Huvudmeny

Helfet buss

Startat av Ingwar Åfeldt, 18 mars 2009, 00:37:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

En NABI 60 BRT drar iväg. Bussen är 18,5 m lång och är unik på så sätt att den har en hel vindruta vilet jag inte sett på någon annan buss i USA. Påbyggnaden på taket innehåller luftkonditionering och i förekommande fall batterier, bussen kan fås med diesel-elektrisk drift (hybrid). Bussen på bilden har dock endast dieseldrift, bränslet utgörs av komprimerad naturgas (CNG).


Mesa, AZ, 17/3/09.


M v h
Ingwar

Bussmicke

Oj oj, ser nästan ut som en monster.
Var är vi på bilden?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Björn Forslund

Det står Mesa, Arizona, under bilden, så det är väl där.

Intressant design, vore kul att se mera av dagens bussar i USA, o gärna lite veteraner som GMC "New Look".

Sundås

Tycker om färgsättningen.

Det var lite annorlunda att "upphöjningen" på taket gick över hela bussen och inte bara på ett ställe (som på svenska bussar.) Har det någon praktisk funktion eller är det i kombination med design det blivit så?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Stina

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2009, 08:55:57 AM
Det står Mesa, Arizona, under bilden, så det är väl där.

Intressant design, vore kul att se mera av dagens bussar i USA, o gärna lite veteraner som GMC "New Look".

Det här är ju egentligen ingen buss, men den kommer från GM och Amerika.

http://www.youtube.com/watch?v=aqvsd6CgdDQ

Stina.

Svemicke

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 18 mars 2009, 00:37:07 AM
En NABI 60 BRT drar iväg. Bussen är 18,5 m lång och är unik på så sätt att den har en hel vindruta vilet jag inte sett på någon annan buss i USA. Påbyggnaden på taket innehåller luftkonditionering och i förekommande fall batterier, bussen kan fås med diesel-elektrisk drift (hybrid). Bussen på bilden har dock endast dieseldrift, bränslet utgörs av komprimerad naturgas (CNG).


Hur kan bussen bara ha dieseldrift om bränslet är CNG? Missade jag något där?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Björn Forslund

Troligen menar Ingwar att bussen endast har förbränningsmotor, ingen elmotor/ hybrid.
CNG körs ju i en anpassad dieselmotor.

Svemicke

Citat från: Björn Forslund skrivet 18 mars 2009, 14:33:31 PM
Troligen menar Ingwar att bussen endast har förbränningsmotor, ingen elmotor/ hybrid.
CNG körs ju i en anpassad dieselmotor.
A-ha! Men är inte CNG-motorer konverterade bensinmotorer?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

BD

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:34:58 PM
A-ha! Men är inte CNG-motorer konverterade bensinmotorer?

Nästan vilken dieselmotor som helst kan med nya kolvar och nya/ändrade toppar köras med CNG.

Simon Bertilsson

Citat från: Svemicke skrivet 18 mars 2009, 14:34:58 PM
A-ha! Men är inte CNG-motorer konverterade bensinmotorer?

Det finns både diesel och bensinmotorer som kan gå på gas. Volvo har ju personbilar som går på såväl bensin som gas.

Svemicke

Citat från: BD skrivet 18 mars 2009, 14:55:08 PM
Nästan vilken dieselmotor som helst kan med nya kolvar och nya/ändrade toppar köras med CNG.
Någon snackade något om att gasmotorer fungerar som bensinmotorer med tändstift och så medan dieselmotorer har kolvar istället. Till saken hör att jag är fullkomlig idiot vad gäller bilmekanikeri, så ni kan i princip skriva att det sitter noshörningar och cyklar i motorrummet så går jag på det.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

fontheking5

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 18 mars 2009, 14:58:48 PM
Det finns både diesel och bensinmotorer som kan gå på gas. Volvo har ju personbilar som går på såväl bensin som gas.
Ja och nu på senare år har dom gått över till Etanol motorer eftersom det är på modet just nu tack vare all fokus på miljön och naturen och med lite utveckling kanske det blir bra , jag är inget etanol fan men det blir kanske bra med tiden . Ja gasbilar har jag åkt en del , ingen större skillnad mot en vanlig bensin volvo mer än lite mindre effekt på gas .

Cyklisten

Tror att han menade att bussen har endast förbränningsmotorn ;)