Huvudmeny

Citelis på besök

Startat av Cyklisten, 18 mars 2009, 18:39:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cyklisten

Busspunkten idag. Fanns fler roliga bussar, bl.a. en av de nya Citaro, men pga. besökets karaktär tog jag inte bilder inne på verkstaden.

Möllers

Var ska denna köra då  ???

Tobbe--

Finns det fler bilder på den? ( framifrån ) :)

Cyklisten

Jag har ingen aning, tror inte att den ska testas i linjetrafik, passar inte in bland alla MAN ;)

Cyklisten

Citat från: Tobbe-- skrivet 18 mars 2009, 19:19:56 PM
Finns det fler bilder på den? ( framifrån ) :)

Nej, tyvärr, den stod för nära väggen och i motljuset. Såg iaf. plastigt ut runt strålkastare, inte min smak.

Tobbe--

vad är det för modell av buss ?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Tobbe-- skrivet 18 mars 2009, 19:23:20 PM
vad är det för modell av buss ?

Citelis tillverkas av Irisbus och är deras stadsbuss. Finns ännu inga i trafik i Sverige men Irisbus har just startat en försäljningsorganisation i Helsingborg, Vest Buss Sverige, och hoppas att komma in mer på svensk marknad. Irisbus kan betecknas som en sammanslagning av Renault och Iveco (Fiat) där också t ex tjeckiska Karosa, spanska Pegaso och ungerska Ikarus ingår. Det är faktiskt Europas näst största busstillverkare med drygt 10 000 byggda bussar år 2007. Det är bara Evobus som är aningen större.

Cyklisten

Jasså, Vest Buss Sverige, själv undrade jag varför en av våra "guider" nämnde något om Buss i Väst (som jag hörde det...);)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Cyklisten skrivet 18 mars 2009, 19:59:41 PM
Jasså, Vest Buss Sverige, själv undrade jag varför en av våra "guider" nämnde något om Buss i Väst (som jag hörde det...);)

En icke helt ovanlig förväxling i och för sig.
Kan det möjligen också vara så att guiderna nämnde att Buss i Väst-företag köpt två Irisbus med Vest-kaross. Ytterligare en har sålts till Tjörns Omnibustrafik, som dock står utanför Buss i Väst.