Hur gick det i Skåne?

Startat av Jan, 04 mars 2009, 13:56:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jan

Svaret kom från Skånetrafiken idag!

Lommatrafiken idag 37 bussar varav Swebus 33 och Veolia 4 Vinnare 37 bussar Veolia Transport

Trelleborg idag 27 bussar varav 9 Arriva och 18 Veolia Vinnare 27 bussar Veolia Transport

Skåne NV idag 7 bussar som Arriva kör Vinnare Swebus

Saknar infor angånde Hässleholm och Österlen paketen.

Således forlorade Arriva allt som de skulle försvara denna gång. Möjligheten finns ju att de vunnit de paket som jag inte har redovisat.
I branschen 37 år

julle

Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 13:56:54 PM
Svaret kom från Skånetrafiken idag!

Lommatrafiken idag 37 bussar varav Swebus 33 och Veolia 4 Vinnare 37 bussar Veolia Transport

Trelleborg idag 27 bussar varav 9 Arriva och 18 Veolia Vinnare 27 bussar Veolia Transport

Skåne NV idag 7 bussar som Arriva kör Vinnare Swebus

Saknar infor angånde Hässleholm och Österlen paketen.

Således forlorade Arriva allt som de skulle försvara denna gång. Möjligheten finns ju att de vunnit de paket som jag inte har redovisat.

Hässleholm, idag 4 bussar Bergkvara samt 4 bussar Swebus. Vinnare Orusttrafiken

Österlen, idag 10 bussar som körs av Veolia. Vinnare Veolia

Walter

Swebus största förlorare i antal bussar, Veolia verkar vara den stora vinnaren.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Min personliga kommentar på utgången är följande. Österlen paketet, att Veolia behåller trafiken var väl väntat och väldigt högt på företagets priolista. Man var tvungen att vinna efter att Bussiväst tog hem trafiken på linje Sk 1 och 2 2006.

Trelleborg var väl inget överraskande här heller och eftersom det krävdes nya bussar i avtalet så var alla på ruta 1.

Skåne NV Swebus har depåer på alla ändhpl, Klippan, Ängelholm samt Helsingborg. Detta är viktigt när det gäller spara kostnader.

Lomma, att Veolia tog detta är lite överraskande. Visserligen så har man mkt plats på depån i Gastelycken som är redan klar för bussarna, men man har ingen depå i Landskrona vilket gör att tomkörning eller nyetablering krävs.

Hässleholm den verkliga överaskningen, jag trodde att det stod mellan Bergkvara och Swebus. Orusttrafiken lämnade Skåne 2004 efter man sålt allt till Arriva. Nu öppnar man i Skåne på nytt igen. Orusttrafiken har förresten 1 buss på Ven sedan 1999.
I branschen 37 år

Möllers

Mennar du att veolia köra linje132an läggre fram sen lär blir intersant.

Walter

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 mars 2009, 15:00:51 PM
Mennar du att veolia köra linje132an läggre fram sen lär blir intersant.

Ja efter 1 december blir det nya bussar att fotografera Möller!
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Möllers

Det ska bli skit skoj  ;D

Är det bara en linjen då ingen annan ska köra veolian  ???

julle

Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 14:48:28 PM
Min personliga kommentar på utgången är följande. Österlen paketet, att Veolia behåller trafiken var väl väntat och väldigt högt på företagets priolista. Man var tvungen att vinna efter att Bussiväst tog hem trafiken på linje Sk 1 och 2 2006.

Trelleborg var väl inget överraskande här heller och eftersom det krävdes nya bussar i avtalet så var alla på ruta 1.

Skåne NV Swebus har depåer på alla ändhpl, Klippan, Ängelholm samt Helsingborg. Detta är viktigt när det gäller spara kostnader.

Lomma, att Veolia tog detta är lite överraskande. Visserligen så har man mkt plats på depån i Gastelycken som är redan klar för bussarna, men man har ingen depå i Landskrona vilket gör att tomkörning eller nyetablering krävs.

Hässleholm den verkliga överaskningen, jag trodde att det stod mellan Bergkvara och Swebus. Orusttrafiken lämnade Skåne 2004 efter man sålt allt till Arriva. Nu öppnar man i Skåne på nytt igen. Orusttrafiken har förresten 1 buss på Ven sedan 1999.

Jag är benägen att hålla med när det gäller Österlen, det är ju trafik som Veolia har kört väldigt länge och borde vara mycket intresserad av att behålla. Likaså när det gäller Hässleholm, där borde ju Bergkvara alternativt Swebus varit mer offensiva.

Däremot tycker jag inte alls att det var självklart att Swebus vann i Helsingborg. Där är det ju så att Skånetrafiken äger depån i Helsingborg och Isaksson Karlsson äger Ängelholm. Dessutom har ju inte bara Swebus verksamhet på bägge orter utan även Bergkvara och Isaksson Karlsson har intressen på bägge orter, men även Arriva borde kunna ha haft synergier med stadstrafiken i Helsingborg.

Likaså tycker jag nog att det är överraskande att Veolia rycker upp sig så när det gäller Trelleborg, där stadstrafiken helt klart borde vara till fördel för Arriva som kör det mesta av regiontrafiken kring Trelleborg.

När det gäller Landskrona- paketet så tycker åtminstone jag att det är fullt naturligt att Veolia slår sig in. Det är ju inte mer än ett enda helgomlopp som börjar och slutar i Landskrona, utan det mesta av trafiken har sin naturliga hemhörighet i Lund. Och där sitter Veolia med sin till långt över hälften outnyttjade depå i Gastelyckan och kan säkert nu meranvända den i och med dryga 30 fordon till som ska garageras och servas.

Walter

Citat från: Mattias Möller. skrivet 04 mars 2009, 15:06:17 PM
Det ska bli skit skoj  ;D

Är det bara en linjen då ingen annan ska köra veolian  ???

Är ett antal linjer i Lomma, Kävlinge, Landskrona.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Jan

Citat från: julle skrivet 04 mars 2009, 15:41:39 PM


Däremot tycker jag inte alls att det var självklart att Swebus vann i Helsingborg. Där är det ju så att Skånetrafiken äger depån i Helsingborg och Isaksson Karlsson äger Ängelholm. Dessutom har ju inte bara Swebus verksamhet på bägge orter utan även Bergkvara och Isaksson Karlsson har intressen på bägge orter, men även Arriva borde kunna ha haft synergier med stadstrafiken i Helsingborg.

Likaså tycker jag nog att det är överraskande att Veolia rycker upp sig så när det gäller Trelleborg, där stadstrafiken helt klart borde vara till fördel för Arriva som kör det mesta av regiontrafiken kring Trelleborg.

När det gäller Landskrona- paketet så tycker åtminstone jag att det är fullt naturligt att Veolia slår sig in. Det är ju inte mer än ett enda helgomlopp som börjar och slutar i Landskrona, utan det mesta av trafiken har sin naturliga hemhörighet i Lund. Och där sitter Veolia med sin till långt över hälften outnyttjade depå i Gastelyckan och kan säkert nu meranvända den i och med dryga 30 fordon till som ska garageras och servas.

Julle om jag ska kommentera det du skriver, så blir det såhär. Vem som äger depån i Helsingborg och Ängelholm har inget med saken att göra. Swebus är det endaste företag som har bussar stationerade i Klippan, Ängelholm och Helsingborg idag. På Isaksons depå i Ängelholm finns endast Arriva och de själv på plats. Swebus och Bergkvarabuss har egna uppställningsplatser i Ängelholm.

Trelleborgs stadstrafik körs från en och samma depå. Ingen gas är framdragen idag så alla som ska starta upp måste tänka på detta innan. Arrivas bussar kan inte nyttjas någon annanstans i skåne. Veolia kör redan linjen på Svedala och där har inte Arriva någon fördel.

