Så snygg så den VÄSEr...

Startat av Frippe Fribas, 15 mars 2009, 07:28:47 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Eftersom jag är väldigt förtjust i Spanska karossörer blev jag glad när jag hittade denna vid Rösjön i höstas:

En Beulas Aura för den som funderar...
//Fredrik

Clabbe

Det blev effektfullt med vattenpölen.  :)

Denna buss har ja inte sett förut, det har varit mest Setra i vagnsparken.

Frippe Fribas

Tack, ja vattenpölen var onekligen ganska strategisk kan man ju säga...
//Fredrik

Bussmicke

Oj oj, den har jag aldrig sett. Kul, hoppas den kommer hit i sommar.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jens

Beulas Aura är verkligen vackra att se på - och här i en mycket passande lackering också. En tidlöst elegant design som dom spanska Irizar-kollegorna aldrig riktigt verkar få till bland designstudierna. Är det just Scanias förhållande till Irizar som gör att den här verkar ha MAN-chassi istället för Scania som verkar vara ganska vanligt för Beulas annars? Scania har väl ett bra kvalitetsrykte för sina chassin och måste väl exempelvis ha ett mer utbyggt servicenät i Sverige än vad MAN har?

Staffan Sävenfjord

Citat från: Jens skrivet 15 mars 2009, 10:21:13 AM
Är det just Scanias förhållande till Irizar som gör att den här verkar ha MAN-chassi istället för Scania som verkar vara ganska vanligt för Beulas annars? Scania har väl ett bra kvalitetsrykte för sina chassin och måste väl exempelvis ha ett mer utbyggt servicenät i Sverige än vad MAN har?

Scania släpper numera inte gärna till chassier för andra påbyggare om de har en någorlunda likadan modell själva - eller ihop med Irizar. Således har t ex Scania nu stoppat alla leveranser av chassier till norska Vest Buss om bussarna skall säljas till Sverige. Vest har därför börjat bygga sådana bussar på Irisbus-chassi (Iveco Eurorider). Däremot levererar Scania gärna chassier för bussar till Norge eller Danmark. Samma sak gäller Volvo.

Frippe Fribas

Aha, så man beställer bussen i Norge eller Danmark och importerar den sedan till Sverige som Arriva eller behåller de utländska skyltarna som Ekman då...  ;D
//Fredrik

Niclas Rosenius

En riktigt drömbild du fick till med vattnet.

Ja, det är svårt för Rex Knorr att få lös Scania-chassin till Beulas-karosserna. Det var därför han visade en Glory med Volvo-chassi på mässan i Göteborg i höstas för att Scania inte vill släppa till chassin efter som man har ju Irizar som kan leverera turistbussar med deras chassin. Men det är inga problem att få Scania till Ayats Bravo 1 eftersom Scania/Irizar inte har nån DD.

//Niclas

Rickardo

Vacker bild på en vacker buss!
Håller med om att Spanjorenra gör fina bussar.

Mvh Rickardo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Fredrik Gelin skrivet 15 mars 2009, 10:55:02 AM
Aha, så man beställer bussen i Norge eller Danmark och importerar den sedan till Sverige som Arriva eller behåller de utländska skyltarna som Ekman då...  ;D
//Fredrik

Jag vet inte om det fungerar. Men det finns naturligtvis inget som hindrar ett norskt bussbolag att sälja en begagnad Scania Vest till Sverige.