HZ 18475 (Svein Jenssens Turbusser)

Startat av Ove Bojarp, 16 mars 2009, 22:23:43 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ove Bojarp

Har det funnits någon med beteckningen "Classic" i svensk trafik?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ove Bojarp skrivet 16 mars 2009, 22:23:43 PM

Gustavssons Busstrafik i Mullsjö hade FXY 345 som var märkt Classic i likhet med bussen på bilden. Annars kallades denna modell Royal i Sverige.
Classic är en beteckning som ägs av den norska generalagenten för Scania. Den har förutom på Carrus också använts på Irizar Century.

Niklas Bygdestam

Citat från: Ove Bojarp skrivet 16 mars 2009, 22:23:43 PM

Ber om ursäkt om jag ställer en dum fråga. Men var är bilden tagen? I eller omkring Östersund? Det är inte så ofta jag är i de trakterna så jag kan få svårt att känna igen mig på bilden
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2009, 22:38:42 PM
Gustavssons Busstrafik i Mullsjö hade FXY 345 som var märkt Classic i likhet med bussen på bilden. Annars kallades denna modell Royal i Sverige.
Classic är en beteckning som ägs av den norska generalagenten för Scania. Den har förutom på Carrus också använts på Irizar Century.

Nä nä....helt fel...modellen kallades Vector och inget annat i Sverige....Royal var en mycket äldre buss från slutet av 80-talet.

Uffe

Ersa

Citat från: Ulf Rådeström skrivet 12 oktober 2009, 22:03:25 PM
Nä nä....helt fel...modellen kallades Vector och inget annat i Sverige....Royal var en mycket äldre buss från slutet av 80-talet.

En Vector med Star-strålkastare? Tja, varför inte. Det har ju förekommit Star med Vector-strålkastare.

Ulf Rådeström

En Royal...som dessutom är så gammal som en Ajokki och ej en Carrus - ser ut såhär  :D

Drängen

Bilden ser ut att vara tagen vid Storsjöstråket. Det är en gata/väg som följer Storsjöns strand, väster om järnvägen.

Ersa

Citat från: Drängen skrivet 13 oktober 2009, 07:22:56 AM
Bilden ser ut att vara tagen vid Storsjöstråket. Det är en gata/väg som följer Storsjöns strand, väster om järnvägen.

Ja, det är ett av Oves favoritfotoställen. :)

Niklas Bygdestam

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2009, 22:38:42 PM

FXY 345 finns inte längre registrerad. Går man in på Bilregistret så är numera FXY 345 en personbil, en Mazda. Så var är bussen idag? Skrotad? Eller såld till annat land?

Är detta föresten den enda som funnits i Sverige märkt Classic?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Ulf Rådeström

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 13 oktober 2009, 13:10:13 PM
FXY 345 finns inte längre registrerad. Går man in på Bilregistret så är numera FXY 345 en personbil, en Mazda. Så var är bussen idag? Skrotad? Eller såld till annat land?

Är detta föresten den enda som funnits i Sverige märkt Classic?

Bussen finns i Finland.