Huvudmeny

Nordisk Processteknik

Startat av Bussmicke, 19 mars 2009, 23:28:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Fredde

Hade 4956 det gamla teckensnittet under hela sin tid i ordinarie SL-trafik?

Trevlig blåbuss på sista bilden förresten ;)

Ersa

Citat från: Fredde_J skrivet 20 mars 2009, 11:36:49 AM
Hade 4956 det gamla teckensnittet under hela sin tid i ordinarie SL-trafik?

Under BussPC-tiden hade den säkerligen PC:ns gemensamma "SL-typsnitt", men innan PC:n monterades kan det ha sett annorlunda ut.

Jämför Norrtäljes Vegor.
Innan PC:

Med PC:

Fredde

Tack för bilderna. Trodde dock inte att snittet låg i PCn utan i själva skylten...

Niklas Bygdestam

Citat från: Bussmicke skrivet 19 mars 2009, 23:28:17 PM

Vad använder Nordisk Processteknik den här bussen till? Transport för personalen till och från jobbet?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Björn Forslund

De kör på linjerna 35 o 35X (på bilden, skylten sitter i vindrutan) alltså parallellbusstrafiken till den opålitliga Nynäsbanan.

Skalman

Man bedriver persontrafik genom sin s k bifirma Busline Sweden.

Niklas Bygdestam

Citat från: Björn Forslund skrivet 20 mars 2009, 13:25:38 PM
De kör på linjerna 35 o 35X (på bilden, skylten sitter i vindrutan) alltså parallellbusstrafiken till den opålitliga Nynäsbanan.

Det här var mycket intressant! Så Nordisk Processteknik är alltså en ny operatör som kör SL linjetrafik? Hur många bussar har de? Är det bara en enda? Är det någon som vet hur det kommer sig att ett sådant företag har börjat satsa på bussar i linjetrafik?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Bernt Talbrant

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 mars 2009, 14:53:31 PM
Det här var mycket intressant! Så Nordisk Processteknik är alltså en ny operatör som kör SL linjetrafik? Hur många bussar har de? Är det bara en enda? Är det någon som vet hur det kommer sig att ett sådant företag har börjat satsa på bussar i linjetrafik?

Utan att forska närmare så ser jag i SBH att man tycks ha tre bussar - två Volvo/Säffle ledvagnar och en Scania/Irizar.

Robert Brink

Att dom där liken fortfarande rullar i trafik! :o Dom var ju slut redan sista åren på Råsta...
Kul att åka ett lik, när det runt omkring står fina vagnar från Interbuss...

//R

Niklas Bygdestam

Citat från: Robert Brink skrivet 20 mars 2009, 17:17:17 PM
Att dom där liken fortfarande rullar i trafik! :o Dom var ju slut redan sista åren på Råsta...
Kul att åka ett lik, när det runt omkring står fina vagnar från Interbuss...

//R

Lik? Nu vet jag inte i vilket skick den här bussen är i. Men jag tycker att det är trevligt med en Säffle 2000 som är från tiden före New look kom :)

JAB

Citat från: Fredde_J skrivet 20 mars 2009, 12:50:22 PM
Tack för bilderna. Trodde dock inte att snittet låg i PCn utan i själva skylten...

Jag kan förklara, om det nu skulle vara någon som har ett omättligt behov av att veta hur det hänger ihop  ;)

Bussmicke

Visst, varför skrev du inte det på en gång?  ;D
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Robert Brink

CitatLik? Nu vet jag inte i vilket skick den här bussen är i

Om inget drastiskt gjorts på dessa vagnar, så är dom helt slut! För det var dom när dom lämnade Råsta, jag körde dom en hel del där!

//R

JAB

Citat från: Bussmicke skrivet 20 mars 2009, 20:06:31 PM
Visst, varför skrev du inte det på en gång?  ;D

En buss har inte "Mobitecskylt" där typsnittet ligger i skyltens styrprogram, utan är en "Broseskylt" (Veoliabussen)
Broses skyltar kan man skapa egna typsnitt till i editorn, denna variant av SL-typsnittet ser lite annorlunda ut.
Broseskyltarna i Veoliavagnarna var från början anpassade för att fungera ihop med "Thorebs KomFram" så skyltarna trivdes inte alls med standardfilen för "Broseskyltar" i fordon som har BussPC (ex Swebus 181x) utan linjenumren syntes på sin vanliga plats upp och ned samt lite andra små bieffekter som att texten i början av destinationen visades i mitten på skylten...

Därför fick de vagnar som körde på linje 179 med Broseskyltar, behålla sin skyltfil ända tills övertagandet.

Carrusen har däremot Mobitecskylt, men med funktionen g l e s a ut texten aktiverad.