Den vita ledbussen i Borås [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 23 mars 2009, 15:06:58 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 02:46:41 AM
Denna mula undgick varken min eller Bernts uppmärksamhet. Sätter man på en gammal kaross på ett nytt chassi för att testa? Jag får inte ihop det här med mula riktigt.

Om det är en mula eller inte kan diskuteras. Men förmodligen är det här chassit inte splitternytt utan framtaget under en tid när Volvos ledbusskarosser såg ut på det här sättet. Och då är det ju inte så konstigt att man satte på den kaross man råkade finnas tillgänglig.

Ersa

#16
Kasrossdesignen ser ut att ha en hel del år på nacken. Fronten påminner en hel del om Vegor från tidigt 2000-tal, och bakstammen med motorlucka och bakljus skriker ju Carrus Vega omkring 1998-2001.



Citat

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 mars 2009, 09:02:22 AM
Man testar säkerligen motorer, växellådor och annat genom att montera dessa i gamla chassier, så gör även biltillverkarna.

Volvo har ju f.ö gjort så på Buss och Lastvagnssidan sedan -60 talet, 12 liters motor i B58 chassi, G7 låda i en gammal B10M, Mk III motor med hydralfläkt likaså i en gammal B10a.

A-ha! Då hänger jag med. Ny motor eller växellåda på ett gammalt chassi?

För övrigt kan jag meddela att detta inte är samma ledbuss som jag såg för några månader sedan, för nu när vi diskuterar fronter så hade den bussen jag såg den svarta fronten som buktar ut lite. Tror den var på bild någonstans, men hittar inte var just nu.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 15:35:39 PM
A-ha! Då hänger jag med. Ny motor eller växellåda på ett gammalt chassi?

För övrigt kan jag meddela att detta inte är samma ledbuss som jag såg för några månader sedan, för nu när vi diskuterar fronter så hade den bussen jag såg den svarta fronten som buktar ut lite. Tror den var på bild någonstans, men hittar inte var just nu.

Det har även byggts helt nya chassin med gamla karosser. Jmf GS 215, Säffle System 200NL (fast med modifierad akter) på B12M 6x2-chassi eller KR048 B12BLE 6x2 Carrus Vega.

Svemicke

Citat från: Johan B skrivet 24 mars 2009, 22:50:32 PM
Det har även byggts helt nya chassin med gamla karosser. Jmf GS 215, Säffle System 200NL (fast med modifierad akter) på B12M 6x2-chassi eller KR048 B12BLE 6x2 Carrus Vega.
Den modifierade aktern på GS 215 är väl snarare ett resultat av att det inte fanns ny akter av System 2000 NL att uppbringa varför GS plåtverkstad fick ebn akter av denna 8500-modell istället?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 24 mars 2009, 22:56:59 PM
Den modifierade aktern på GS 215 är väl snarare ett resultat av att det inte fanns ny akter av System 2000 NL att uppbringa varför GS plåtverkstad fick ebn akter av denna 8500-modell istället?

Den såg så ut redan då Orusttrafiken hade bussen. B12M har lite längre axelavstånd 7,2m mot B10M 7,0m så vissa anpassningar bör man ha fått göra på karossen för att få det till att passa men att baken för den delen skulle behöva bli annorlunda verkar ju inte riktigt logiskt. Får passa på frågan är jag rädd.

Erling.L

Citat från: Johan B skrivet 25 mars 2009, 19:50:02 PM
Den såg så ut redan då Orusttrafiken hade bussen. B12M har lite längre axelavstånd 7,2m mot B10M 7,0m så vissa anpassningar bör man ha fått göra på karossen för att få det till att passa men att baken för den delen skulle behöva bli annorlunda verkar ju inte riktigt logiskt. Får passa på frågan är jag rädd.

den bussen e ju en provbuss så den har nog utvecklingsdetaljer o standard detaljer blandat hej vilt, förstått på verkstaden att den inte e lätt o få delar till
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616

Esbjörn

Citat från: Cyklisten skrivet 23 mars 2009, 16:12:59 PM
Men den har ju den gamla fronten för Volvo 7700, så jag förstår inte riktigt  ???

Det är en Volvo 7000, dvs föregångaren till 7700.

Svemicke

Citat från: yupiteru skrivet 24 mars 2009, 08:47:59 AM
Den karossen är nästan kusligt lik Mercedes led-bussar som vi hade i Malmö på sent 80-tal/tidigt 90-tal
Menar Du ML:s 150-vagnar? Dessa rullar väl än i Stockholm?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Walter

Citat från: Svemicke skrivet 26 mars 2009, 01:01:50 AM
Menar Du ML:s 150-vagnar? Dessa rullar väl än i Stockholm?

Nej Veolia har ju ingen tgrafik kvar åt SL och dessa vagnar försvann väl innan dess?
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2009, 16:32:59 PM
De flesta hamnade väl i Norge? redan 2000, 3160 är en som jag sett i Stockholm men det var runt 2003
Hur länge var de verksamma i Malmö? Minns dem inte som direkta långkörare där precis.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -