Hur man ska bete sig vid ett vägarbete.

Startat av scaniaolsson, 10 mars 2009, 22:09:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

scaniaolsson

Go kväll.

Har idag haft nöjet att på nära håll utföra studier i den ädla konsten hur man kör vid ett vägarbete.

Scenariot är att vi stängt ena körriktningen och sedan får trafiken växelvis använda den andra körbanan.
Nu börjar det roliga, för det första är stört in i h__vete omöjligt att hålla lite lägre fart när man passerar. Sen undrar jag hur j_vla svårt det är att förstå, att om det redan är bilar ute på den enda vägbanan längs arbetet så ska man inte köra in själv också även om det teoretiskt är "din körbana".

Puuuh !!, vet inte hur många gånger jag bara under eftermiddagen fick svälja ner hjärtat från halsen.

En allmän uppmaning till alla, SKÄRPNING vid vägarbeten.
(Hoppas ingen här inne känner sig påhoppad, för det var absolut inte meningen).

Mvh och snart go natt.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Drängen

Vidhåller min uppfattning att det vid körkortsutbildning skulle ingå 3 dagars studiebesök vid olika vägarbeten. Alla med CE-behörighet skulle behöva köra asfalt första året innan dom fick köra annat gods.

Ersa

Portabla "vägbulor" i plast finns väl redan? Upp med skyltar för 30 km/t + vägbulor, och ut med rejäla mobila gupp, så får man nog ner farten. Å andra sidan hade den lokale bärgaren fullt jobb dag och natt med att bärga bilar med sönderslagna oljetråg. Detta sedan de hoppat utför rejäla gropar och kanter som var rejält utmärkta med både skyltar och blixtljus, när man renoverade dåvarande riksväg 45 Svenstavik-Åsarna för några år sedan... ::)

Förrutom gupp och andra hinder som riskerar att slå sönder ens eget fordon, är blåljus och/eller fartkameror det enda som får folk att sakta ner...

Cero

Citat från: scaniaolsson skrivet 10 mars 2009, 22:09:45 PM

Scenariot är att vi stängt ena körriktningen och sedan får trafiken växelvis använda den andra körbanan.
Nu börjar det roliga, för det första är stört in i h__vete omöjligt att hålla lite lägre fart när man passerar. Sen undrar jag hur j_vla svårt det är att förstå, att om det redan är bilar ute på den enda vägbanan längs arbetet så ska man inte köra in själv också även om det teoretiskt är "din körbana".


Detta tycker jag är ett mycket intressant fenomen. Ponera att vi har en gata där bilar är parkerade på ena sidan vilket gör att endast fordon i en riktning i taget kan passera. Om det kommer tre fordon från ena hållet och ett från andra hållet (som alltså har förkörsrätt eftersom hindret inte är på dennes sida). Den första av de tre som kommer på samma sida som de parkerade bilarna hinner in i "enkelspårssträckan" innan den första från andra hållet kommer fram. Inte sällan stannar bil två och tre upp (eftersom de har hindret på sin sida) och låter karavanen från andra hållet passera innan de själva kör förbi de parkerade bilarna. Helt enligt regelboken.

Ändra nu istället de parkerade bilarna till ett vägarbete med en skylt på samma sida där det anges "lämna företräde för fordon från andra hållet". Från motstående håll, dvs därifrån den ensamma bilen kommer, sitter en blå skylt som anger förkörsrätt. Om samma scenario som ovan gäller, att första fordon i karavanen hinner in i "enkelspårssträckan" bör de efterföljande precis som i scenariot ovan lämna företräde för den ensamma bil som kommer från andra hållet. Oftast sker dock inte så utan de "hänger på" och struntar i företrädesskyltarna. Varför blir det så vid vägarbeten men inte vid parkerade bilar?

Ersa

En intressant iakttagelse som jag faktiskt aldrig tänkt på, Cero. Kan det bero på att vägarbetet inte är "legitimt" medan en parkerad bil är det? Ett avspärrat vägarbetsområde kanske inte ha full rätt att hindra någon, då ett sådant ju normalt inte finns just där? Stillastående fordon däremot är kan normalt förekomma och normala regler gäller då därför?

Människans beteende är alltid intressant att studera! :)

scaniaolsson

Idag var det åter igen dags att "montera upp" vägarbetet, idag gick dt lite bättre då folk hade mer respekt för de nya skyltarna med rek. hastighet 50. Det mest skrämmande idag och nu menar jag verkligen skrämmande var att se hur en av Veolias förare betedde sig.

