Naturbilder från min nya Nikon.

Startat av Jona, 28 juli 2007, 23:34:33 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

Provade manuella inställningar. Fick till dessa lyckade bilder.

Klassisk bild när det gäller fotografering, alla fotografer med självaktning brukar fotat ett vattenfall.

Bild på Sveriges längsta träbro för biltrafik som fortfarande används.

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Niklas Bygdestam

Mycket fint! Var hittar man dessa vackra platser?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Hoppsan Kerstin... Här var det färgglatt som in i skogen, mycket snyggt!

Bussmicke

Och inga utbrända högdagrar på översta bilden.
Sån miljö är ju som gjort för att få utbränt.

Trevliga bilder.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Simon Bertilsson

Översta bilden är imponerande. Vilket dynamiskt omfång det huset verkar bjuda på!

Jona

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2007, 01:01:53 AM
Och inga utbrända högdagrar på översta bilden.
Sån miljö är ju som gjort för att få utbränt.

Trevliga bilder.

HEJ

Kan du förklara det där lite mer detaljerat, för jag fattar inte helt 100 vad du menar, blev bilden bra så är det nämligen olycksfall i arbetet.
Jag ställde in manuellt och fotade en 3 - 4 bilder med olika inställningar tills jag blev nöjd.
Hur kan jag göra för att i fortsättningen undvika att få utbrända högdagrar.
Vet jag hur man gör dom kanske jag kan lära mig hur man undviker dom.

När det gäller nedersta bilden på ett stycke bro, så fixade jag med extra mättnad i photoshop, för så där röd är bron bara nymålad.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jona

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 juli 2007, 23:43:46 PM
Mycket fint! Var hittar man dessa vackra platser?

Rovön ligger strax väster om Skellefteå där Klintforsån rinner ut i Skellefte Älv.
Här låg förut vadar stället för att ta sig över älven, det var också därför  Lejonströmsbron byggdes här för att vägen längs kusten kunde passera här. Här låg även ursprungliga samhället som sedermera skulle bli Skellefteå. Bond staden och lands kyrkan ligger kvar är idag.

Rovön besöks av väldigt många människor främst sommartid. Under Trästocks-festivalen blir platsen dock camping för en massa tältande och fulla ungdommar så området förvandlas snabbt till en soptipp. Ett år regnade det under festivalen, då blev stället en stor leråker.

Nu är det tur detta ämne redan låg i ordet är fritt annars hade det platsat där nu efter min historie-lektion.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Bussmicke

Utbränt är det samma som överexponerat, för mycket ljus.
Och när det för ljust tappar man detaljer i bilden.

Men dina var helt okej.
//Bussmicke.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Snygga bilder!
Apropå Nikon, ska man köpa en D40x eller satsa på D80?

Bussmicke

D80 i så fall, D40x har ingen autofocusmotor i huset.
//Bussmicke.

Simon Bertilsson

Citat från: Bussmicke skrivet 29 juli 2007, 16:33:28 PM
D80 i så fall, D40x har ingen autofocusmotor i huset.

Håller man sig till hyffsat nya gluggar, är det inga problem.
Skildnaden mellan D40x och D80 är väl inte astronomiskt prismässigt. Så har du hyffsat stora händer och tar mycket seriebilder torde en D80 vara att föredra.

//Simon canonist...

Björn Forslund

Och vad säger Canonjärerna? EOS 400D är ju i samma klass som Nikon D80.

Patrik

Jag är Canonist, står det mellan D40x och D80 säger jag D80, ska det vara Canon så tycker jag en 350D med ett bättre objektiv än en 400D med ett halvbra objektiv.

bjalle

Simon Bertilsson

Citat från: Patrik skrivet 29 juli 2007, 20:19:18 PM
Jag är Canonist, står det mellan D40x och D80 säger jag D80, ska det vara Canon så tycker jag en 350D med ett bättre objektiv än en 400D med ett halvbra objektiv.

Kunde inte sagt det bättre själv. En större skärm är inte att förakta, men för 2000 extra kan det vara... ;)