Var är buss med reg.nr BMW 846?

Startat av Anga, 03 mars 2009, 17:01:05 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anga

Jag söker den buss som jag följde med pappa till Västerås för att hämta, i oktober 1980.
Scania med Ajokki kaross, Reg nr BMW 846. Jag har två bilder tagna med min vanliga kamera. Ska försöka att fota av dem. Sedan har jag också ett skrivbordsunderlägg med bussbilden på, men utan pappas dåvarande logo . Åströms Trafik, på, utgivet av AB ELG busproducts, Box 198, 641 22 Katrineholm. :)

Peter Öden

Hej ! 

Bussen är säkert skrotad eller möjligen tidigare exporterad.
Fordon med reg.nr BMW 846 visar sig vara en traktor av årsmodell 2008.

Mvh Peter Ö

Ersa

www.svenskbusshistoria.se ger svaren! :)

BMW846 var en Scania BR116S Ajokki 6000 av 1979 års modell.
Ägare: Åströms Trafik i Hällnäs, därefter Mjölby Taxi AB i Mjölby.
Därfter avregistrerad vid okänt datum.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anga skrivet 03 mars 2009, 17:01:05 PM
Jag söker den buss som jag följde med pappa till Västerås för att hämta, i oktober 1980.
Scania med Ajokki kaross, Reg nr BMW 846. Jag har två bilder tagna med min vanliga kamera. Ska försöka att fota av dem. Sedan har jag också ett skrivbordsunderlägg med bussbilden på, men utan pappas dåvarande logo . Åströms Trafik, på, utgivet av AB ELG busproducts, Box 198, 641 22 Katrineholm. :)

Hej Anga!

Jag lade just ut en bild på den i en annan tråd men jag kan ju göra det här också:

Däremot vet jag inte vart den tog vägen sedan.

Anga

Ojojojdå!
Tack för hjälpen!
Den var min favorit av de bussar som pappa hade, eftersom den var både snyggt lackerad, bekväm, välskött, och det fanns då på den tiden en nyhet i den; en kamera som de som hade konferans kunde visa bilder på två tvskärmar för deltagarna. Nackskydden skulle vara släta och listerna blanka. De här avlånga behållarna för kaffetillredning fanns också, jag tror det vaar till vänster om ingångstrappan bakom ett svart jalousi av plast.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Anga skrivet 03 mars 2009, 17:28:40 PM
Ojojojdå!
Tack för hjälpen!
Den var min favorit av de bussar som pappa hade, eftersom den var både snyggt lackerad, bekväm, välskött, och det fanns då på den tiden en nyhet i den; en kamera som de som hade konferans kunde visa bilder på två tvskärmar för deltagarna. Nackskydden skulle vara släta och listerna blanka. De här avlånga behållarna för kaffetillredning fanns också, jag tror det vaar till vänster om ingångstrappan bakom ett svart jalousi av plast.

Ajokki 6000 var ju vanligen inte någon lyxturistbuss precis men det berodde ju på hur den specades vid beställningen. En annan mycket fin Ajokki 6000 var också denna och Axel var mycket noga med att påpeka att bussen hade fått pris vid en internationell utställning för sin höga komfort.

Anga

Bra! Den ska jag också maila till pappa. Tack!

Greger Larsson

Mja, Staffan, nog var väl Ajokki 6000 en lyxturistare allt! Den togs då fram och presenterades som en sådan och Anders Åströms buss var i alla fall femstjärning enligt dåvarande SBF:s norm. Fler stjärnor gick inte att få! Just den bussen var också tillsammans med den som hamnade hos Enbergs i Kalix demobussar hos ELG i Katrineholm.
Enligt de uppgifter jag har så köpte Anders bussen 4/10 1980 och sålde den 19/9 1990 till Söderslätts Buss i Trelleborg.

/Greger L

Staffan Sävenfjord

Citat från: Greger Larsson skrivet 03 mars 2009, 23:07:46 PM
Mja, Staffan, nog var väl Ajokki 6000 en lyxturistare allt! Den togs då fram och presenterades som en sådan och Anders Åströms buss var i alla fall femstjärning enligt dåvarande SBF:s norm. Fler stjärnor gick inte att få! Just den bussen var också tillsammans med den som hamnade hos Enbergs i Kalix demobussar hos ELG i Katrineholm.
Enligt de uppgifter jag har så köpte Anders bussen 4/10 1980 och sålde den 19/9 1990 till Söderslätts Buss i Trelleborg.

/Greger L

Jag förväxlade nog i hastigheten med Ajokki 5000E.
Sedan skrev jag ju också att det fanns lyxiga varianter av Ajokki 6000 och indirekt också att Åströms buss var en av dessa.