Han har hindret på sin sida och kan omöjligt ha haft tomt i det körfältet när han körde in.
Vad gör då denna människa, jo kör på vidare vilket resulterar i att han får kasta sig in mellan sidomarkeringsskärmarna och stanna bakom vår liftförsedda traktorgrävare som stod med liften in action. Kan bara undra vad i hela j_vla h_vete denna föraren tänkte på eller snarare inte tänkte på.

Dessutom var det en inte helt anonym Veoliavagn i Guldlack med reklam för sparbanksstiftelsen och full med skolbarn vad jag kunde se.

Har god lust att kontakta Veolia och undra vad man har för krav på sina förare innan dom får jobb.
Föraren i det här fallet ska vara glad att jag inte var närmre när detta hände för då hade han fått en riktig gammal hederlig lusläsning alldeles gratis.

Hoppas att denne Veoliaföraren bara hade en dålig dag för annars har han inte att göra på vägarna.

Puuuuuh, nu har jag fått skriva av mig. Skulle den aktuella föraren läsa detta så hoppas jag han har lite förstånd kvar att skämmas med. Ska kanske tillägga att detta utspelade sig på Rv 13 mellan Klippan och Ljungbyhed i förmiddags runt 9.00-9.30 tiden.

Mvh.
Scaniaolsson
Fordonsintresserad elmontör.

Jo

Citat från: Cero skrivet 11 mars 2009, 18:09:47 PM
Detta tycker jag är ett mycket intressant fenomen. Ponera att vi har en gata där bilar är parkerade på ena sidan vilket gör att endast fordon i en riktning i taget kan passera. Om det kommer tre fordon från ena hållet och ett från andra hållet (som alltså har förkörsrätt eftersom hindret inte är på dennes sida). Den första av de tre som kommer på samma sida som de parkerade bilarna hinner in i "enkelspårssträckan" innan den första från andra hållet kommer fram. Inte sällan stannar bil två och tre upp (eftersom de har hindret på sin sida) och låter karavanen från andra hållet passera innan de själva kör förbi de parkerade bilarna. Helt enligt regelboken.

Ändra nu istället de parkerade bilarna till ett vägarbete med en skylt på samma sida där det anges "lämna företräde för fordon från andra hållet". Från motstående håll, dvs därifrån den ensamma bilen kommer, sitter en blå skylt som anger förkörsrätt. Om samma scenario som ovan gäller, att första fordon i karavanen hinner in i "enkelspårssträckan" bör de efterföljande precis som i scenariot ovan lämna företräde för den ensamma bil som kommer från andra hållet. Oftast sker dock inte så utan de "hänger på" och struntar i företrädesskyltarna. Varför blir det så vid vägarbeten men inte vid parkerade bilar?

Sen kan man ju alltid diskutera vilket som blir bäst av kapacitetsskäl. Om man kör helt och hållet efter regelboken är ju risken att det blir lite väl mycket en bil i taget medan det i vissa situationer känns mer motiverat att tömma kön också på den sidan där hindret finns även om det innebär att någon som har förkörsrätt får vänta någon sekund extra.

Cero

Citat från: Jo skrivet 12 mars 2009, 09:03:16 AM
Sen kan man ju alltid diskutera vilket som blir bäst av kapacitetsskäl. Om man kör helt och hållet efter regelboken är ju risken att det blir lite väl mycket en bil i taget medan det i vissa situationer känns mer motiverat att tömma kön också på den sidan där hindret finns även om det innebär att någon som har förkörsrätt får vänta någon sekund extra.

Det är förvisso sant. Frågan är dock vem av berörda förare som är i position att göra den objektiva bedömningen. Den som har störst fordon, kör fortast, ligger närmast framförvarande, har dyrast bil, högst lön, finaste utbildningen, är fräckast, har mest bråttom till ett möte som är viktigare än alla andras...? Jag som alltid trott att trafikregler var till för att skapa ert förutsebart och objektivt styrt regelverk. Om alla följer skyltningen uppnår man antagligen det totalt sett mest effektiva trafikflödet även om det givetvis uppstår vissa situationer som ibland inte är optimala.

Ersa

Citat från: Cero skrivet 12 mars 2009, 10:01:39 AM
Frågan är dock vem av berörda förare som är i position att göra den objektiva bedömningen. Den som har störst fordon, kör fortast, ligger närmast framförvarande, har dyrast bil, högst lön, finaste utbildningen, är fräckast, har mest bråttom till ett möte som är viktigare än alla andras...?

Den som har en ful gammal rostig bil som ser till att det är han som följer trafikreglerna i skedet när han blir tillknuffad av den stora dyra bilen med den fräcka föraren som har utbildningen, lönen och mötet? ;)