Huvudmeny

Swebus 4426 & 5439

Startat av Bussmicke, 07 mars 2009, 19:00:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

2 vagnar det skrivit som den senaste tiden, båda åkte jag med i veckan.
4426 till Skärplinge och 5439 därifrån.

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

bjalle

Kanske kunde varit bra med 2 backspeglar......

Janne Rickman

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 19:03:03 PM
Kanske kunde varit bra med 2 backspeglar......

Sitter monterad på fram dörren.

/Janne

Jan

Citat från: Janne Rickman skrivet 07 mars 2009, 19:09:19 PM

/Janne

Ett ABC fenomen, jäkligt dåligt tycker jag.
I branschen i 40 år

bjalle

/Janne

Hur menar du då att den skulle vara monterad?

Mathias Rickman

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 19:19:29 PM
Hur menar du då att den skulle vara monterad?

Kollar du noga på bilden ser du att den sitter på dörren i uppkant

bjalle

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 mars 2009, 19:47:58 PM
Kollar du noga på bilden ser du att den sitter på dörren i uppkant

Men hur fungerar det när du stänger resp öppnar dörren?

Mathias Rickman

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 19:49:14 PM
Men hur fungerar det när du stänger resp öppnar dörren?

Den sitter så pass långt in så att den slår inte i

bjalle

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 mars 2009, 19:51:18 PM
Den sitter så pass långt in så att den slår inte i

Tycker den borde göra de i vilket fall som helst...någon som har tydligare bild på lösningen?

Busstobbe

Det var väl en ganska vanlig lösning på äldre Säfflebussar?

Janne Rickman

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 19:56:58 PM
Tycker den borde göra de i vilket fall som helst...någon som har tydligare bild på lösningen?

Några varianter på dörrmonterade bakspeglar.

/Janne

Jocke Selling

/Janne

En tidigare  verkstadschef i Uppsala, lobbade hårt för den här placeringen. Han ansåg att den sedvanliga framskjutande armen ledde till onödigt många bortkörda speglar.
Personligen, trots att jag inte ska förneka att det faktiskt hänt att jag också kört mot en busskur med spegeln, anser jag denna montering vara betydligt sämre. Då både dörruta och spegel snabbt blir väldigt skitiga med dålig sikt som resultat. Detta kan då utan svårighet leda till betydligt större skadekostnader än en bortkörd spegel. 5000-5011 samt 4918,4919,4922,4923,4936-4942,5244-5248 samt 5439 fick denna montering innan styggelsen dessbättre upphörde.

Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 mars 2009, 19:56:58 PM
Eftersom stången som vrider in dörren börjar jobba mittpå dörren, så går spegeln fri genom dörrposten. Däremot kan det vara kinkigt att montera annan typ av spegel, något som gärna görs då elmanövrerad i original är mycket dyrare, och en elmanövrerad är näst intill tvungen för att det ska gå att justera den.

homer

Dörrmonterad är absolut att föredra.

Den andra varianten med hängande frammåt är mycket sämre då torkarbladen ofta är för korta eller felmonterade så man inte ser någonting pga smuts på rutan

Jan

Citat från: homer skrivet 07 mars 2009, 23:44:22 PM
Dörrmonterad är absolut att föredra.

Den andra varianten med hängande frammåt är mycket sämre då torkarbladen ofta är för korta eller felmonterade så man inte ser någonting pga smuts på rutan

Med dörrmonterad spegel måste du vrida mer på huvudet när du ska se i speglen. Detta gör att yttre synfältet kommer mer bort från vägen. dålig lösning. Ni som vill testa dtta kan låsas att ni har spegel på bägge platserna, hur mycket koll har ni framåt vid bägge alternativen?
I branschen i 40 år

preacher

Citat från: Jan skrivet 08 mars 2009, 17:53:35 PM
Med dörrmonterad spegel måste du vrida mer på huvudet när du ska se i speglen. Detta gör att yttre synfältet kommer mer bort från vägen. dålig lösning. Ni som vill testa dtta kan låsas att ni har spegel på bägge platserna, hur mycket koll har ni framåt vid bägge alternativen?

Håller med Jan här: Att vrida på huvét så mycke o ofta måste ju öka risken för förslitning i nacken. När bakspegeln sitter på en arm ut så klarar torkaren att hålla rent här.Å andra sidan finns det väl inga nybyggen idag med den placeringen.(Får jag hoppas iallafall)

BKB 381 Verkö Karlskrona