Huvudmeny

Biljettmaskiner!

Startat av LinusG, 30 juli 2007, 09:14:19 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LinusG

Vilken är sveriges Bästa biljettmaskin enl er?

Vilka kriterier har ni på en bra biljettmaskin?
Snabb
Smidig
Enkel osv?

Ni får gärna bifoga bilder på maskinerna i era län...

//Linus - ska försöka fixa en bild på norrbottens maskin!

Ersa

Jag gillar maskinen som sedan 2001 används i hela Jämtland samt på Västerbottens landsbygd.
Den är äldre, men mycket smidigare än den nyare maskinen av samma märke, med pekskärm, som används i Västernorrland samt i Umeå stadstrafik. Den äldre kan t.ex räkna ut växelsumman vid betalning med en 500-lapp. Skriv in 500 så står det t.ex "-435 kr" att betala tillbaka.

Den gamla "Ultra/LTN" Prodatamaskinen, samt UL:s förlegade röda burk blir jag bara arg på. Jag är för ung för att uppskatta sliten 80-talsteknik...  ;)

LinusG

Verspieder: Håller med dig om att maskinen som vi t.ex har på Linje 26 -Arjeplog - Skellefteå är en trevlig bekantskap när man väl har använt den ett tag! Norrbottens nya maskin kan man ju tycka både det ena och det andra om, Hann du se den nått när den satt i Ultra Bussarna under ca 1 veckas tid?

Hörde ryktas om att Kustbussarna skall få nya maskiner i höst? Nån som vet vad det är för maskin?

Zella

Scanpointen som jag anv nere i småland var skön att anv... men nu i gbg så tycker jag att hajen e lite seg...

Jacob med C

Citat från: LinusG skrivet 30 juli 2007, 10:30:38 AM
Verspieder: Håller med dig om att maskinen som vi t.ex har på Linje 26 -Arjeplog - Skellefteå är en trevlig bekantskap när man väl har använt den ett tag! Norrbottens nya maskin kan man ju tycka både det ena och det andra om, Hann du se den nått när den satt i Ultra Bussarna under ca 1 veckas tid?

Hörde ryktas om att Kustbussarna skall få nya maskiner i höst? Nån som vet vad det är för maskin?

Har också hört det. Skulle vara samma maskin som finns i Västernorrland och Umeå statstrafik har.
Besök min hemsida för bilder från Norrland http://www.bussbilder.com . Över 2100 bilder.

Instagram konto:
https://instagram.com/bussbilder.se?utm_medium=copy_link

Dammtussar kan vara ett bevis på att någon gjort något roligare!

Johan N

Personligen föredrar jag Dalatrafiks (och UL, VL etc.) röda Almex maskiner med tillhörande proxikortläsare. Längst ner på listan så sätter jag Faras biljettsystem som strular, låser sig, tar lååång tid att sälja kort .....listan kan göras lång. Även västernorrlands tidigare system med kontaktlösa kort funkade ganska bra.

lite olika system:

Fara (Q-Free) BD län

E4 trafikens maskiner (ett tag till)

Dalatrafik Almex

LinusG

Johan N: Det är Faras system som sitter i norrbottens bussarna..   HAr strulat en hel del tyvärr!
Finns deras maskiner i nått fler län i Sverige?

//Linus

Johan N

Nej det finns inte på något annat ställe mig veteligen och inte heller i Norge funkar de utan vidare. Det är ju onödigt att anskaffa ett system som är utprovat och kompatibelt med andra län eller.......?

Edit: Värt att nämna kanske är att Norrlandskusten (och kustbussen) under en övergångsperiod kommer att ha en bärbar variant av Farasystemet för visering av proxikort i Norrbotten. Införs succesivt under sensommar/höst.

Martin Maltkvist

Citat från: Johan N skrivet 30 juli 2007, 12:27:43 PM
Personligen föredrar jag Dalatrafiks (och UL, VL etc.) röda Almex maskiner med tillhörande proxikortläsare. Längst ner på listan så sätter jag Faras biljettsystem som strular, låser sig, tar lååång tid att sälja kort .....listan kan göras lång. Även västernorrlands tidigare system med kontaktlösa kort funkade ganska bra.

Dalatrafik Almex
---
Förekommer Almexmaskiner på fler ställen än i Dalarna?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Staffan Sävenfjord

Bengt på Lidbergs Buss i Horred skickar denna bild.  Undrar om det är Hallandstrafikens nya biljettmaskiner? I alla fall väger den närmare 40 kilo.
Men vi gamla uvar minns den. Den fanns hos många bussbolag fram till dess Almex-maskinerna tog över på 1960-talet. Bland annat på SJ:s bussar. Biljetterna fick på den tiden inte kostar mer än 9:95. Fast det har berättats att man fick slå ut flera biljetter när det såldes månadskort som kostade mer än så.

Den här maskinen och tre likadana lär ha följt med upp den tidigare omnämnda Volvo B727 SKV från 1954 till Rystad.

Ersa

Citat från: LinusG skrivet 30 juli 2007, 10:30:38 AM
Norrbottens nya maskin kan man ju tycka både det ena och det andra om, Hann du se den nått när den satt i Ultra Bussarna under ca 1 veckas tid?

Nej, det omtalade norska dyra försöket skedde innan min tid på Ultra.

Ersa

Citat från: Johan N skrivet 30 juli 2007, 12:27:43 PM

E4 trafikens maskiner (ett tag till)

Där har vi min favorit! Samma system används i hela Jämtlands län, samt i hela Västerbotten (förrutom Umeå stad).
Ska den bort? Varför? Den är ju rejält användarvänlig, modern och framförallt bara 6 år gammal!  >:(

Tobbe

Är det nån som har en bild på hur SL nya biljettmaskiner kommer att sen ut?
Tobbe

LinusG

Citat från: Verspieder skrivet 31 juli 2007, 11:33:11 AM
Nej, det omtalade norska dyra försöket skedde innan min tid på Ultra.

Har du hört några siffror på vad det kan tänkas ha kostat? Och vem har betalat?

//Linus

Johan N

81xx från Piteå stämmer- nämligen den numera SL-röda 8190 (Star 502)