Neoplan "ny" i Skene-Kinna+ nya ägare i Svenljunga.

Startat av S Svensson, 06 mars 2009, 15:41:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

S Svensson

Horredstrafiken har förvärvat sin tredje Neoplan. I den lokala trafiken så har 6 mars satts in en tredje Neoplan. Tror modellen kallas 4409. Det handlar om URA297 som tidigare varit Borås Lokaltafik 728.Reg på Horredstrafiken 5 mars 2009.

Det nuvarande Svenljunga Taxi AB har överlåtits. Ägare var tidigare Kjell Åke Högberg med fru och de som övertog är 4 personer som tidigare kört på företaget och även på andra företag. Till ny vd på företaget har anställts Hans-Erik Sohlberg. Han får alltså revanch. Kjell-Åke började köra buss hos Kjellgrens på 90 talet. Tidigare arbetade han  med eldistribution i Kinna.
Observera att ursprungliga Svenljunga Taxi AB en gång likviderades efter konkurs och att den del som Kjell Åke köpte först hette Kristiansfälts Taxi AB (namn efter en gård).Om jag inte missminner mig ägde Rainer Kyhn detta företag tidigare. Denna Rainer var sedan anställd som förare i ett Markföretag, men startade senare upp taxi igen ,namn Svenljunga Limousineservice AB.Om detta är kvar vet jag inte? SSn

Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 06 mars 2009, 15:41:57 PM
Horredstrafiken har förvärvat sin tredje Neoplan. I den lokala trafiken så har 6 mars satts in en tredje Neoplan. Tror modellen kallas 4409. Det handlar om URA297 som tidigare varit Borås Lokaltafik 728.Reg på Horredstrafiken 5 mars 2009.

Jaha, det förklarar varför man senaste tiden rätt ofta sett stora bussar på BL:s linje 11.
Modellen heter mycket riktigt N4409 Centroliner och de två Horredstrafiken har tidigare är TTJ 412 (fd Sven Carlssons Trafik AB 80 > Ivar Svenssons Busstrafik, Ås) och UPG 910 (fd BL 727).
BL har därmed sju bussar av denna typ, 720-726, och de skall räcka till sex turer. Vid brist på de små bussarna används normalt Scania CN113 MaxCi i stället och i första hand på linje 11.