En turkisk, en tysk och polsk plastbuss

Startat av Jonas Strömblad, 31 mars 2009, 22:06:23 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Strömblad

I eftermiddags var jag ner till Strömkajen en sväng för att kolla läget inför stundande vårtidtabell i skärgårdstrafiken. Några tyska plastbussar råkade hamna framför kameran på vägen!

Börjar med en kort röd! Swebus 6857 å en farbror på jonne som nog undrade varför jag plåtade honom  ::)

Strax bakom kom en lång blå. En av Busslinks första MAN. De gör sig klart bättre utan den vita tejpen runt skyltskåpet!

Avslutar med en halvlång röd! Busslink 7520 utanför NK på Hamngatan.
Observera den riktiga bussen som speglar sig i rutorna  :)

/J

Niclas Rosenius

Trevliga bilder, bussen på bild nr 1 är byggd i Turkiet  ;)

Bussen på bild nr 3 är byggd i Polen  ;D

//Niclas

Jonas Strömblad

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 31 mars 2009, 23:08:44 PM
   Trevliga bilder, bussen på bild nr 1 är byggd i Turkiet  ;)

Bussen på bild nr 3 är byggd i Polen  ;D

//Niclas

Rubriken ändrad!  ;D
/J

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Strömblad skrivet 31 mars 2009, 22:06:23 PM

Plastbussar? Jag vet inte om jag håller med. Jag upplever dessa som väldigt gedigna och rejäla när jag jämför dessa med OmniCity i alla fall :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ersa

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 31 mars 2009, 23:15:33 PM
Plastbussar? Jag vet inte om jag håller med. Jag upplever dessa som väldigt gedigna och rejäla när jag jämför dessa med OmniCity i alla fall :)

Nu behöver vi ju inte vara så elaka att vi tar det värsta tänkbara exemplet som jämförelseobjekt! ;D Jämfört med OmniCityn är väl nästan alla modeller gedigna och rejäla? ;)

Karsten

Jag tyckte väldigt bra om de tyska bussarna som Söderhallen har efter att ha åkt dem, och då i jämförelse med de andra blå. När jag sedan som förare jämför Swebus 6857 och dess systrar med deras svenska motsvarighet blir det däremot tvärtom. Det är förvisso inget skrammel och störande oljud för passagerarna, men komfort och arbetsställning för förare är helt katastrofalt dålig. Är det en allmän uppfattning bland er andra som kör MAN, eller är jag alldeles för långbent och nostalgisk?

yngrot

Jag kör inte MAN men var med när vi skulle köpa in MAN till Borås...  tyvärr måste jag nog säga att de blev inte så lyckade...  trång förarplats vilket ju tyvärr oxå gäller alla nya bussar.. :P    men en del beror ju på att tyska förare inte behöver hålla på att säjla biljetter som vi gör så därför är förarplatsen inte helt bra,,,  Men man kan ju ändå tycka det borde vara lika bra i alla bussar även en tysk kan ju vara rätt stor.. ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Ersa

Ja, polacker, tyskar och andra utomnordiska tillverkare kan ju inte ta hänsyn till att enbart vi svenskar prompt ska leva kvar i ombordköpens och enkelbiljetternas tid, och därför ska ha extra utrymme på höger sida stolen ::)

Men du har rätt i att det ju borde finnas bussförare söder om Östersjön som är uppåt 1,70 m långa...

yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Kim

yuåiteru

Räknar ni även Citaro som plastbussar?

På tal om det kommer jag ihåg när Blekingetrafikens landsbygdslinje-Volvobussar var nylevererade. De luktade så fasansfullt illa att man nästan storknade. Nya fordon brukar annars lukta gott, men de Volvovagnarna luktade som en rejäl gallspya rakt under näsan