Huvudmeny

Bussar på TUR 2009

Startat av Staffan Sävenfjord, 21 mars 2009, 12:03:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 22 mars 2009, 19:38:15 PM
Hoppas Scania fortsätter sälja Irizar i Sverige

Ja, det finns väl inga planer på annat. Det skulle ju vara då om man tar fram egna turistbussar i samma klasser. Men mig veterligen finns inget sådant på gång.

michael k

fast irizar är ju ingen riktig turistbuss
det går ju inte att se framåt för de som åker med

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 22 mars 2009, 19:49:14 PM

Det är knappast kriteriet på vad som är en riktig turistbuss att man på grund av takhöjden har begränsad utsikt framåt. I vilket fall som helst kan du numera knappt få någon annan kaross än Irizar om du vill ha en turistbuss på Scania-chassi.

Sundås

Se där ja! Där var den nya Dackebussen som jag bara hört talas om men aldrig sett. Ska bli spännande när man får se den i verkligheten.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Bernt Talbrant

Jag tillåter mig att fylla i den här tråden med några bilder från dagen - några av dem kanske med viss tvekan platsar här...  8)

Först tre bilder på de fordon som "Rosa bussarna" ställde ut.

Anders Eriksson Travel AB, Njurunda FLK665 "Bull"

Anders Eriksson Travel AB, Njurunda AFRIKA (AGJ281) "Trisse"

Så en bild på den från danska Skagen överskeppade "Sandormen".

(DK) VP 880 + MS 1506

Niklas Bygdestam

Citat från: michael k skrivet 22 mars 2009, 19:49:14 PM

Det brukar ofta sitta en kamera och en bildskärm inne i bussen som ger utsikt framåt för passagerarna
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

michael k

Citat
Det brukar ofta sitta en kamera och en bildskärm inne i bussen som ger utsikt framåt för passagerarna
va bra då kan vi lika gärna ta bort bussen och bänka oss framför travelchannel

fö kan man inte få en vanhool med scaniamotor

Staffan Sävenfjord

Citat från: michael k skrivet 23 mars 2009, 14:28:02 PM
fö kan man inte få en vanhool med scaniamotor

Troligen inte om det gäller en vanlig turistbuss. Scania har skärpt kraven för att leverera chassier till externa påbyggare sedan något år tillbaka. Sådana säljs numera bara om det inte finns någon motsvarande modell i deras eget eller samarbetspartnernas (Irizar och Lahden Autokori) sortiment. Däremot torde kunna bra att få ett Scania-chassi till att bygga en dubbeldäckare och då kan van Hool komma i fråga.