Huvudmeny

Riksväg 73 m.m

Startat av Mikael Ringmarck, 12 mars 2009, 14:18:59 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael Ringmarck

Här är lite blandade bilder från riksväg 73 samt däromkring tagna från i höstas och framåt.

Ersa

Fantastiskt med tomma bilder från en annars så hårt trafikerad väg.

Muk

Översta bilden är sjukt snygg! Jag trodde först att det var gamla E4:an mellan Vagnhärad och Järna.  :)

MrX

Citat från: Verspieder skrivet 12 mars 2009, 14:56:52 PM
Fantastiskt med tomma bilder från en annars så hårt trafikerad väg.

Jag kan bara instämma. Körde där i helgen, stjärnklart och helt ensamt på vägen, det var riktigt läckert. Men dina bilder visar hur härligt det kan vara å köra nynäsvägen fram och tillbaka, riktigt snygga

Ersa

Citat från: MrX skrivet 12 mars 2009, 15:10:36 PM
Jag kan bara instämma. Körde där i helgen, stjärnklart och helt ensamt på vägen, det var riktigt läckert. Men dina bilder visar hur härligt det kan vara å köra nynäsvägen fram och tillbaka, riktigt snygga

En liten glimt om hur gamla 73:an kommer att se ut när nya motorvägen är klar? :)

MrX

Citat från: Verspieder skrivet 12 mars 2009, 15:12:59 PM
En liten glimt om hur gamla 73:an kommer att se ut när nya motorvägen är klar? :)

När man kör längs 73:an nu så är ju stora delar av vägen den ena halvan av den nya vägen, jag undrar hur mycket av "gamla" 73:an som blir kvar när nya är färdig.

Hur är det förresten att köra 5477 längs 73:an? Det är väl en typ av stadsbuss eller tätortsbuss som kanske inte är lämpad för landsvägskörning? Kanske funkar jättebra, vad vet jag.

Mikael Ringmarck

Tack för kommentarerna  :)

Citat från: MrX skrivet 12 mars 2009, 17:53:14 PM
Hur är det förresten att köra 5477 längs 73:an? Det är väl en typ av stadsbuss eller tätortsbuss som kanske inte är lämpad för landsvägskörning? Kanske funkar jättebra, vad vet jag.

I början var jag lite skeptisk till Mercedes-led på Nynäskörningarna men nu känns det helt okej. De går betydligt stadigare än exempelvis 3844 (Scania CN113 kortvagn) jag körde förra sommaren. När man väl hittar kick-downen blir det lite fart på åbäket också. Ur passagerarsynpunkt blir det nog en bottennotering. Tunna säten, låga ryggstöd samt ofta kalla och dragiga (förstår inte varför man inte satt tyg på insidan av leden likt Volvo och Scania  ???)

Summa summarum: Mercedes - OK, Scania - Bra, Volvo B10M/B10BLE att föredra OM man inte får välja 2048, en Carrus Fifty med Scaniachassi - mumma  ;)

Björn Forslund

Citat från: MrX skrivet 12 mars 2009, 17:53:14 PM
När man kör längs 73:an nu så är ju stora delar av vägen den ena halvan av den nya vägen, jag undrar hur mycket av "gamla" 73:an som blir kvar när nya är färdig.

Det blir en stor bit gammal 73:a kvar, nämligen biten som går förbi Landfjärden. Motorvägen kommer att gå längre västerut.