Huvudmeny

Buss fönster

Startat av LindeMan, 24 mars 2009, 00:18:40 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

LindeMan

Hej gott folk, har köpt mig en gamal volvo buss http://www.iceroadracing.net/b/64.htm
Men vill ha fönster likt denna buss, dock nöjer jag mig med ca 2fönster per sida då de lär kosta lite. Har ni några ideér om hur man bygger bäst? vart hittar man fönster? bör man köpa med "karmarna"

Blue

Dekorfilm på utsidan, och plåt/plywood på insidan beroende på vad du ska  använda utrymmet till!

Annars blir det till att plocka ur rutorna och svetsa i plåt!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

LindeMan

Nu blev de fel. Jag vill ju ha mer fönster. Vill ha liknande fönster som den röda har

Blue

Citat från: LindeMan skrivet 24 mars 2009, 05:55:00 AM
Nu blev de fel. Jag vill ju ha mer fönster. Vill ha liknande fönster som den röda har

Hehe... Jag tittade aldrig på bilderna.

Då blir det till att såga hål, förstärka kanten och hoppas att man hittar fönster som passar i hålen!
Jag är directional controller, jag sitter ju längst fram och styr... ;)

Nupski

Fönster går att mått beställa men det blir dyrt.

LindeMan

Det är just det jag är rädd för, så de bästa hade ju varit å hittat nån buss som står å rostar sönder, ta fönster med lister å karmarna sen kapa ur på min å förstärka samt svetsa. Lokal, kunskap å verktyg finns, sämre med ekonomi till sånna fönster samt själva fönsterna :D

JAB

Rutor från Scania 3-serie ? http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/3800/slides/Swebus_3840-3839_Huddinge_080124.html
Plana och med gummilist runt, torde finnas möjlighet hitta begagnade, dörrutorna är väl inte så avvikande i storlek mot sidofönstren som sitter på bussen nu?

LindeMan

typ sånna rutor skulle vara perfekt. Men då ja inte vet hur dom sitter, är de bara gummilist som håller så de bara är och kapa i bussen, givetvis förstärka upp själva karossen också? Nån som vet vart man hittar nå liknande fönster? vad får man räkna med att ett fönster kostar?

Henasa

Fönster borde du kunna hitta på skroten i Hölö. Men du bör nog ringa och säga att du vill ha fönster så sparar Björn dem till dig. Annars tror jag det går åt mycket lim  ;)