Ett för tidigt aprilskämt?

Startat av Simon Bertilsson, 09 mars 2009, 00:13:02 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Simon Bertilsson

Nej, det verkar faktiskt vara allvar (men så är ju jag inte heller insatt i stadstrafiken där uppe). Någon som vet mer? http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=84885&a=1472044&lid=puff_1472044&lpos=rubrik

Zella

10-15 passagerare... måste vara ett skämt  :-\

JDS

Det har ju fattats en del egendomliga beslut i Karlskrona. Genom kommunfullmäktiges och de kommunala nämndernas sammansättning är det antagligen som upplagt för problem. Ibland kan det dock vara rent underhållande, titta här t ex: Så fel det kan bli

AO

Om förslaget innebär att trafiken även kommer att gå tätare så är det ju en ganska bra idé. Mindre bussar ger ju billigare inköpspris och drar dessutom inte lika mycket bränsle, det gör ju att kommunen borde ha råd med fler turer. om man får välja mellan 20 minuterstrafik med en buss som tar 30 platser och 10 minuterstrafik med en buss som tar 15 platser är ju det senare alternativet att föredra tycker jag iaf.

JDS

Sparar man några bussar på det då?

Det här känns mer som att den bilåkande småstaden lurar sig själv. Jag har inte varit någon längre stund i Karlskrona, men när man skyller trafikproblem på bussar brukar det vara något lurt. Kommunen lär också ha infört restriktioner för trafiken på sina egna industrispår för att underlätta privatbilismen...

Muk

Jag är inte förvånad över att det fattas "intressanta" beslut i Karlskrona. Det är vardag. Dock har jag hört lite mer om dessa småbussar tidigare och då var avsikten att de skulle få köra på gågatorna och därigenom förenkla för de som har svårt att röra sig. Småbussarna är nog inte ett led i att öka biltrafiken, utan ett försöka att öka de bilfria områdena. Men man kan ju fundera över hur lyckat det är att bussresenärerna måste byta buss för att ta sig till centrum, om bilisterna kan parkera i anslutning till butikerna.

Jo

Citat från: Muk skrivet 09 mars 2009, 08:34:52 AM
Jag är inte förvånad över att det fattas "intressanta" beslut i Karlskrona. Det är vardag. Dock har jag hört lite mer om dessa småbussar tidigare och då var avsikten att de skulle få köra på gågatorna och därigenom förenkla för de som har svårt att röra sig. Småbussarna är nog inte ett led i att öka biltrafiken, utan ett försöka att öka de bilfria områdena. Men man kan ju fundera över hur lyckat det är att bussresenärerna måste byta buss för att ta sig till centrum, om bilisterna kan parkera i anslutning till butikerna.

Jo det var väl tänkt att man skulle korta av linje 1 och bara låta den "vända" vid den kommande centrumhållplatsen vid Hoglandspark. Dock tror jag som du att de är få som är intresserade av bussbyten så förmodligen blir det indragning av den lilla bussen efter några års försök likt det blev med lassaretsbussen. När det gäller byte var omläggningen till att passagerare numera ofta får åka stads-/förortsbuss ut till Jämjö, Rödeby och Nättraby innan man byter till sin buss ingenting som gjort att resenärerna strömmat till och förmodligen kommer det inte att bli så här heller.