Huvudmeny

JW Bussresor

Startat av Hans Fredriksson, 21 mars 2009, 22:29:50 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hans Fredriksson

I Tidaholm idag såg jag Jan Sjöbergs buss körandes mitt i byn. Stannade utanför ICA och föraren gick in i butiken. Jag är inte sämre än att jag letade upp honom i affären. Det var inte Jan utan Joakim Wiklund som disponerade bussen.
Vi samtalade och jag fick åka med honom på lillerundan i Tidaholm.
Jag fick även lov, utan sällskap, gå in på hans depå och ta ett par bilder.
Bussfirman vet jag inget. Kanske Staffan vet för Joakim känner till dig.

yngrot

Jan har ju sålt alla sina bussar. Jag talade med han i Borås för några veckor sen han skulle flytta till Varberg och hade inte plats för bussar eller råd heller det är dyrt att ha sa han...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hans Fredriksson skrivet 21 mars 2009, 22:29:50 PM
I Tidaholm idag såg jag Jan Sjöbergs buss körandes mitt i byn. Stannade utanför ICA och föraren gick in i butiken. Jag är inte sämre än att jag letade upp honom i affären. Det var inte Jan utan Joakim Wiklund som disponerade bussen.
Vi samtalade och jag fick åka med honom på lillerundan i Tidaholm.
Jag fick även lov, utan sällskap, gå in på hans depå och ta ett par bilder.
Bussfirman vet jag inget. Kanske Staffan vet för Joakim känner till dig.

Jag har träffat Joakim en gång så det finns väl inte så mycket att tillägga utöver det du redan skrivit. Joakim har lånat 1120 av Jan Sjöberg under hösten för att använda den i skoltrafiken med kommunens goda minne. Skoltrafik är hvuuduppgiften för hans firma.
Nu har dock Jan sålt 1120 så den kommer väl vilken dag som helst att hämtas i Tidaholm av den nye ägaren. Jag vet vem det är men jag har lovat att inte avslöja något innan allt är klart. Bussen kommer dock att få det bra där.

michael k

1120 är det den gamla sjbussen?
altanon känns som den varit gul förr i tiden

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 22 mars 2009, 08:53:03 AM
1120 är det den gamla sjbussen?
altanon känns som den varit gul förr i tiden

Ja, 1120 är en Volvo B58 med Hägglunds-kaross från 1970. Placead vid SJ:s busslinjegrupp i Helsingborg och i varje fall den sista aktiva tiden vid garaget i Vinslöv.
Altanon är PHY 743 och har sitt ursprung hos Smålandsbussen. Så det stämmer säkert att den varit gul. Den vita färgen fick den vid en mellanlandning hos ETT i Eskilstuna.

Jan Sjöberg

Stämmer att 1120 är såld, kvar blir 1798 Scania med ASJ Karossfrån 1950  som ska göras i ordning riktigt i år nu när jag får mer tid över för den...  tanken är att den ska komma ut på vägarna nästa år då den blir 60 år ..
Tid och ork finns ju tyvärr inte till allt bara att konstatera
Glad att det blev just den nya ägaren som köpte 1120 då blir den iaf kvar som buss...
besked kommer nog här på snacket nästa vecka då den lämnat sin nuvarande uppställningsplats vem som är den nya lyckliga ägaren.
Även Volvo B635 med Larvikskaross blir förhoppningsvis klart inom de närmaste dagarna vem som blir nya ägaren ...  just som det ser ut nu verkar det som den hamnar i Östergötland.

/ Jan
I bussyrket sedan 1990    Började min yrkesbana i SJ Buss

Stefan Färlind

Hej!

Var annonseras dessa veteranbussar ut?
Har inte sett dem på blocket.

Med vänlig hälsning

Stefan Färlind

Peter Rost

När man säljer en veteranbuss, har man rätt att ställa vissa "krav" på att den nya köparen inte bygger om den till husbuss eller annat?

/Peter

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Rost skrivet 26 mars 2009, 18:51:07 PM
När man säljer en veteranbuss, har man rätt att ställa vissa "krav" på att den nya köparen inte bygger om den till husbuss eller annat?

/Peter

Man kan naturligtvis komma överens med den nye köparen att han skall bevara bussen som buss och inte bygga om den. Men om den nye ägaren inte följer löftet är det inte mycket man kan göra. Det finns ju också risk för att han tröttnar och bussen förfaller så att den blir bortom all räddning. Det kan gå fort. Står bussen illa till så kan också vandaler hjälpa till att förfallet påskyndas. Det är mest en fråga om att sälja till "betrodda" personer.
För att undvika missförstånd så vill jag bara påpeka att 1120 är såld till en "betrodd" köpare, som inte kommer att bygga om den till husbuss.

Stefan Färlind

Hej igen!

Undrar fortfarande vart dessa bussar annonseras ut.
Eller säljs de kanske via kontakter?

Med vänlig hälsning

Stefan Färlind

HB

Citat från: Stefan Färlind skrivet 26 mars 2009, 19:22:18 PM
Hej igen!

Undrar fortfarande vart dessa bussar annonseras ut.
Eller säljs de kanske via kontakter?

Med vänlig hälsning

Stefan Färlind

Det förekommer relativt ofta att veteranbussar annonseras ut på Blocket, även om dom naturligtvis kan vara i klart varierande skick. En privat ägare av en fin veteran kanske dock använder andra kanaler för att finna en ny ägare för sin klenod, då lämpligtvis en förening eller museum, som då kan bevara bussen säkrare än en privatperson kanske kan.