I diligensernas och renarnas land

Startat av Ersa, 16 mars 2009, 15:33:42 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Inför avfärd mot inlandet.

Hade varit kul att köra Setra, men jag fick ju en fin vagn jag med.

Apropå "icke svart" runt strålkastarna på 9700 tycker jag att det fungerar hyggligt med blått.
Just denna individ blev tydligen helblå och emblemlös efter en utbytt frontlucka.

Nonstopkörning till kursgården uppe i skogen.

www.kronlundkursgard.se

Redo för tom återfärd till stan.

Kombinerat farthinder och länssymbol. Renen finns inte bara som pin på kavajen, utan även i skog och mark... men mest uppe på vägen.

Tydlig "varningsskylt". Inga frågetecken vad detta betyder, eller hur? ;)

Kö vid infarten till städhallen.

Jan

Tydlig "varningsskylt". Inga frågetecken vad detta betyder, eller hur? ;)

[/quote]

Som Stockholmaren sa, "va praktiskt att man kan lägga den påkörda renen direkt i sopsäcken?"  ::)
I branschen i 40 år

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 16 mars 2009, 15:33:42 PM
Redo för tom återfärd till stan.

Det var en ÄLG som tog sig ett bad, då blev han REN! Då vart det HJORT så älgen!!!!

Hmmm en fråga, tom återfärd skriver du. Hur fungerar det? Alltså jag vet t.ex när man åkt i sällskap över dagen och man hyrt bussar som exempel kört dig från Sundsvall till Ö-vik och paradisbadet och på eftermiddagen tillbaka. Då har föraren fått bada han också (förmodligen utan kostnad för honom) osv.

Men hur fungerar detta med tom återfärd? Jag känner till att det rent tekniskt går och köra en buss utan passagerar i, men det gör man bara tills vidare, för det är inte rätt!

Nä frågan avser istället, får beställaren betala för 4 turer ( varav 2 tom-turer) eller hur fungerar sådant där rent praktiskt?

Finns det framkörningsavgift? (alltså måste beställaren även betala för bussen färd från garage till startpunkt)

Rent teoretiskt bör beställaren få betala allt, framkörning, tomkörning och lön till förare osv. Men om föraren får tillbringa några timmar på platsen så tomkörningen kan utgå måste väl beställaren spara pengar...

/Jona
MVH Filosofen Jona

Ersa

Visst kostar tomkörningen, men det gör ju även förarens lön under den tid han "tvingas" stanna kvar på det ställe dit han kört. Så huruvida bussen åker hem "under tiden" beror ju bl.a på hur långt det är till garaget, samt länge gruppen ska stanna på resmålet.

• Dagsturer. Där körs en resgrupp körs runt mellan olika stopp, eller för ett enda längre stopp under några timmar. Därefter hemfärd. Oftast är detta heldagsturer med elever från en skola, eller anställda på ett företag. De senaste beställningsbilderna jag lagt ut består ju t.ex av en skidresa för mellanstadieelever, och innan dess en skogsutflykt med trädtoppsstudering för Skogshögskolan/Lantbruksuniversitetet.
  • Enkla resor. Där åker en större resgrupp ska ut till ett mål där man ska stanna och övernatta i flera dagar. I det här fallet en kursgård. En annan buss hämtar hem eleverna om några dagar, och kanske kan beställaren (skolan) tajma körningen med bussföretaget så att en ny grupp åker ut med samma buss som hämtar hem den första gruppen.

yuåiteru

Ersa

Citat från: yupiteru skrivet 16 mars 2009, 18:22:57 PM
Är Setra bättre än Volvo?

Det var en svår fråga! Rent allmänt vet jag inte, och inte i detta enstaka fall heller. Jag gillar Setra överlag, men Umeås 9700:or i 62xx-serien är helt underbara, så det blir nog dött lopp mellan dessa individer. Två väldigt bra individer helt enkelt.