Det nya betalsystemet i Västtrafik

Startat av Svemicke, 26 mars 2009, 01:15:14 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

yngrot

Detta lär väl bli vardag för oss i fortsättningen... :P    bäst att alltid räkna med 5 min sen på varje tur.... jippi västtrafik vilket snabbt system ni hittat på...   :P :P   
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

jari

Citat från: Tomas skrivet 07 april 2009, 02:22:42 AM
Den första söta tjejen behöver bara visa sitt kort för kort läsaren och vips så är hon incheckad och 16,50kr dras från hennes kort. Den andra tjejen inser att hon glömt sin plånbok hemma vilket gör att tjej nummer ett bjuder sin kompis på resan. Innan du hinner säga någonting så visar hon sitt kort för kortläsaren vilket gör att hon checkar ut, i tron om att det är så hon betalar för sin kompis.

Har tyvärr inte gått kursen eller läst prishandboken. Men är det verkligen så att hon checkar ut på andra visningen?
För att göra en flerzons-resa måste man väl trycka på ngn knapp vid incheckningen för att markera att det är en flerzons-resa?

Nupski

Citat från: jari skrivet 07 april 2009, 10:22:38 AM
Har tyvärr inte gått kursen eller läst prishandboken. Men är det verkligen så att hon checkar ut på andra visningen?
För att göra en flerzons-resa måste man väl trycka på ngn knapp vid incheckningen för att markera att det är en flerzons-resa?

Ja du checkar ut när du gör din andra visning.

olasand

Citat från: Tomas skrivet 07 april 2009, 02:22:42 AM
Efter att du förklarat hur systemet fungerar så sätter sig tjejerna något mindre förvirrade ner. Tidsåtgång ca 45sek.

Tror du? (Och hur i helsike förklarar du hur systemet fungerar på bara 45 sekunder?  ;) )

Ja, och framförallt är kortet låst så länge den incheckade resan gäller (90 min), det enda som är möjligt är alltså att sälja en enkelbiljett för ca 10.- mer som sagt...

Men, det finns en funktion i hajen som gör att jag som förare kan dra av pengar på priset för enkelbiljetterna. Frågan är vad biljettkontrollen gör om det dyker upp passagerare med 25 kronors enkelbiljetter för 16 kronor!?

Erling.L

Du trycker plus när du loggar in om du skall göra en flerzons resa o loggar ut o får 180minuter när du kliver av, loggar du inte ut får du bara 90 minuter förstog jag det som.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Lars Borgemo

Citat från: BEL skrivet 07 april 2009, 16:43:23 PM
Du trycker plus när du loggar in om du skall göra en flerzons resa o loggar ut o får 180minuter när du kliver av, loggar du inte ut får du bara 90 minuter förstog jag det som.
Hejd och sans i spekulationerna!  ;)
Exempel på korrekt flerzonsresa:
Tryck + och checka in på fordon 1 i zon 1, du får då 180 minuters total giltighet.
Checka ut på fordon 1 i zon 2 inom 180 min, du får 90 minuters bytestid/giltighet i zon 2
Man kan sedan checka in med + och åka vidare med fordon 2 in i zon 3. Vid Cu får man 90 nya minuter bytestid/giltighet i zon 3 osv. Du kan alltid få 90 nya minuter i en ny zon så länge du gör din sista Cu innan de ursprungliga 180 minuterna har förflutit. Maximal tillåten tid för att få fortsätta resa blir föjaktligen 179 + 90 = 269 minuter. Resan får sen alltid avslutas i samma fordon även om tiden "gått ut".

Nupski

Citat från: LarryB skrivet 07 april 2009, 22:35:46 PM
Tryck + och checka in på fordon 1 i zon 1, du får då 180 minuters total giltighet.
Checka ut på fordon 1 i zon 2 inom 180 min, du får 90 minuters bytestid/giltighet i zon 2
Man kan sedan checka in med + och åka vidare med fordon 2 in i zon 3. Vid Cu får man 90 nya minuter bytestid/giltighet i zon 3 osv. Du kan alltid få 90 nya minuter i en ny zon så länge du gör din sista Cu innan de ursprungliga 180 minuterna har förflutit. Maximal tillåten tid för att få fortsätta resa blir föjaktligen 179 + 90 = 269 minuter. Resan får sen alltid avslutas i samma fordon även om tiden "gått ut".

Du får börja piska upp utbildarna. De verkar inte ha så stort hum om biljettsystemet som kommer så det är inga spekulationer utan bara vad vi har lärt oss.

olasand

Det här exemplet har jag inte fått något direkt svar på...

En man kommer ombord på min buss. Han säger att han på kortet har en göteborgsladdning och ett konto med 500:-. Han vill åka med mig till Partille (dvs, över en zongräns). Han vill betala sin resa först med gbgladdningen och sedan kontant från och med zongränsen. Dessutom skall han betala för sina två barn med samma kort (dvs med kontot hela vägen).

Hur gör jag då? Kan jag när han trykt på "T" och visat upp kortet stämpla in en gruppresa för barnen också? Eller är det så praktiskt så att man kan sälja en gruppbiljett där han får ut sin "rabatt" för gbgladdningen automatiskt?

Erling.L

Jag skrev inte jag spekulerade jag skrev så som jag uppfattade instruktören o vi pratade aldrig om mer än 2 zoner iom vi bara hade folk som kör gbg partille därav inget om fler än 2 zoner så var snäll tänk på hur du uttrycker dig.
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Lars Borgemo

Citat från: BEL skrivet 08 april 2009, 21:18:19 PM
Jag skrev inte jag spekulerade jag skrev så som jag uppfattade instruktören o vi pratade aldrig om mer än 2 zoner iom vi bara hade folk som kör gbg partille därav inget om fler än 2 zoner så var snäll tänk på hur du uttrycker dig.
Observera glimten i ögat.
Checka ut på fordon 1 i zon 2 inom 180 min, du får 90 minuters bytestid/giltighet i zon 2...
Om det blir för mycket information kan man sluta läsa här. Ville beskriva hela den generella principen.
Från Prishandboken:

olasand

Citat från: LarryB skrivet 09 april 2009, 08:02:14 AM

Den här bilden skall jag nog skriva ut och ha med mig i bussen! (Om den nu inte finns med i någon broschyr förståss!)

nimbra

Citat från: olasand skrivet 09 april 2009, 17:06:51 PM
Den här bilden skall jag nog skriva ut och ha med mig i bussen! (Om den nu inte finns med i någon broschyr förståss!)

Den bilden finns med i förarhandboken

olasand

Citat från: nimbra skrivet 09 april 2009, 21:42:59 PM
Den bilden finns med i förarhandboken

Hoppas den kommer finnas med i "Vad kostar resan" också. Annars får jag nog skriva ut några ex i alla fall!

preacher

Det känns som vi ska vara tacksamma i Skåne Blekinge o Kronoberg med tror jag,att vi fått ett nytt biljettsystem som i grund o botten använder samma program som i gamla Scanpointen. Tog bara en dag eller två o lära sig det mesta. 8) 8)
Pär Busschaufför sen 86 Jobbar på Bergkvarabuss

yngrot

Ja du det ska du verkligen vara glad för ,synd bara att vi fick en nitlott i detta avseende..ERG har ju verkligen lyckats enligt devisen varför göra det enkelt när man köra det så svårt som möjligt... >:(
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina