Huvudmeny

Blandat från Karlstad

Startat av mackanz, 13 mars 2009, 18:08:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

mackanz

mackanz

Någon som har kollen på om Karlstadbussarna har Värmlands Trafik emblemet på sidan?
För dom har ju "sola i Karlsta´" på fronten.

Mathias Rickman

Staffan Sävenfjord

Citat från: mackanz skrivet 16 mars 2009, 22:37:26 PM
Någon som har kollen på om Karlstadbussarna har Värmlands Trafik emblemet på sidan?
För dom har ju "sola i Karlsta´" på fronten.

Varför skulle de ha det? Värmlandstrafik har inget med Karlstadsbuss att göra förutom ett visst taxesamarbete. Planeringen av trafiken görs helt separat och de båda bolagen har skilda administrationer. Karlstad är väl för övrigt det mest lyckade exemplet på att det blir bra när kommunen tar hand om sin tätortstrafik även om denna upphandlas och de således inte har något eget bussbolag.

mackanz

Okay, då har jag nog drömt att jag sett emblemet "kör för värmlandstrafik" på dem.

Ja för man kan ju som sagt ringa värmlnadstrafik och få tidtabellsinformation och taxeinformation om Karlstadbuss.

Kollar man animationen på www.kollplatsen.com så ser man en Karlstadbuss åka förbi.

Clabbe

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 mars 2009, 23:36:53 PM
Varför skulle de ha det? Värmlandstrafik har inget med Karlstadsbuss att göra förutom ett visst taxesamarbete. Planeringen av trafiken görs helt separat och de båda bolagen har skilda administrationer. Karlstad är väl för övrigt det mest lyckade exemplet på att det blir bra när kommunen tar hand om sin tätortstrafik även om denna upphandlas och de således inte har något eget bussbolag.

De har hand om färdtjänsten, en av få kommuner i länet, mycket duktiga handläggare, som jag hade kontakt med när jag körde.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Clabbe skrivet 17 mars 2009, 07:20:04 AM
De har hand om färdtjänsten, en av få kommuner i länet, mycket duktiga handläggare, som jag hade kontakt med när jag körde.

Du menar att Karlstads kommun kör färdtjänsten i egen regi? För Karlstadsbuss har väl inget med färdtänsten att göra. Och att kommunen administrerar färdtjänsten är väl regel i alla kommuner. Men att kommunen kör färdtjänst i egen regi är ovanligt.

Clabbe

Nej kommunen driver inte någon trafik sedan Swebus tog över. De flesta kommunerna har lämnat allt till länstrafiken, de har egna färdtjänsthandläggare som bedömer behovet och åker ikring i gula peugoter, som sågs i en annan tråd.
Karlstadsbuss har all kollektivtrafik under sej som beställare, Samres driver bc åt färdtj och deh handlas upp med samma intervall som trafiken.

Stefan P

Hej

Med tanke på första bilden finns det många DAB bussar i Karlstad och hos Swebus för övrigt, jag trodde att de fallit på att de var för gamla?

mvh Stefan P