Udda bussar

Startat av Stina, 27 februari 2009, 21:48:27 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Stina

Jag är ju uppväxt med bussar och det mesta kretsade runt dessa fordon i barndom och tidig ungdom, det är drygt 35 år sedan jag lämnade fadershuset och under dessa år har mina kontakter med bussbranchen varit högst sporadiska.

Nu när har jag hittat detta stället och vimsar runt på de olika sidorna kommer väldigt mycket minnen tillbaka och mängder av frågor dyker upp.
Jag tar mig friheten att skriva ner en del, kanske är det av intresse för någon.
Tyvärr har jag inga bilder överhuvudtaget och ibland är minnet svagt, det är ju länge sedan.

Min fader hade förmågan att leta upp fordon som inte var särskilt vanliga. Här kommer ett par exempel.

Vi hade en 24 pers helturistbuss på Mercedes LP608 chassie, karossen var en minikopia av en Neoplan Hamburger men det var inte Neoplan som byggt den. Karossfirman hette Auwärter och skulle enligt uppgift ägas och drivas av en broder till mannen som då byggde Neoplanbussarna.
Den här bussen var alltså inte självbärande som de normala Neoplanerna utan var helt enkelt byggd på ett lastbilschassie. Jag tror bussen var från 1967 och reg.nr. GLJ 405 eller möjligen GLJ 404, vi hade båda numren, likadana chassier men olika karosser.

Han hittade en Harmening, det var en märklig tysk buss som såg ungefär likadan ut i båda ändarna. En kort trubbig nos och en liten näbb där bak. Det var en liten helturistbuss med 25-30 platser, den hade takfönster och jag tror den hade någon form av takräcke också. Motorn var i aktern och det var en liten Henschel. Jag skulle tro att den var sen 50 eller tidigt 60-tal, jag minns inte om den hade M-nummer eller om den hade nytt nummer.

Båda bussarna köptes av Bellerströms Motor i Eksjö vid olika tillfällen, Bellerström var Mercedeshandlare där och sålde en hel del bussar. När han sålde verksamheten i Eksjö behöll han en buss och flyttade till den skånska sydkusten där han fördrev tiden med någon form av samarbete bla. med Rosberg Touring i Malmö.

Stina.

bilomnibussen

Intressant! Var det inte en Harmening som en gymnasieskola i Småland höll/håller på att renovera? Kanske just den bussen??
Mvh Jan G

Stina

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 februari 2009, 22:03:43 PM
Intressant! Var det inte en Harmening som en gymnasieskola i Småland höll/håller på att renovera? Kanske just den bussen??
Mvh Jan G

Njaoä!
Ingenting är ju omöjligt men jag är ganska säker på att "gubbens" buss gick till skrot så småningom.
Den var röd och grå, men som sagt det var ju ett tag sen.

Stina.

Stina

Citat från: bilomnibussen skrivet 27 februari 2009, 22:03:43 PM
Mvh Jan G

Så här var det, bromsarna på Harmeningen var klena, Bellerström skickade ner ett par mekar som monterade servo till bromsarna. Det blev aldrig bra så han fick upp bussen till Eksjö igen. Jag tvivlar på att den blev såld igen, har den blivit stående skulle det ju mycket väl kunna vara den du nämner. Sverige var ju inte nerlusat med Harmeningar.
Kan någon hitta en bild kanske?

Stina.

Stina

Citat från: LarryB skrivet 24 mars 2009, 23:35:37 PM
Lite text på tyska Wikipedia:
http://de.wikipedia.org/wiki/Hermann_Harmening

Bilder:
http://www.omnibusarchiv.de/include.php?path=content/articles.php&contentid=34

Och en bevarad Harmening Clubbus:
http://www.konrad-auwaerter.de/datenbank/oeffentlicher_bereich/fz_anzeige_einzel/anz_fz_einzel.php?e_id=764

Bilden på Clubbus bussen stämmer bra med mina något diffusa minnesbilder, det vore ju kul om det trots allt är gubbens gamla buss som finns i Småland.

Stina.

HKB

Citat från: Stina skrivet 25 mars 2009, 19:56:27 PM
Bilden på Clubbus bussen stämmer bra med mina något diffusa minnesbilder, det vore ju kul om det trots allt är gubbens gamla buss som finns i Småland.

Stina.

Hej  !

Det är gubbens gamla buss som finns i småland, närmare bestämt i Eksjö. Renovering pågår sedan 14 år tillbaka då vi hittade bussen på en skrot.

Hälsningar
Mats Klasson

Stina

Kul!

Jag förmodar att den var i ganska dålig kondition när ni hittade den, har ni över huvud taget hittat reservdelar eller är det nyproduktion som gäller?
Jag ska vid tillfälle stanna till i Eksjö och studera underverket, om det går för sig.

Jag har ju själv ett ganska brinnande intresse för gamla fordon så det är ju skoj om ytterligare exemplar av gubbens klenoder återuppstår.

Stina.

HKB

Den var i ganska dåligt skick när vi började. Dock lyckades vi starta upp den efter 25 år på skroten, innan demontering påbörjades. Mkt delar härstammar från olika bilmodeller varför det mesta går att få tag i. Som du vet så är det mycket glas på bussen och vi saknar en hörnruta där bak ( plexi ). Någon som vet var man kan nytillverka en sådan ? Bussen har en självbärande kaross klädd i aluminiumplåt. Motor och växellåda sitter i en separat ram som skjuts in där bak. Toppen på bussen är nu lackerad och vi monterar just nu alla rutorna i taket.Vi har klätt om alla stolar och inredning. En ny ratt är beställd från Californien ( petri banjoratt ) då den är näst intill omöjlig att få tag i.
Skulle vara jättekul om du dök upp i Eksjö och vi fick visa objektet.

Hälsningar
Mats K

Stina

När det gäller glasrutor är det nog Finland som gäller, det ska finnas ett glasbruk där som kan mäta hålet och göra ett nytt fönster, det finns också en ny plexikvalite som går att valsa för att få rätt form.
Tyvärr vet jag inte namnen på varken glasbruket eller plexitypen. Vi får leta, förste man delar med sig av informationen. Jag har nämligen behov av informationen själv också.

Stina.