Beteende vid trafikljus...

Startat av IngemarJ, 11 mars 2009, 21:14:29 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

IngemarJ

Hej!

Jag ber härigenom om lov att ställa en fråga om trafikbeteende:

Har på senare tid allt oftare reagerat här i Göteborg hur fullständigt LÖGN det är för folk i köer vid trafikjus att komma iväg när det blir grönt. Jag har också tyckt mig märka vid besök såväl i Stockholm som Malmö att där kommer folk kvickare iväg.
Har jag gjort en riktig iakttagelse och i så fall vad kan man föreslå vilken instans för åtgärd för att kvicka upp trafiken här.
Körde i måndags från Odinsplatsen till under Göta Älvbron och kollade på klockan hur lång tid det sammanlagt tog från det att det blev grönt tills första bil kom iväg vid alla ljusen längs vägen och kom fram till ungefär två minuters onödig väntetid. Skulle denna försvinna så behövde inte så mycket breddning av gator och nybyggnad av vägar ske. Skall kanske nämna att samtliga bilar i studien var personbilar i köerna.

Hälsar

Ingemar

Nico

Citat från: IngemarJ skrivet 11 mars 2009, 21:14:29 PM
Jag har också tyckt mig märka vid besök såväl i Stockholm som Malmö att där kommer folk kvickare iväg.

Nu har jag inte mätt någonstans, men ofta går det nog ganska långsamt överlag när det slår om från rött till grönt. Har för mig att vi diskuterat detta för några år sedan och kom då fram till att problemen kan delas upp på ett par punkter som dock inte samtliga alltid är med eller där en punkt flyter i en annan. Lite var det väl då dessa punkter som man kom på.

* Många kan inte läsa trafiken och av t.ex. övriga signaler räkna ut vad som händer sen.
* Många ser sig inte om ordentligt utan bil 1 ser på signalen, bil 2 tittar på ändan av bil 1, bil 3 på bil 2 osv.
* Många är inte uppmärksamma och är således ofta inte alls beredda när signalen sedan väl slår om.
* Många sitter ofta med växeln i friläge och innan de fått in en växel så har kön redan hunnit bromsas upp.
* Många är osäkra och litar inte på sin egen förmåga, ofta sitter man t.ex. med handbromsen åtdragen.

»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Vissa sitter i en telefonkiosk och har överhuvud taget ingen uppfattning om var de är, vart de ska, hur man tar sig dit och att det finns en omgivning som förväntar sig visst beteende från dem.

Zella

Jag trode att Göteborgsbilisterna var kvickare/tuffare än dom nere i kronoberg... men njaaa, Farligare/vårdlösa är dom alla gånger

Johan B

Som göteborgare får man väl se till sig själv då. Gult, dragläge alt. släpp bromsen om jag kör automat. Grönt take off. Visst missar man ibland pga att man inte kan låta bli stereo och annat men generellt tycker jag inte att det är något stort problem med sömntutor i göteborgstrafiken, tyvärr snarare tvärt om med en hel del kamikaze-förare som dånar förbi långt in på rött eller är över spärrlinjen innan signalen ens slagit över från rött till gult.

Nupski

Göteborgare är slöa vid trafikljus, så länge de inte står brevid ett stort fordon då får de bråttom, speciellt i kurvor då får de extra bråttom och verkar inte bry sig om överhäng så man får allt stå på hejdaren om de försöker gena och inte hålla sig i sin youghurt  >:(. Appropå trafik är det bara i göteborg alla bilister kör 25,25m långa fordon och måste in i körfältet till höger för att kunna svänga vänster?

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 18 mars 2009, 03:31:35 AM
Göteborgare är slöa vid trafikljus, så länge de inte står brevid ett stort fordon då får de bråttom, speciellt i kurvor då får de extra bråttom och verkar inte bry sig om överhäng så man får allt stå på hejdaren om de försöker gena och inte hålla sig i sin youghurt  >:(. Appropå trafik är det bara i göteborg alla bilister kör 25,25m långa fordon och måste in i körfältet till höger för att kunna svänga vänster?

Hm ja då är det två mot en då. Känns faktiskt riktigt bra, brukar få höra att man hetsar upp sig alldeles för ofta i trafiken 8). Tydligen är jag inte så farlig trots allt ;) ;D.

Skalman

Det förekommer till och med att LASTBILAR står på friläge och p-broms vid
rött ljus. Och alla som kört tungt kan ju gissa vilken tidsrymd vi talar om
innan vederbörande förare fått i lämplig växel, lossat sin broms och hittat
dragläge och börjat rulla... särskilt om han/hon brister lite i uppmärksamhet
och inte "läser" omgivningen för att vara med när det blir grönt. Senast
häromdan observerade jag fenomenet när föraren av en lastbil satt och
skrev sms som tredjebil vid en trafiksignal. Först när bilen framför började
rulla observerade vederbörande att det var grönt...

Carl W

Själv kollar jag två bilar fram. När han börjar köra, då kör jag. Då kommer jag iväg samtidigt som bilen framför mig. Givetvis håller jag ett sådant avstånd till bilen framför, att jag inte kör in i honom om han sitter och sover.