Huvudmeny

O-ringen 1986

Startat av Staffan Sävenfjord, 26 juli 2007, 22:03:37 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

O-ringen i Mjölby lär väl gå in på sista dagen nu. Så då kanske det kan vara lämpligt att påminna om O-ringen 1986 där centralorten fanns vid Osdal strax utanför Borås. Cirka 75 bussar gick åt för att transportera tävlande från centralorten till startplatserna och tillbaka från målplatserna. Dessa gick i kolonn om sex bussar i varje. Dessutom fanns en reservkolonn.
Förutom dessa gick också ett antal bussar åt för att köra Orientexpressen, en linje som gick mellan förläggningen i närheten av centralorten och centrala Borås.
Borås Lokaltrafik hade ansvar för transporterna, men de lånade också in bussar från SJ Buss, Alfredssons Buss och även från Halmstads Lokaltrafik och Jönköpings Kommuntrafik. Vi börjar med fyra bussar från Alfredssons.

Att så många bussar behövdes för O-ringen fick också återverkningar på bussbolagens ordinarie trafik. Alfredssons körde således med två uddabussar på Alingsås. Den senare tillhör dotterbolaget Samuelssons i Ljung, som sedan blev Alfredssons i Herrljunga. Faktiskt det enda som fanns kvar av bussbolaget fram till sommarlovets start. Resten rekonstruerades 1997 efter en konkurs och såldes för fyra år sedan till Orusttrafiken.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

bjalle

Härligt staffan!
Under Oringen i Göteborg 2004 som för övrigt var mitt första oringen samt under Oringen i Skillingaryd användes drygt 100 bussar för trafiken

Walter

Ser gärna fler bilder från de andra bolagen!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

christianm

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 22:03:37 PM

Men, här måste de ha skyltat fel. Det där är ju ingen H2:a  ;D.

Annars var ju B58/Säffle trevliga att se på.

Staffan Sävenfjord

Citat från: christianm skrivet 26 juli 2007, 22:18:39 PM
Men, här måste de ha skyltat fel. Det där är ju ingen H2:a  ;D.

Annars var ju B58/Säffle trevliga att se på.

H2-orna i Borås såg ju inte ut som de i Stockholm.  ::)
Om någon undrar så står H2 för att den här bussen gick som buss nummer två i kolonn H.
De båda Volvo B58 har ett förflutet hos Borås Lokaltrafik (FBU 711 hade nr 188 och CLM 720 hade nr 189) och hamnade ett par år senare hos Wasatrafik i Trångsund. De körde dem i SL-trafik i Stockholms innerstad, bland annat på linje 52. De dök också upp ibland på 810-an.  Hos Wasatrafik fick de nummer 409 och 410 i nämnd ordning. De hann till och med bli Swebus 1017 och 1018, ovisst dock om de användes av Swebus.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

christianm

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 22:27:10 PM
H2-orna i Borås såg ju inte ut som de i Stockholm.  ::)
Om någon undrar så står H2 för att den här bussen gick som buss nummer två i kolonn H.
De båda Volvo B58 har ett förflutet hos Borås Lokaltrafik (FBU 711 hade nr 188 och CLM 720 hade nr 189) och hamnade ett par år senare hos Wasatrafik i Trångsund. De körde dem i SL-trafik i Stockholms innerstad, bland annat på linje 52. De dök också upp ibland på 810-an.  Hos Wasatrafik fick de nummer 409 och 410 i nämnd ordning. De hann till och med bli Swebus 1017 och 1018, ovisst dock om de användes av Swebus.

Aha, det var värst. Wasatrafik 409 har jag annars bild på och då är det en före detta Nässjövagn (EEP 513) som också hamnade i Trångsund. Men jag har för mig att det har sagts förut på BS att detta nummer egentligen aldrig gällde. Enligt svensk busshistoria verkar den ha blivit Swebus 3013.

Staffan Sävenfjord

Citat från: christianm skrivet 26 juli 2007, 23:09:44 PM
Aha, det var värst. Wasatrafik 409 har jag annars bild på och då är det en före detta Nässjövagn (EEP 513) som också hamnade i Trångsund. Men jag har för mig att det har sagts förut på BS att detta nummer egentligen aldrig gällde. Enligt svensk busshistoria verkar den ha blivit Swebus 3013.

Wasatrafik återanvände sina nummer flitigt. 409 var före boråsaren den Scania CF som man fick ta över från Ornö-trafiken.
Men det var intressant att även EEP 513 Volvo B10M Säffle 1983 också varit Wasatrafik 409. Den missade jag. Har du möjlighet att visa bilden vore ingen tacksammare än jag.

Bussmicke

1964-1966+3013, vilka "Wasanummer" hade de i nämnd ordning?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Jonas Gustafsson

Jag deltog i O-ringen i Borås 1986!
Jag kanske kommer att känna igen mig själv på någon bild om du lägger ut flera...
//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

christianm

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 juli 2007, 23:14:44 PM
Wasatrafik återanvände sina nummer flitigt. 409 var före boråsaren den Scania CF som man fick ta över från Ornö-trafiken.
Men det var intressant att även EEP 513 Volvo B10M Säffle 1983 också varit Wasatrafik 409. Den missade jag. Har du möjlighet att visa bilden vore ingen tacksammare än jag.

Naturligtvis. Jag startade en ny tråd: http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=2235.0

Stefan Norin

Kul med Vo B58 Säffle med dörrar 2-2-0! Har det funnits några fler sådana i Sverige?

Jonas Gustafsson

Citat från: Stefan Norin skrivet 27 juli 2007, 16:22:08 PM
Kul med Vo B58 Säffle med dörrar 2-2-0! Har det funnits några fler sådana i Sverige?

Jodå!
Linjebuss hade t. ex. ett antal. I Partille fanns
219, 220 (och en period även 221, 226 och 227) från 1976 med klaverdörrar
och 236+237 från 1978 med skivdörrar.

//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Niklas Bygdestam

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 28 juli 2007, 10:37:51 AM
Jodå!
Linjebuss hade t. ex. ett antal. I Partille fanns
219, 220 (och en period även 221, 226 och 227) från 1976 med klaverdörrar
och 236+237 från 1978 med skivdörrar.

//Jonas G

När övergick Säffle från vikdörrar till bladdörrar?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Anders Lundén

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 28 juli 2007, 10:55:39 AM

När övergick Säffle från vikdörrar till bladdörrar?

1980 skulle jag vilja säga. Kanske redan 1979 då första 80orna kom...

Jonas Gustafsson

Citat från: Anders Lundén skrivet 28 juli 2007, 11:49:15 AM
1980 skulle jag vilja säga. Kanske redan 1979 då första 80orna kom...

Som jag skrev ovan hade LB 236-237 bladdörrar redan 1978...
//Jonas G