Att Veolia tog Paket Landskrona är inget chockade, men de var inte mina favoriter till att ta det.
I branschen 37 år

Jo

Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 16:03:06 PM
Julle om jag ska kommentera det du skriver, så blir det såhär. Vem som äger depån i Helsingborg och Ängelholm har inget med saken att göra. Swebus är det endaste företag som har bussar stationerade i Klippan, Ängelholm och Helsingborg idag. På Isaksons depå i Ängelholm finns endast Arriva och de själv på plats. Swebus och Bergkvarabuss har egna uppställningsplatser i Ängelholm.

Trelleborgs stadstrafik körs från en och samma depå. Ingen gas är framdragen idag så alla som ska starta upp måste tänka på detta innan. Arrivas bussar kan inte nyttjas någon annanstans i skåne. Veolia kör redan linjen på Svedala och där har inte Arriva någon fördel.

Att Veolia tog Paket Landskrona är inget chockade, men de var inte mina favoriter till att ta det.


Kanske vore ett uppslag för spelbolagen att ordna vadslagning om vem vinnaren blir i offentliga upphandlingar?  ;)


Hur som helst är nog min personliga reflektion att Veolia de sista åren inte direkt varit offensiva när det gäller att räkna hem ny trafik och dessutom i många fall har haft svårt att behålla den de redan har. Att Orusttrafiken skulle göra ett återintåg var väl också lite av en högoddsare.

virtual1

Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:27:47 PM

Kanske vore ett uppslag för spelbolagen att ordna vadslagning om vem vinnaren blir i offentliga upphandlingar?  ;)


Hur som helst är nog min personliga reflektion att Veolia de sista åren inte direkt varit offensiva när det gäller att räkna hem ny trafik och dessutom i många fall har haft svårt att behålla den de redan har. Att Orusttrafiken skulle göra ett återintåg var väl också lite av en högoddsare.

Får se hur mycket Veolia kommer att plocka från sin uppställning i Lund nu då, de har ju lite att ta ifrån om man som så säger ;-) - IAF till att börja med om inte miljökrav sätter stopp helt.

Svemicke

Citat från: Jan skrivet 04 mars 2009, 13:56:54 PM
Svaret kom från Skånetrafiken idag!

Lommatrafiken idag 37 bussar varav Swebus 33 och Veolia 4 Vinnare 37 bussar Veolia Transport

Trelleborg idag 27 bussar varav 9 Arriva och 18 Veolia Vinnare 27 bussar Veolia Transport

Skåne NV idag 7 bussar som Arriva kör Vinnare Swebus

Saknar infor angånde Hässleholm och Österlen paketen.

Således forlorade Arriva allt som de skulle försvara denna gång. Möjligheten finns ju att de vunnit de paket som jag inte har redovisat.
Nu hänger jag inte med... Att Lomma gick ut på anbud vet jag och det var ju kul för ML-förarna (de som finns kvar) att få köra det igen. Veolia behövde lite nytt i Malmö.

Vad är det i Trelleborg som Arriva förlorade? De vann ju en hel del 2005. Har de förlorat det redan?

Vad i Nordvästskåne vann Swebus? 506, 520?

Har Veolia lagt anbud på NV Skåne? De har ju ingenting där. Är de inte intresserade av den regionen eller förlorar de varje gång?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Walter skrivet 04 mars 2009, 15:59:46 PM
Är ett antal linjer i Lomma, Kävlinge, Landskrona.
123, 126, 132, 133, 134, 137, 138 och 139. Har jag glömt någon?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Jo skrivet 04 mars 2009, 17:27:47 PM
Att Orusttrafiken skulle göra ett återintåg var väl också lite av en högoddsare.

För mig kom det som en chock då jag hört av en högt anställd på en Orusttrafiken-depå att Orusttrafiken och Skånetrafiken aldrig riktigt kommit överens. De överlämnade trafik åt Arriva för att de inte drog jämt med Skånetrafiken och nu gör de ett nytt försök. Ja, bara för Stenungsund att lära nya skånska orter då, för kommenderingen skall väl ske därifrån?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -