Huvudmeny

Stolar i stadsbussar

Startat av Niklas Bygdestam, 09 mars 2009, 20:11:31 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Niklas Bygdestam

Nu tänkte jag ta upp ett sånt där fullständigt nördig fråga som säkert är otroligt dum. Hoppas att ni står ut med detta ;)

Jag har alltid ända sedan min barndom fascinerats av olika stolstyper i stadsbussar. Men hur många typer kan det ha funnits, lås oss säga sedan i alla fall 60-talet och framåt?

Tittar man på t ex Scania CR 76, CR 110 och CR 111 så finns det faktiskt två olika typer av stadsbusstolar beroende på vilken bussens ägare valt. Dels en variant med raka ryggstöd, den varianten hade man bland annat här i Uppsala. Sedan fanns det en variant med mer svängda ryggstöd. SL hade den sistnämnda varianten. När Scania CR 112 sedan efterträdde så satsade man av någon anledning bara på de mer svängda ryggstöden men med en liten modifiering. Säffle hade väldigt länge en typ av stolar i stadsbussarna som var lätta att känna igen. Stolstypen verkar ha funnits sedan 1960-talet och levde kvar till de första åren på 1990-talet. Dagens stadsbussar har ofta numera tyska Vogelsitze

Men hur många typer kan ha funnits? Finns det några här som tagit bilder på olika stolar av stadsbusstyp?

Ursäkta att jag ställer den här dumma frågan ;D
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.