Första Omniexpressen i Sverige

Startat av Frippe Fribas, 15 mars 2009, 07:07:32 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Frippe Fribas

Denna har iofs visats tidigare här på forumet, men jag tycker den är så snygg att den tål att visas igen:

Färgschemat påminner en del om både Norska och Finska bolags färger, men är inte mindre snygg för det...
Enligt SBH är detta den första Omniexpressen som levererades till Sverige, så lite unik är den ju iaf.
//Fredrik

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Frippe Fribas

Vid Rösjön i Sollentuna...
//Fredrik

Bussmicke

Visst fan, var detta denna orientering som var förra året?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Citat från: Bussmicke skrivet 15 mars 2009, 09:38:13 AM
Visst fan, var detta denna orientering som var förra året?

Visst var de så...var väl 25-manna i höstas`?

Frippe Fribas

yngrot

Mötte för övrigt denna Ommniexpress på r 40 på väg till Ulricehamn linje 250 konstigt att den inte är lackad i vare sig Västtrafik eller JLT lack då de kör linje med den rätt ofta..Scalan de hade förut var JLT lackad...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 mars 2009, 19:37:05 PM
Mötte för övrigt denna Ommniexpress på r 40 på väg till Ulricehamn linje 250 konstigt att den inte är lackad i vare sig Västtrafik eller JLT lack då de kör linje med den rätt ofta..Scalan de hade förut var JLT lackad...

Scalan TTG 682 såg jag i Ulricehamn för ett par veckor sedan så den är väl fortfarande ordinarie buss på linjen. På reservbussarna har aldrig funnits något färgkrav.

yngrot

Då har jag lyckats missa scalan... ;D  är JLT inte så hårda med lackkrav då??

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jens

I praktiken verkar JLT inte ta så allvarligt varken på reservbussar eller fordon som bara används i högtrafik eftersom dom kan vara både västtrafikblå och i bolagsfärger under längre tid. Fordon som i första hand gör annat än linjetrafik verkar mer eller mindre undantagna.

bjalle

Citat från: Jens skrivet 15 mars 2009, 20:09:05 PM
I praktiken verkar JLT inte ta så allvarligt varken på reservbussar eller fordon som bara används i högtrafik eftersom dom kan vara både västtrafikblå och i bolagsfärger under längre tid. Fordon som i första hand gör annat än linjetrafik verkar mer eller mindre undantagna.

Vilket är mycket klokt....

yngrot

Jo visst är det så men JLT är väl rätt ensamma om den inställningen??

Staffan Sävenfjord

Citat från: yngrot skrivet 15 mars 2009, 22:10:29 PM
Jo visst är det så men JLT är väl rätt ensamma om den inställningen??

Det är vanligt att där man har avtal med ett litet bussbolag att man tillåter att de använder buss i avvikande färg som reserv eller förstärkning. Det som inte är så vanligt är att man har avtal som bara omfattar en eller två bussar.