Huvudmeny

Hultsfred idag [Bilder]

Startat av Bernt Talbrant, 04 mars 2009, 19:08:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bernt Talbrant

Jag tog några bilder i grådiset utanför stationen i samband med min lilla rast i Hultsfred vid 9-tiden idag.


Hjalmarssons Buss i Virserum BSR596


Lysekils Busstrafik 2140


Vänersborgs Linjetrafik 311


Nilsbuss i Vimmerby BMN639


Nilsbuss i Vimmerby BNJ387


Hjalmarssons Buss i Virserum CZE277

tobbe_uppsala


Svemicke

Trevligt att även Kalmar nu fått enhetlig länslack, men synd att de inte spann vidare på gamla Rasken-lacken.

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 mars 2009, 19:08:35 PM
Jag tog några bilder i grådiset utanför stationen i samband med min lilla rast i Hultsfred vid 9-tiden idag.


Vänersborgs Linjetrafik 311


Hur ligger det till med komfortkrav på Rasken? Tycker dessa två Rasken-bussar ser ut att ha helt olika komfort.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Har bussen bakom Scanian normalgolv? Ser ut som en låggolvsbuss.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jo

Citat från: Bernt Talbrant skrivet 04 mars 2009, 19:08:35 PM
Jag tog några bilder i grådiset utanför stationen i samband med min lilla rast i Hultsfred vid 9-tiden idag.



Nilsbuss i Vimmerby BMN639




Hjalmarssons Buss i Virserum CZE277

Alla läns/region-bussar av modell Citaro verkar vara tvåaxliga medan bla Volvon och Biv Scania är boggie. Kör dessa bussar på avtal med liknande specifikation och att det faktum att MB lyckats klämma in fler stolar i sin Citaro gör att man bara behöver tvåaxlig buss där man behöver boggie om man väljer konkurrenterna.

Sundås

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 01:45:36 AM
Har bussen bakom Scanian normalgolv? Ser ut som en låggolvsbuss.

Har sagt det förut och säger det igen - det ser ut så, men går man in i bussen skall man erfara något annat.. ;)
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Rickardo

Trevliga bilder!

Nu har man prövat på MAN-raskenbussen i Swebus regi och jag måste säga ut passagerarperspektiv så var det en trevlig erfarenhet.


Mvh Rickardo

Sundås

Citat från: Jo skrivet 05 mars 2009, 07:38:08 AM
Alla läns/region-bussar av modell Citaro verkar vara tvåaxliga medan bla Volvon och Biv Scania är boggie. Kör dessa bussar på avtal med liknande specifikation och att det faktum att MB lyckats klämma in fler stolar i sin Citaro gör att man bara behöver tvåaxlig buss där man behöver boggie om man väljer konkurrenterna.

Vad det gäller trafiken här i Emmaboda så hade KLT egentligen velat ha boggie här med. Dacke Buss förhandlade med dem och kom fram till att de fick köra med likadana Citaro som syns på bilderna, bl.a. för att vissa skogsvägar som körs är omöjliga att komma fram på med boggievagnar..
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Johan B

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 01:45:36 AM
Har bussen bakom Scanian normalgolv? Ser ut som en låggolvsbuss.

Glaset går längre ner på utsidan än det gör på insidan, jmf med Lion's city där det går upp till taket på utsidan.

Svemicke

Citat från: Rickardo skrivet 05 mars 2009, 12:11:49 PM
Trevliga bilder!

Nu har man prövat på MAN-raskenbussen i Swebus regi och jag måste säga ut passagerarperspektiv så var det en trevlig erfarenhet.


Mvh Rickardo

En bild på förarplatsen hade uppskattats. :)
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Det verkar som att Swebus mest köper in MAN nu. Fick dock veta av en initierad i företaget att det är respektive trafikområdeschef som bestämmer vilka bussar som skall köpas in, men har Swebus fattat beslut om att tyskarna ska gynnas mer? Swebus i Skåne köper ju bara in MAN nu och smygstartade med Mercedes Citaro. Hur mycket lyssnar man på personalen och hur missnöjda är egentligen personalen med MAN/Mercedes? Veolia undviker ju så gott det går tyska bussar, har jag förstått.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Sundås

Citat från: Svemicke skrivet 05 mars 2009, 22:03:52 PM
Det verkar som att Swebus mest köper in MAN nu. Fick dock veta av en initierad i företaget att det är respektive trafikområdeschef som bestämmer vilka bussar som skall köpas in, men har Swebus fattat beslut om att tyskarna ska gynnas mer? Swebus i Skåne köper ju bara in MAN nu och smygstartade med Mercedes Citaro. Hur mycket lyssnar man på personalen och hur missnöjda är egentligen personalen med MAN/Mercedes? Veolia undviker ju så gott det går tyska bussar, har jag förstått.

Till Kalmar län blev det ju både Volvo och MAN, Raskenbussarna och större delen av stadsbussarna i Kalmar är MAN, regionbussarna och några av stadsbussarna är Volvo.
Mina bussbilder hittar du på www.sundas.se

Simon Bertilsson

Om jag får tala ur passagerarens synpunkt så föredrar jag helt klart Arriva framför Veolia i Malmö stadstrafik.
Varför? Jo, Veolia kör med sina bullriga och allmänt ogästvänliga Volvo 7700 (eller vad de nu heter). Arrivas Man är betydligt trevligare att åka med. De går tyst och känns allmänt mer ombonade.

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 05 mars 2009, 22:32:08 PM
Jag tror att du bör söka bättre initierade då.....  Bussinköpen bestäms på högsta ort
Och hur ser det ut där? MAN för hela slanten eller?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Simon Bertilsson skrivet 05 mars 2009, 22:42:11 PM
Om jag får tala ur passagerarens synpunkt så föredrar jag helt klart Arriva framför Veolia i Malmö stadstrafik.
Varför? Jo, Veolia kör med sina bullriga och allmänt ogästvänliga Volvo 7700 (eller vad de nu heter). Arrivas Man är betydligt trevligare att åka med. De går tyst och känns allmänt mer ombonade.
Jag vet att de skånska MAN går tyst. Jag höll mig för öronen i början när jag var där nere och då bussarna var nya. Vet ju hur BL:s MAN låter här. Värre än reaplan.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -