Huvudmeny

färgförändringar

Startat av trollet, 06 mars 2009, 09:44:04 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

trollet

Stadsbussarna i Örebro skall döpas och ionte bara det de skall överge den blåa färgen o bli LILA

http://www.na.se/artikel.asp?intId=1457521&insn=1

Ersa

"Om folk vänjer sig vid att vänta på en lila buss, hur ska det då gå att få med dem i en blå landsortsbuss som kanske får sättas in i trafiken vid kyla eller bussbrist av andra orsaker? Antingen ska bussföretagen få ha sina egna färger eller så ska vi behålla en länstrafiklack, den nuvarande blå, på alla bussar!" säger Busschauffören Jan Gunnarsson i Örebro i artikeln ovan.

Jag kan mestadels bara hålla med. Möjligheten att merutnyttja t.ex bältesförsedda lågentréboogievagnar eller B9S i stads- förorts- och kortare landbygdstrafik blir ju starkt begränsad om man inför skarpa gränser mellan områdena. En lite annorlunda blånyans kanske är okej, men lila? Först skulle alla kopiera Skånegult, och nu ska man kopiera MLT-lila?

Walter

Citat från: Verspieder skrivet 06 mars 2009, 09:50:53 AM
"Om folk vänjer sig vid att vänta på en lila buss, hur ska det då gå att få med dem i en blå landsortsbuss som kanske får sättas in i trafiken vid kyla eller bussbrist av andra orsaker? Antingen ska bussföretagen få ha sina egna färger eller så ska vi behålla en länstrafiklack, den nuvarande blå, på alla bussar!" säger Busschauffören Jan Gunnarsson i Örebro i artikeln ovan.

Jag kan mestadels bara hålla med. Möjligheten att merutnyttja t.ex bältesförsedda lågentréboogievagnar eller B9S i stads- förorts- och kortare landbygdstrafik blir ju starkt begränsad om man inför skarpa gränser mellan områdena. En lite annorlunda blånyans kanske är okej, men lila? Först skulle alla kopiera Skånegult, och nu ska man kopiera MLT-lila?

Ja det blir ju som Skåne som har färgskillnad på stads och regiontrafik. En chans att ta ut vite om inte annat! Fel färg på bussen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Stefan P

Hej

Ska de bli sponsrade av Löfbergs Lila?
Har inte detta kaffe företag ensamrätt på färgen eller har jag fel?

mvh Stefan P

Sundås

Citat från: Walter skrivet 06 mars 2009, 11:01:48 AM
Ja det blir ju som Skåne som har färgskillnad på stads och regiontrafik. En chans att ta ut vite om inte annat! Fel färg på bussen!

Så är det ju även i Kalmar län, stadsbussarna är blå och övriga bussar gula. Finns det fler län som har olika färger?
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

yngrot

Västtrafik var ju på väg att ha gula på Expresslinjer och resten blå undantag flyg som skulle vara silver... men som alla väl vet blev det rätt snabbt att alla skall vara blå med leksaksrand på sidan...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

Citat från: yngrot skrivet 06 mars 2009, 11:52:48 AM
Västtrafik var ju på väg att ha gula på Expresslinjer och resten blå undantag flyg som skulle vara silver... men som alla väl vet blev det rätt snabbt att alla skall vara blå med leksaksrand på sidan...

Men vi har ju stomlinjelacken som syns på linjer som inte är stomlinjer  :-\

Clabbe

Citat från: Stefan P skrivet 06 mars 2009, 11:21:23 AM
Hej

Ska de bli sponsrade av Löfbergs Lila?
Har inte detta kaffe företag ensamrätt på färgen eller har jag fel?

mvh Stefan P

Löfberg har "sin" egen lila nyans, som är skyddad. Men det är bara att ändra lite i receptet så går det bra. VTAB har "sin" gula färgnyans med i anbudsunderlagen, så att entreprenören ska veta i kalkylerandet. Vi har dock folierat en del, med bra resultat.

yngrot

Citat från: Tomas Fransson skrivet 06 mars 2009, 12:17:27 PM
Men vi har ju stomlinjelacken som syns på linjer som inte är stomlinjer  :-\

OOps då jag "glömde" ju Gbg...men för övrigt är det ju blått..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Zella

Citat från: Clabbe skrivet 06 mars 2009, 12:56:02 PM
Löfberg har "sin" egen lila nyans, som är skyddad. Men det är bara att ändra lite i receptet så går det bra. VTAB har "sin" gula färgnyans med i anbudsunderlagen, så att entreprenören ska veta i kalkylerandet. Vi har dock folierat en del, med bra resultat.

Kan man skydda en färg... om jag får för mig att lacka om t.ex bilen i samma färg som kaffepaketet så händer väll knappast något... Löfberg har ju guldgula sträck i sina varor  ???

M224

Citat från: Tomas Fransson skrivet 06 mars 2009, 13:38:35 PM
Kan man skydda en färg... om jag får för mig att lacka om t.ex bilen i samma färg som kaffepaketet så händer väll knappast något... Löfberg har ju guldgula sträck i sina varor  ???

Företag kan skydda deras logotyper och varumärkens färger så att konkurenter inte får använda samma färg eller liknande. Tror mest det rör sig i fall då det är företag i samma branscher. Var det inte något tjafts med Telia Sonera och deras lila färg och ett tyskt telekombolag?

Clabbe

DB ville att "våra" postfordon inte skulle vara gula, när de köpte DHL/ASG. Den tyska gula färgen skulle vara förbehållet deras fordon, då de hade den först   ::)

Ersa

Citat från: Clabbe skrivet 07 mars 2009, 08:45:16 AM
DB ville att "våra" postfordon inte skulle vara gula, när de köpte DHL/ASG. Den tyska gula färgen skulle vara förbehållet deras fordon, då de hade den först   ::)

Var de verkligen först? Postverkets diligenser i norr var väl gula redan vid starten 1923?

Clabbe

Citat från: Verspieder skrivet 07 mars 2009, 10:42:10 AM
Var de verkligen först? Postverkets diligenser i norr var väl gula redan vid starten 1923?

Jag hade fel, det var "våran" post som stämde Danzas. Svaret finns i denna avhandling, från sidan 44 (pdf sid 46):
https://gupea.ub.gu.se/dspace/bitstream/2077/1987/1/200365.pdf

Finns säkert mer matnyttigt, men ja hade inte trök att skumma av mer till kaffet.

Möllers

snyggt lila det ska bli spännade att se dom sen på bild sen.
Hoppas dom bli lila o vit o röd det bli så snyggt  ;D
Kanske dom kommer se ut som dessa färgerna vem vet.

http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/A/Arriva/6100/slides/Arriva_6101_Jarnvagsstation_Eslov_020828.html

http://www.purplebus.org/sp/125878/template/images/busheader1.jpg