Som Umeå hade kunnat se ut, men åt andra hållet

Startat av bussgrabben, 20 mars 2009, 17:13:07 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

bussgrabben

Kanske hade det sett ut såhär om inte länstrafiken bestämt att allt skulle bli blått.

Eller "diesel-lacken" kanske?

Tack till Kent för bilden.

Jona

HEJ

Också ser man direkt att bussarna i Umeå skulle blivit mycket mycket snyggare om dom målats så där....
Tack för fin bild....

/Jona
MVH Filosofen Jona

virtual1

Citat från: Jona skrivet 20 mars 2009, 17:22:19 PM
HEJ

Också ser man direkt att bussarna i Umeå skulle blivit mycket mycket snyggare om dom målats så där....
Tack för fin bild....

/Jona

Nja, utan den blaffiga 'Ultra'-texten så hade de nog blivit snyggare, men dagens blåa färgsättning är inte alls dum tycker jag... -
kul att se bilden ändå =)

Simon Bertilsson

Skickligt gjort, och nu ser man vilken tur det var att bussarna blev blåa!  ;)

bussgrabben

Tack!

Själv tycker jag att denna gamla lack var mycket snyggare än den nya blå. Jag kan dock hålla med om de blaffiga ultra-texterna. Det hade de gärna fått göra på ett annat sätt. Den riktiga lacken ska vara en mörkare silvermetallic, men det var lite svårt att få fram.

Historien bakom texterna är att de från början kom på etanolbussarna och då blaffade man upp sådana texter med "etanol". Dieselbussarna hade den äldre silverlacken med rödorange rand. När Polarbuss köpte in Solarisarna fick de dock också den nyare lacken med gul rand, men man bytte ut etanoltexten till Ultra eftersom de drevs med diesel. Det var väl inte lika "sexigt" att skriva diesel på sidorna. ;)

Ersa

Citat från: bussgrabben skrivet 20 mars 2009, 17:13:07 PM
Kanske hade det sett ut såhär om inte länstrafiken bestämt att allt skulle bli blått.

Trevligt! :D Ja, så här kanske det kunde ha sett ut om kommunen krävt att få behålla sina egna färger. Tror du att du kan få till grått-rött också?

Jag skulle ha föredragit en återgång till de grå-röda "diesel-färgerna". Dvs den ljusare silverfärgen med en smalare röd rand, som individerna 4-5, 22-26, 93-95 m.fl hade. Då hade ju stadsbussarna matchat alla röda informationstavlor och skyltar. Idag kör blå bussar till röda hållplatser, medan olikfärgade bussar kör till de blå hållplatserna...

bussgrabben

Jag la till en bild med den gamla "diesel-lacken" också.

Jona

Citat från: bussgrabben skrivet 20 mars 2009, 23:04:05 PM
Jag la till en bild med den gamla "diesel-lacken" också.

Får man ändra sig och tycka den gamla Diesellacken gör sig bättre en urtvättat blå som Umeå har nu?
Men nu har jag aldrig gillat Ultrabort alls, till och med SL-blått eller SL-rött är bättre enligt mitt tycke och smak.

OBS mina synpunkter är mina personliga, ingen är tvingad och hålla med mig...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Svemicke

Citat från: Jona skrivet 20 mars 2009, 23:11:32 PM
Får man ändra sig och tycka den gamla Diesellacken gör sig bättre en urtvättat blå som Umeå har nu?
Men nu har jag aldrig gillat Ultrabort alls, till och med SL-blått eller SL-rött är bättre enligt mitt tycke och smak.

/Jona
Jag kände mig faktiskt enormt tvingad att hålla med Dig, för Du lät så bestämd och skräckfull i Ditt uttalande. ;D
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Muk

Snyggt! Med röd bård känns det Umeå, medan det gula är ett nedköpt jämfört med dagens blåfärg. Sedan har jag blivit så van vid Umeåblått att jag har börjat tycka att det är riktigt snyggt, men bara på de nya bussarna.  :)

bussgrabben

Citat från: Jona skrivet 20 mars 2009, 23:11:32 PM

/Jona

Självklart får man ändra sig!

Ersa

Citat från: Muk skrivet 21 mars 2009, 10:20:56 AM
Snyggt! Med röd bård känns det Umeå, medan det gula är ett nedköpt jämfört med dagens blåfärg. Sedan har jag blivit så van vid Umeåblått att jag har börjat tycka att det är riktigt snyggt, men bara på de nya bussarna.  :)

Blått är ju Länstrafiken Västerbottens färg, och har historiskt inget att göra med Umeå eller Ultra som alltid har haft bussar med röda eller orangegula fält. De båda blånyanserna är faktiskt exakt desamma som på alla länsöverskridande Norrlandskust- och Inlandsbussar m.fl. Att lacka Ultrabussarna blå känns bara som en maktdemonstration från Lycksele. Det hade varit en annan sak om alla tätorts- och förortsbussar haft samma färger och busstyper, så man hade kunnat merutnyttja vagnparken effektivare. Men då vagnkraven är så fullständigt olika för Umeå stad och förort/landsbygd (t.ex Sävar/Holmsund/Hörnefors) kan man likagärna låta Ultrabussarna ha sin egen färg. Gärna i rött, då alla hållplatser och informationstavlor gällande stadstrafiken ju är röda.

Till sist skulle jag gärna vilja se en B9S mer framifrån, i dessa färger. :)

Muk

Citat från: Verspieder skrivet 22 mars 2009, 10:47:52 AM
Blått är ju Länstrafiken Västerbottens färg, och har historiskt inget att göra med Umeå eller Ultra som alltid har haft bussar med röda eller orangegula fält. De båda blånyanserna är faktiskt exakt desamma som på alla länsöverskridande Norrlandskust- och Inlandsbussar m.fl. Att lacka Ultrabussarna blå känns bara som en maktdemonstration från Lycksele. Det hade varit en annan sak om alla tätorts- och förortsbussar haft samma färger och busstyper, så man hade kunnat merutnyttja vagnparken effektivare. Men då vagnkraven är så fullständigt olika för Umeå stad och förort/landsbygd (t.ex Sävar/Holmsund/Hörnefors) kan man likagärna låta Ultrabussarna ha sin egen färg. Gärna i rött, då alla hållplatser och informationstavlor gällande stadstrafiken ju är röda.

Till sist skulle jag gärna vilja se en B9S mer framifrån, i dessa färger. :)

Så länge stadsbussarna inte blir gröna eller länsbussarna gula så är jag nöjd.  ;D

bussgrabben

Citat från: Muk skrivet 22 mars 2009, 12:26:54 PM
Så länge stadsbussarna inte blir gröna eller länsbussarna gula så är jag nöjd.  ;D

Varsågod! :P

Muk

Citat från: bussgrabben skrivet 22 mars 2009, 13:21:38 PM

Varsågod! :P

Fast det där var inte så illa. Lätt att stripa om ifall man vill flytta bussar till eller från Sörmland.  :D

Jag hoppas dock att ingen som bestämmer ser det här och får konstiga idéer.