Huvudmeny

60 Fredriksdal (bild)

Startat av olasand, 07 mars 2009, 10:03:02 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

olasand

I går morse fick jag köra GS 734 på linje 60 med den här, numera ganska ovanliga, skyltningen.
Anledningen till detta syns på nästa bild:

Såg ut som att iTid träffats av en skiftnyckel eller liknande. Eller så är det någon kollega som desperat har försökt ställa om till "omväg"  :) Skärmen tog i varjefall inte mot några kommandon, så det var bara att köra. Linjenummret stämde ju i alla fall.
Bussen hade tid på verkstad efter morgonrusningen igår så nu är den antagligen fixad igen.

Förövrigt en av de bästa bussar av den här modellen jag kört på länge. Började undra om de satt i en elmotor...

Zella

He he... som förr... innan min tid här så gick väll 60:an till Fredriksdal  ::)

Vissa kortbussar i 7xx serien har råkat ut för ngt och går förvånardsvärt bättre än förr... men inte alla.

Johan B

Citat från: Tomas Fransson skrivet 07 mars 2009, 11:54:38 AM
He he... som förr... innan min tid här så gick väll 60:an till Fredriksdal  ::)

Vissa kortbussar i 7xx serien har råkat ut för ngt och går förvånardsvärt bättre än förr... men inte alla.

Viist gjorde den det. Och 85 hette linjen som gick mellan Masthugget och sedan till Backa. Man kan ju säga att dagens lösning blev bättre ur bussynpunkt då kortvagn är nödvändigt i både Masthugget och Lunden men inte helt bra till Fredriksdal och absolut inte ut till Backa pga antalet resande. Tyvärr blev resultatet av skrotandet av 85:an att det idag inte finns en riktigt bra förbindelse mellan Järntorget och Hjalmar Brantingsplatsen.

Nupski

Citat från: Johan B skrivet 07 mars 2009, 12:59:19 PM
Viist gjorde den det. Och 85 hette linjen som gick mellan Masthugget och sedan till Backa. Man kan ju säga att dagens lösning blev bättre ur bussynpunkt då kortvagn är nödvändigt i både Masthugget och Lunden men inte helt bra till Fredriksdal och absolut inte ut till Backa pga antalet resande. Tyvärr blev resultatet av skrotandet av 85:an att det idag inte finns en riktigt bra förbindelse mellan Järntorget och Hjalmar Brantingsplatsen.

Linje 6 är väl en bra förbindelse, men iof då måste man åka spårvagn  ;D.

olasand

Citat från: Tomas Fransson skrivet 07 mars 2009, 11:54:38 AM

Hoppas det håller i sig!

Johan B

Citat från: Tomas skrivet 07 mars 2009, 14:15:29 PM
Linje 6 är väl en bra förbindelse, men iof då måste man åka spårvagn  ;D.

Precis. Har man inget emot ett stopp var 150:ionde meter så okej men min personliga åsikt är att buss är både bekvämare och smidigare. Dessutom hade det gått fortare på den sträckan om man hade kört som 85:an gjorde.

jane

Hur funkar iTid? Har aldrig sett en sådan, talar den om var bussen befinner sig, står den på hållplatserna. Har efterlyst ett sms till min mobil när bussen lämna ändhållplatsen, så man vet om den är på gång. ;)

olasand

Citat från: Jan I Nilsson skrivet 07 mars 2009, 21:23:28 PM
Hur funkar iTid?...

Är ingen expert på iTid, men följande tror jag stämmer hyfsat:

iTid datorn sitter monterad i alla GS bussar (och snart även i alla spårvagnar). Den sköter hållplatsutrop och skyltning, samt talar om för föraren hur "iTid" man är och hur långt det är till nästa hållplats. iTid håller koll på vart bussen befinner sig genom att räkna antal körda meter, genom magnetslingor i marken samt genom GPS. Information om vart bussen befinner sig skickas också från varje iTid-enhet till centraldatorn "KomFram" som bl.a. uppdaterar realtidsskyltarna på hållplatserna.

iTid är ganska nytt, de flesta bussarna fick den i slutet av förra året (förut hade vi C90) och allting fungerar väl inte riktigt som det skall ännu. Ett mycket vanligt "fel" är att iTid ropar upp "nästa hållplats" samtidigt som man bromsar in vid hållplatsen innan den annonserade. En funktion jag saknar från C90:n är att jag som förare inte har någon kontroll över när iTid skyltar om bussen vid linjebyten. Som det är nu sker omskyltningen 5 minuter innan avgångstid. Ibland vill jag inte ha någon skyltning förrän jag rullar fram till hållplatsen... Och ibland kan det vara väldigt bra att ha skyltning tidigare än 5 minuter innan avgångstid...

En funktion som via SMS meddelar när bussen befinner sig X antal minuter från min hållplats vore kanske inte så dumt. Antagligen skulle det gå att ordna ganska enkelt... om någon bara fick betalt för att fixa det!

Mathias Rickman

men kan era trafikledare se bussen med "iTid" eller går det gpsen?

Mathias

Zella

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 mars 2009, 22:26:24 PM
men kan era trafikledare se bussen med "iTid" eller går det gpsen?

Mathias

TLI = Trafikledningsinformationen har stenkoll... dom ser hur sen/tidig man är, vilken skyltning man har, omlopp... rubbet.

Sen blev jag uppringd på mob av en annan enhet som undrade varför tetran var avstängd (som var avstängd vid avlösning som jag inte märkte).

Mathias Rickman

okey men kan TLI gå in i systemet & ändra någe under tiden du kör

Zella

Citat från: Mathias Rickman skrivet 07 mars 2009, 23:56:53 PM
okey men kan TLI gå in i systemet & ändra någe under tiden du kör

Ja... åtminstonde plocka väck aktuell körning så det står Ej i trafik... även bussgaragen kan koda om bussen.

Mathias Rickman