Huvudmeny

Rundreise i Norges land

Startat av Magne, 10 mars 2009, 22:54:32 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magne

Julegaver kan være store, små, myke, harde og kan inneholde alt mulig. En gave trenger ikke nødvendigvis være lett å kjøpe, så da er det greit å være kreativ. Jeg fikk ordna et frikort for en helg til min gode kamerat Ansten. Dette er noe Norway normalt ikke gjør, men kritierie var at vi skulle ta masse bilder for Norway Bussekspress. Første helga i mars tok vi likeså godt turen til Haugesund - Bergen - Olden - Stryn - Oslo.

Jeg satt på jobb denne kvelden, så jeg skulle gå rett fra arbeid til langtur. Mens jeg jobba kom nyebussen til Østerdalen innom. Det ble en liten runde rundt terminalbygget da bussen ankom Oslo. Jeg gjorde meg ferdig på jobb, og kasta meg på Haukeliekspressen til Haugesund.

I Haugesund var det ikke mer enn en time og 15 minutter å vente på den neste bussen, så da var det godt å ikke være alene på tur. Av flere parkerte busser, stod også 778 parkert. Det ble stor stas da bussen fyra opp motoren og skrev Bergen i skiltkassa si.

I Bergen stod allerede 6186 klar til avgang inn mot Olden. Vi fikk lagt fra oss utstyr og holt av plasser i bussen, sånn at vi fikk i oss noe mat før vi dro videre. Det gjorde ingen ting å gå fra en Volvo til en annen :)

Når dagens andre etappe over sjøen var gjort, våkna fotografen i meg. Været var helt spesielt, og måtte bare fotograferes. Vi var heldig med et passasjerstopp langs E39, og jeg benyttet sjansen til fotografering.

Siden jeg utdanner meg innen film og TV-verden, bruker jeg mye slike widescreen matter på de levende bildene mine. Dette syns jeg ble utrolig pent på stillbilder også. Det passer på langt nær ikke over alt, men flere av de neste bildene er i en filmatisk setting.

I Førde var det slektstreff hos Volvofamilien, og sjåfør tre overtar rattet. Også han lot meg smette ut og fotografere langs veien.

På Skei var det klart for nok et sjåførbytte, og siste etappe for dagen skulle kjøres.

Nok en gang fikk jeg stoppet bussen, og denne gangen var Utvikfjellet lerretet kameraet mitt skulle male.

Vi ankom senere Olden hvor vi skulle overnatte hos min mormor. Neste dag gikk med på filming. Jeg og Ansten driver et filmselskap kalt STKP. Vi jobber med en programserie kalt "Vi i Hornindal", og gjorde et prøveopptak av en informasjonsvideo til dette. Vi rakk også å spise en bedre middag før vi vendte nesa mot hovedstaden. Igjen fikk vi turen i 6186, før 6148 overtok frakten av oss i Stryn

Når en først er i gang med å stoppe busser, så hvorfor ikke fortsette?

Etter dette ble det ikke stort flere bussbilder, men det ble da noen nedover dalen. Jeg tok tilsammen 350 bilder på turen, så det er alltid mer der det kommer i fra!

Konklusjon: Jeg tror dette var en helt OK julegave! :)

Da håper jeg at denne helgens reisereportasje falt i smak! Setter alltid pris på litt respons! Jeg har tross alt brukt like lang tid på etterarbeid enn hva jeg har brukt på selve turen... :)

Bernt Talbrant

Mycket trevliga bilder från ditt vackra land Magne! Tänkte välja ut en favorit men det fick bli två...  :D

Muk

Många snygga bilder med spännande komposition. Bra reklam för Nor-way, för jag blir då sugen på att åka en tur.  :)

Magne

Det er bra å høre Muk! Det er nettopp i reklamesammenheng dette er ment for, så da har jeg gjort jobben min! :)

Ronni Bjørn Svensson

Hej
Det er gode billeder du har taget
Mvh
Ronni Bjørn Svensson

Ersa