Någon som har mer information?

Startat av at1981, 12 mars 2009, 19:54:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

at1981

Hej!

Idag hörde jag av en medarbetare på Swebus Nacka/Värmdö att trafiken med B9S skall upphöra under kvällstid p.g.a. höga drift- & underhållskostnader och ersätta trafiken med icke B9S-vagnar.

Är det några fler som vet något om det här.

Vad anses som kvällstid, skiljer det sig mellan vardag och helg?

Om det här visar sig vara sant, då kommer det vara fullt med blå och röda B9S på bussgaragen runt om i Nacka/Värmdö. Fast jag gillar ju normalentré framför lågentré så för mig gör det ju inget.
Med vänliga hälsningar Alexander T (at1981) från Södra Kopparmora ute på Värmdö i Södra Uppland.

Bussmicke

Låter ju för osannolikt och torde falla på sin spets, ska man bara köra rött på 471/474?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Karsten

Nej, det är rätt uppfattat enligt information till bussförarna idag. Drifts- och underhållskostnaderna för B9S är klart högre än för övriga busstyper, och bristen på sittplatser jämfört med övriga ledvagnar är två orsaker som nämns som anledning till att trafiken med B9S ska begränsas under lågtrafiktid. Vad man ska köra i mlijözonen i stället för B9S vet jag ej, det finns inte så mycket annat, så det blir nog B9S på dessa få avgångar.

Peter Rost

Gäller det bara i Nacka/Värmdö området, eller kommer reduserad trafik med B9S att införas i fler trafik områden?

/Peter

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2009, 23:21:09 PM
Under lågtrafik går väl ytterst få turer inom miljözonen?

Det finns ju 492, 496 samt 497 till/från Sergels torg, men är inte Centralbron och Klarabergsgatan undantagna från miljözonerna?

Att röda bussar kommer ersätta blåa på blåbusslinjerna är knappast troligt...

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 12 mars 2009, 23:23:00 PM
Det finns ju 492, 496 samt 497 till/från Sergels torg, men är inte Centralbron och Klarabergsgatan undantagna från miljözonerna?

Att röda bussar kommer ersätta blåa på blåbusslinjerna är knappast troligt...

Exakt, nattlinjerna till Sergels torg slukar kanske tre-fyra omlopp. I övrigt är det bara linje 71 och 443C i N/V som trafikerar miljözonen.

Fredde

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2009, 23:30:01 PM
Den förra går med normalbuss och den senare trafikeras väl inte under lågtrafik?

Nej 443C går bara i rusningstrafiken, i motriktning. Men frågan är ju om de 3 nattlinjerna går i miljözonen eller ej...

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2009, 23:30:01 PM
Den förra går med normalbuss och den senare trafikeras väl inte under lågtrafik?

Nej, just det! Missförstår vi varandra nu igen eller? ;)

Det jag menade var att det trots allt nästan måste gå vissa B9S under kvälls- och nattetid för att det krävs miljövagn på nattlinjerna.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 12 mars 2009, 23:39:01 PM
Nej 443C går bara i rusningstrafiken, i motriktning. Men frågan är ju om de 3 nattlinjerna går i miljözonen eller ej...

Jo, visst gör de väl det. Klarabergsgatan är knappast undantagen från miljözonen.

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2009, 23:44:13 PM
Nä. men om man lägger om linjerna till Cityterminalen går det bra att köra med vilka gamlingar som helst

Okej. Hur är det med Cityterminalen egentligen, kostar det grindslant eller angöringsavgift för att få trafikera terminalen?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 mars 2009, 23:54:32 PM
Ja det kostar en bra slant

Då borde det alltså inte i nuläget vara aktuellt att köra dit SL-bussar, så länge det finns plats gratis ute på gatan..

Ersa

I senaste numret av Bussbranschen (nr 2, mars 2008) stod det något om att man ville ha in mer SL-trafik på Cityterminalen, men jag läste inte artikeln så noga. Någon som har den hemma och kan kolla?