Huvudmeny

Grön våg

Startat av Fidde, 06 mars 2009, 00:04:36 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Fidde

Först och främst: Jag är osäker på om detta blev rätt avdelning för denna frågan. Om inte, ber jag så mycket om ursäkt.
Vi har en tid haft en diskussion(stavas det verkligen så??) om bussar i linjetrafiks eventuella gråna våg, alltså att bussar i linjetrafik får företräde vid vissa "rödljus" och vad som då styr detta. Teorier om att radiotranspondrar, ngn sorts IR-ljus eller kanske rent av en GPS-funktion skulle styra trafikljuset så att bussen slipper stanna har vi haft. Kanske finns det olika system. Är det någon här som vet hur det funkar?

Mvh Fidde

Ersa

Olika sådana system finns, och fungerar. Vissa känner av vikten på en tung lastbil/buss och ändrar trafikljusen till grönt för dem, medan en personbil på samma ställe får vänta längre på grönt. Andra system styrs med en fordonsdator, t.ex Thoreb C90 och SL:s BussPC som tillverkas av Init. Dessa känner av var bussen är i förhållande till hållplaterna, och styr därefter skyltning, invändiga hållplatsutrop samt vissa trafikljus. Dock får man som förare se till att datorn ligger "rätt" i förhållande till verkligheten, annars kan man missa grönljuset.

En följdfråga: När jag var liten hörde jag några vuxna prata om att "Grön våg" var något som förr funnits i vissa städer. Det ska ha varit innan min tid, då de flesta europavägar gick igenom tätorterna. Dessa påstod att om man körde bilen i rätt skyltad hastighet (30, 40 eller 50 km/t beroende på skyltning) hade man grönt hela vägen genom stan. Körde man för fort eller för sakta så fick man till slut rött ljus vid trafilkjus nr 3 eller 4 av totalt 8. Är det någon som hört något om detta?

76

Grön våg fanns på Huddingevägen när jag var liten. Gröna skyltar med diodsiffror som visade hur fort man skulle köra för att få grönt "hela vägen". Ingen brydde sig och puttrade på i samma hastighet som vanligt...

Simon Bertilsson

Citat från: Verspieder skrivet 06 mars 2009, 05:46:22 AM
En följdfråga: När jag var liten hörde jag några vuxna prata om att "Grön våg" var något som förr funnits i vissa städer. Det ska ha varit innan min tid, då de flesta europavägar gick igenom tätorterna. Dessa påstod att om man körde bilen i rätt skyltad hastighet (30, 40 eller 50 km/t beroende på skyltning) hade man grönt hela vägen genom stan. Körde man för fort eller för sakta så fick man till slut rött ljus vid trafilkjus nr 3 eller 4 av totalt 8. Är det någon som hört något om detta?

Jo, men så är det konstruerat längs järnvägs/drottninggatan i Helsingborg, upplever jag. Det verkar som att trafikljusena längs gatan samkörs för att uppnå denna effekt.

jocke

Tycho hedens väg, gamla E4an genom uppsala hade så vet jag.
Samt att jag är rätt säker på att Luthagsesplanaden har de i dagsläget med.
Jag förändrar era liv med detta inlägg

Nupski

I Göteborg styrs en del signaler med hjälp av slingor i bussen sitter något som kallas för TIC som sänder signaler till markantenner att här kommer en buss eller spårvagn alla fordon har separat idnummer och alla passager loggas. Ibland kan man behöva välja väg om man vill till höger, vänster eller rakt fram då har man en prioplatta med tre knappar för vägval. Sen finns möjlighet till signalstyrning via iTid systemet finns en hållplats där man använt det på prov ett tag nämligen Lindholmen riktning Frölunda på linje 99. I allt detta finns signalblockering så man inte kan köra in på vissa sträckor förrän framförvarande har lämnat hållplatsen/signalområdet. Hållplatser med detta är tex. Chalmers samt Järntorget hållplats A och B.

Med denna väljer man väg den gula dioden talar om när vägval är möjligt. Finns flera vägvalsmöjligheter blinkar knapparna med rött sken de vägar som är möjliga.

ITid skärmen visar linje, omlopp, tur, nästa hållplats, tid, tidshållning, slingindikering. Med denna kan du även ställar skyltar, utrop, manuell tur samt omväg. Tursättning sker normalt från trafikledningen som "sätter" ut bussar via något som heter TDS, så du som förare aldrig skall behöva tänka på skyltning.

Fidde

Ok, jag tackar för de svaren jag fått. Intressant, detta. Många tack, som sagt.

Svemicke

Citat från: Tomas skrivet 06 mars 2009, 20:08:15 PM
I Göteborg styrs en del signaler med hjälp av slingor i bussen sitter något som kallas för TIC som sänder signaler till markantenner att här kommer en buss eller spårvagn alla fordon har separat idnummer och alla passager loggas. Ibland kan man behöva välja väg om man vill till höger, vänster eller rakt fram då har man en prioplatta med tre knappar för vägval. Sen finns möjlighet till signalstyrning via iTid systemet finns en hållplats där man använt det på prov ett tag nämligen Lindholmen riktning Frölunda på linje 99. I allt detta finns signalblockering så man inte kan köra in på vissa sträckor förrän framförvarande har lämnat hållplatsen/signalområdet. Hållplatser med detta är tex. Chalmers samt Järntorget hållplats A och B.

Med denna väljer man väg den gula dioden talar om när vägval är möjligt. Finns flera vägvalsmöjligheter blinkar knapparna med rött sken de vägar som är möjliga.

Detta tycker jag är det smidigaste systemet. Nästan som att trycka på knappen på stolpen vid ett trafikljus.

I Borås så sitter det en liten dosa med digitala siffror och dessa skall ställas in på rätt linje för att fungera, vilket det inte gör ändå. Kör man linje 2 skall det alltså stå 20 i displayen på den här dosan. Totalt värdelöst och ej funktionsdugligt!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -