En fridfull ändhållplats... (2 BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 24 mars 2009, 12:52:51 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Röshult i Kungsbacka kommuns nordöstligaste hörn. Linje 717 från Kungsbacka fortsatte förr i världen till Inseros, men resandeunderlaget på de sista kilometrarna motiverade inte en fortsättning av trafiken på sträckan.

Evalds Buss har två fullstora linjevagnar (bägge Scania/Lahti, denna är som synes en 402L, den andra en Scala), en MB Sprinter minibuss och en buss för beställning. De två linjevagnarna går i omloppet 717 Röshult-Kungsbacka och 735 Kungsbacka-Anneberg-Lindome. Företaget är anslutet till Buss i Väst.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Nupski

Det är en plats man sällan besöker  8), tackar för infon trodde 717 fortfarande gick till Inseros.

Zella

Jona

Citat från: Tomas Fransson skrivet 24 mars 2009, 13:30:42 PM
Ahh vackert... idyliskt  :)

Mycket snygga bilder. Kungsbacka verkar ju vara en guldgruva när det gäller Busslinjer som lik som i norrland går olika vägar på varje tur men ändå har samma linjenummer. Ingen styv tabell utan det känns som om tiderna mer eller mindre planlöst lagts ut på måfå... (ja jag vet det är inte så men ändå)

Detta var mycket trevligt och se alltså....

/Jona
MVH Filosofen Jona

yngrot

De har lackat om den gamla 402an   vi var ner och hälsa på dem innan vi köpte 157-158 till B-L... hade för mig att Evalds inte fanns kvar??
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Niclas Rosenius

Ser riktigt lungt och skönt ut vid denna ändhållplats.

Man tänker sig tillbaks till den tiden man vände med linje 23 utmed 288:an i höjd med Ridklubben ute i Jälla.

//Niclas

Brollan

Citat från: yngrot skrivet 24 mars 2009, 20:23:55 PM
De har lackat om den gamla 402an   vi var ner och hälsa på dem innan vi köpte 157-158 till B-L... hade för mig att Evalds inte fanns kvar??

Jodå, företaget lever fortfarande, men till sommaren så lämnar man över trafiken på linjerna 717 och 735 till KE:buss i Fjärås som fick uppdraget i senaste upphandlingen.
Kvar blir beställningstrafiken.

Tommy E

Riktigt fina bilder, speciellt den andra :D
Välkommen att besöka mina hemsidor! :)

Hemsida med bussbilder och fjällbilder: https://tommy.enefalk.se

Mälarötrafikens historia: https://malarobuss.se

Bussmicke

Mumma vilka bilder.
Bra att du valde 402:an framför Scalan.. ;)
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Muk

Härliga bilder. Jag gillar den ödsliga känslan.  :)