hållplats på forsbyvägen mitt emot Nordea och på apoteksvägen vid nuvarande ICA. Jag undrar vilken av dessa hållplatser som avses vara Knivsta (posten) för jag är ganska säker på att posten redan 1988 fanns i hörnet forsbyvägen/apoteksvägen.  ???

Stefan P

Hej

Var ifrån kommer namnen på bussarna?
Hur länge kördes trafiken?
Var det EB trafik som övertog trafiken sen?

mvh Stefan P

Janne Rickman

Citat från: Stefan P skrivet 09 april 2009, 12:16:13 PM
Hej

Var ifrån kommer namnen på bussarna? Förr hade alla GUB-vagnar som hade denna lack kvinnonamn.
Hur länge kördes trafiken? De står i texten
Var det EB trafik som övertog trafiken sen? Ingen har tagit över denna trafik, så de går ingen buss mellan Uppsala-Kista

mvh Stefan P

/Janne

Janne Rickman

Citat från: Muk skrivet 09 april 2009, 12:15:12 PM
Intressant, Jag hade för mig att Kistapendeln var helt integrerad i den vanliga trafiken, men i tidtabellen ser det inte ut som att man kunde åka enbart Knivsta-Uppsala. Sedan blir jag lite förvirrad av hållplatsen i Knivsta. Det har funnits hållplats på forsbyvägen mitt emot Nordea och på apoteksvägen vid nuvarande ICA. Jag undrar vilken av dessa hållplatser som avses vara Knivsta (posten) för jag är ganska säker på att posten redan 1988 fanns i hörnet forsbyvägen/apoteksvägen.  ???

Detta ver en helt egen trafik som GUB hade, inget med UL att gör. De var därför som de inte fick ta med passagerare mellan Uppsala-Knivsta.
Jag är inte säker, men jag tror att de är den utanför Ica som gällde.

/Janne

Muk

Citat från: Janne Rickman skrivet 09 april 2009, 16:15:46 PM
Detta ver en helt egen trafik som GUB hade, inget med UL att gör. De var därför som de inte fick ta med passagerare mellan Uppsala-Knivsta.
Jag är inte säker, men jag tror att de är den utanför Ica som gällde.

/Janne

Där ser man. Tack för informationen. Jag minns Kista pendeln, men inte att den var så speciell.